Minuz skrev 2012-02-13 09:28:36 följande:
Åh, så bra. då kan jag ju äta en bit tårta..... *S*
Men du skriver att du inte kan äta bara kött och fett utan måste ha grönsaker till.......... Jag då som är helt lost på detta ännu.... När jag har läst så står det att man ska äta grönsaker till varje mål. Ska man inte det alltså? Är det bättre att skippa grönsakerna?
Vissa äter såkallad "fakir", vilket betyder i det närmaste noll kolhydrater per dag och enbart försöka äta protein och fett. Oftast finns det små mänger kolhydrater i grönsaker, t.ex. vitkål har 3,5 g kh/100g produkt. Att äta fakir är nog det mest effektiva sättet att gå ner i vikt med LCHF, men jag tycker det är dötrist. Jag älskar ju grönsaker! Mitt kh-intag ligger runt 15 g kh per dag, vilket räknas som strikt LCHF. När man nått önskad vikt man kan ofta öka kh till max 50 g per dag. Jämför då med en "vanlig" matdag med pasta, potatis och bröd där den totala kh-mängden blir uppåt 400-500 g per dag!
Vill du ha koll på hur mycket du får i dig per dag rekommenderar jag
minmat.net där du gratis kan skaffa ett konto och föra matdagbok. Där kan du se fördelningen mellan kh, protein och fett. Smart! Jag för in mina egna livsmedel och väger all mat för att hålla koll. =)