• Minuz

LCHF

Jag har nu gått på dieten LCHF i två veckor. Men är lite lost i allt.
    Så jag tänkte att här kan vi som äter LCHF både nybörjare och den vana hjälpa varandra, ge varandra tips och ideér. Dela med sig av goda recept. mm. Här disskuterar vi allt som rör LCHF och våran vikt.
    Jag började med LCHF för att jag måste gå ner många kg till den stora dagen.

Startvikt: 93.4 kg
    1 vecka: 92.0 kg
    2 veckor: 91,1 kg.
    Målvikt: Nöjd vid 70 kg men går gärna ner till 65 kg. Då jag bara är 161 cm
    Jag väger mig varje torsdags morgon.

• Svar på tråden LCHF
  • Aniara4
    soahl skrev 2012-02-13 00:28:14 följande:
    Jag har svårt att dricka kaffe utan något i, helst grädde eller mjölk. För att hålla kolhydratnivån nere gör jag äggmjölk (vispa upp 2 ägg. Värm 3 dl vatten och 25-50 g smör. Blanda äggen och smörvattnet och vispa lätt. Smaksätt med sötningsmedel, vanilj, kardemumma, mint osv osv. Vad som känns bäst! Jag kör ekologiskt vaniljpulver med mindre än 1 kh per 100 g). Gott till latte också. =)
    Blir det inte klumpar om man bara vispar lätt??? Jag kör med stavmixern - vroooooooom! Och så ska det vara osaltat smör.
  • Odium
    Minuz skrev 2012-02-13 10:04:47 följande:
    JA, hon tror nog hon är mer hund än katt. Folk blir väldigt förvånade när de ser att vi har en katt i släptåg..... Djuraffären som vi bor grannar med tycker det ser så roligt ut, ibland följer hon även med dit in...... De brukar alltid fråga vart vi gjort av katten om hon inte är med. Det är första katten som följt med in där, det brukar ju bara vara hundar som följer med in. *S*
    =)
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-13 09:28:36 följande:
    Åh, så bra. då kan jag ju äta en bit tårta..... *S*

Men du skriver att du inte kan äta bara kött och fett utan måste ha grönsaker till.......... Jag då som är helt lost på detta ännu.... När jag har läst så står det att man ska äta grönsaker till varje mål. Ska man inte det alltså? Är det bättre att skippa grönsakerna?
    Vissa äter såkallad "fakir", vilket betyder i det närmaste noll kolhydrater per dag och enbart försöka äta protein och fett. Oftast finns det små mänger kolhydrater i grönsaker, t.ex. vitkål har 3,5 g kh/100g produkt. Att äta fakir är nog det mest effektiva sättet att gå ner i vikt med LCHF, men jag tycker det är dötrist. Jag älskar ju grönsaker! Mitt kh-intag ligger runt 15 g kh per dag, vilket räknas som strikt LCHF. När man nått önskad vikt man kan ofta öka kh till max 50 g per dag. Jämför då med en "vanlig" matdag med pasta, potatis och bröd där den totala kh-mängden blir uppåt 400-500 g per dag! 

Vill du ha koll på hur mycket du får i dig per dag rekommenderar jag minmat.net där du gratis kan skaffa ett konto och föra matdagbok. Där kan du se fördelningen mellan kh, protein och fett. Smart! Jag för in mina egna livsmedel och väger all mat för att hålla koll. =) 
  • soahl
    Aniara4 skrev 2012-02-13 10:31:34 följande:
    Blir det inte klumpar om man bara vispar lätt??? Jag kör med stavmixern - vroooooooom! Och så ska det vara osaltat smör.
    Äggen brukar jag bara vispa lätt, typ bryta upp gulan och vitan. Sen stavmixer ja, det går bäst! Typ 15 sek, klart! =D
  • Minuz
    soahl skrev 2012-02-13 12:10:42 följande:
    Äggen brukar jag bara vispa lätt, typ bryta upp gulan och vitan. Sen stavmixer ja, det går bäst! Typ 15 sek, klart! =D
    Är detta verkligen gott? Hur länge håller det sig osv...... Använder ni det bara i kaffe eller?
  • Minuz
    soahl skrev 2012-02-13 11:06:52 följande:
    Vissa äter såkallad "fakir", vilket betyder i det närmaste noll kolhydrater per dag och enbart försöka äta protein och fett. Oftast finns det små mänger kolhydrater i grönsaker, t.ex. vitkål har 3,5 g kh/100g produkt. Att äta fakir är nog det mest effektiva sättet att gå ner i vikt med LCHF, men jag tycker det är dötrist. Jag älskar ju grönsaker! Mitt kh-intag ligger runt 15 g kh per dag, vilket räknas som strikt LCHF. När man nått önskad vikt man kan ofta öka kh till max 50 g per dag. Jämför då med en "vanlig" matdag med pasta, potatis och bröd där den totala kh-mängden blir uppåt 400-500 g per dag! 

Vill du ha koll på hur mycket du får i dig per dag rekommenderar jag minmat.net där du gratis kan skaffa ett konto och föra matdagbok. Där kan du se fördelningen mellan kh, protein och fett. Smart! Jag för in mina egna livsmedel och väger all mat för att hålla koll. =) 
    Aha.......... Då åt jag enligt fakir första veckan och la till grönsaker andra veckan. Gick ner ½ kg mindre andra veckan......... Kan det ha att göra med grönsakerna? Men vad äter man annars till köttet?.

Tack för länken, ska genast gå in där!
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-13 12:36:47 följande:
    Är detta verkligen gott? Hur länge håller det sig osv...... Använder ni det bara i kaffe eller?
    Jag tycker det är gott, trodde det skulle vara rätt nasty, men tji fick jag. =) Använder det mest i kaffe, men det beror på att jag inte dricker mjölk annars. Vet inte hur bra det skulle funka i matlagning, eftersom det finns en risk att äggen klumpar sig när de blir uppvärmda igen.. 
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-13 12:38:51 följande:
    Aha.......... Då åt jag enligt fakir första veckan och la till grönsaker andra veckan. Gick ner ½ kg mindre andra veckan......... Kan det ha att göra med grönsakerna? Men vad äter man annars till köttet?.

Tack för länken, ska genast gå in där!
    Jag gick ner tre kilo första veckan eftersom man tappar mest vätska då, så jag tycker inte du behöver vara orolig. Vill du äta grönsaker, gör det! Men låt bli under-jord grönsaker, majs och ärtor (eftersom de har högt kh-innehåll). 

Annars är det väl olika sorters smör, sås, majonäs, ägg osv. Olika fettsorter med smak. =) 
  • Odium
    DittVackraJag skrev 2012-02-12 23:55:54 följande:
    Haha, jag känner igen mig i det där med att katten inte vill gå i kopplet på samma sätt som jag vill Flört 

Jag har inget riktigt träningschema ännu, men jag försöker i alla fall hålla igång minst två gånger i veckan. Glad 
    Love is in the air
    Jag trivs med att inte ha något riktigt schema för träningen. Allt annat i mitt liv är väldigt beroende av rutin, då är det skönt att ha något man kan röra om med =)
  • say yes

Hej! Jag har precis börjat köra LCHF och har tänkt att gå ner ca 16 kg (målvikt på 58kg).  Jag undrar hur det är med ingefära och galang? Är dessa ok?

Svar på tråden LCHF