Inlägg från: soahl |Visa alla inlägg
  • soahl

LCHF

Jag äter också enligt LCHF sedan ungefär en månad tillbaka. Åt enligt LCHF för flera år sen och gick då ner 10 kilo. Jag har förvisso en rätt stor övervikt, men har inga direkta problem av den. Orsaken till att jag äter LCHF är för att få mer energi, jämnare blodsocker och mindre IBSproblem. Och det får jag ju! =)

För mig är det svårt att äta fakir, alltså superstrikt med bara kött och fett, utan jag måste få ha grönsaker med! Jag väljer helst broccoli, blomkål och vitkål för det finns så mycket man kan göra.

Jag har länge varit en pasta-sucker och älskar spagetti och köttfärssås, lasagne osv. På http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/ finns ett superrecept för LCHF-pasta gjort på ägg, färskost och fiberhusk! Värt att testa. =)

Jag har svårt att dricka kaffe utan något i, helst grädde eller mjölk. För att hålla kolhydratnivån nere gör jag äggmjölk (vispa upp 2 ägg. Värm 3 dl vatten och 25-50 g smör. Blanda äggen och smörvattnet och vispa lätt. Smaksätt med sötningsmedel, vanilj, kardemumma, mint osv osv. Vad som känns bäst! Jag kör ekologiskt vaniljpulver med mindre än 1 kh per 100 g). Gott till latte också. =)

Annars gäller det att hitta en nivå och maträtter som passar en och ens liv. Och må inte dåligt om ni "fuskar"! Man kastas inte ur ketos bara för att man äter en bit tårta. =) 

• soahl
    Minuz skrev 2012-02-13 09:28:36 följande:
    Åh, så bra. då kan jag ju äta en bit tårta..... *S*

Men du skriver att du inte kan äta bara kött och fett utan måste ha grönsaker till.......... Jag då som är helt lost på detta ännu.... När jag har läst så står det att man ska äta grönsaker till varje mål. Ska man inte det alltså? Är det bättre att skippa grönsakerna?
    Vissa äter såkallad "fakir", vilket betyder i det närmaste noll kolhydrater per dag och enbart försöka äta protein och fett. Oftast finns det små mänger kolhydrater i grönsaker, t.ex. vitkål har 3,5 g kh/100g produkt. Att äta fakir är nog det mest effektiva sättet att gå ner i vikt med LCHF, men jag tycker det är dötrist. Jag älskar ju grönsaker! Mitt kh-intag ligger runt 15 g kh per dag, vilket räknas som strikt LCHF. När man nått önskad vikt man kan ofta öka kh till max 50 g per dag. Jämför då med en "vanlig" matdag med pasta, potatis och bröd där den totala kh-mängden blir uppåt 400-500 g per dag! 

Vill du ha koll på hur mycket du får i dig per dag rekommenderar jag minmat.net där du gratis kan skaffa ett konto och föra matdagbok. Där kan du se fördelningen mellan kh, protein och fett. Smart! Jag för in mina egna livsmedel och väger all mat för att hålla koll. =) 
  • soahl
    Aniara4 skrev 2012-02-13 10:31:34 följande:
    Blir det inte klumpar om man bara vispar lätt??? Jag kör med stavmixern - vroooooooom! Och så ska det vara osaltat smör.
    Äggen brukar jag bara vispa lätt, typ bryta upp gulan och vitan. Sen stavmixer ja, det går bäst! Typ 15 sek, klart! =D
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-13 12:36:47 följande:
    Är detta verkligen gott? Hur länge håller det sig osv...... Använder ni det bara i kaffe eller?
    Jag tycker det är gott, trodde det skulle vara rätt nasty, men tji fick jag. =) Använder det mest i kaffe, men det beror på att jag inte dricker mjölk annars. Vet inte hur bra det skulle funka i matlagning, eftersom det finns en risk att äggen klumpar sig när de blir uppvärmda igen.. 
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-13 12:38:51 följande:
    Aha.......... Då åt jag enligt fakir första veckan och la till grönsaker andra veckan. Gick ner ½ kg mindre andra veckan......... Kan det ha att göra med grönsakerna? Men vad äter man annars till köttet?.

Tack för länken, ska genast gå in där!
    Jag gick ner tre kilo första veckan eftersom man tappar mest vätska då, så jag tycker inte du behöver vara orolig. Vill du äta grönsaker, gör det! Men låt bli under-jord grönsaker, majs och ärtor (eftersom de har högt kh-innehåll). 

Annars är det väl olika sorters smör, sås, majonäs, ägg osv. Olika fettsorter med smak. =) 
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-14 08:44:50 följande:
    hur räknar man ut g kh per dag? På minmat.net så får man ju bara svaret i %...........
    Så det jag åt igår innehöll 2% kh.................
    Om du kollar längre upp, precis under den blåa "dagens mat" när du klickar på totalt, ser du dagsinnehåll i gram. =)
  • soahl
    Styrka skrev 2012-02-14 12:42:09 följande:
    Hej!
    jag är nyfiken på LCHF, men kan verkligen ingenting! eller ja, lite vet jag ju, så lite kolhydrater som möjligt och massa protein ochfett för mättnad. Både jag och sambon har en del trvselvikt vi vill bli av med och har därför övervägt lchf eller gi. 
    Välkommen till LCHF!  =)

Det finns alltid många frågor så här när man börjar. Jag ska försöka ge så bra svar som möjligt...  

När det gäller grönsakerna finns det mycket att ta av, även om man tar bort under-jord-grönsaker! Enligt min uppfattning är grönsaksbasen i LCHF framförallt broccoli, blomkål och vitkål. Det finns en uppsjö av saker man kan göra med dom, t.ex. blomkålsris, vitkålspasta, broccolimos.  Det är också de grönsakerna vi äter mest här hemma! Isbergssallad, tomat, gurka går bra att äta, även om tomaten är rätt söt och kan begränsas. Zucchini och paprika är också bra grönsaker. Lök brukar man inte äta i så stora mängder ändå, men det kan vara värt att veta att den har ett relativt högt kh-innehåll (6 g kh per 100 g produkt). Låt bli löksoppan med andra ord! =)

Personligen klarar jag inte av att äta ägg och korv till frukost, det är alldeles för tungt för mig. Jag äter istället en fet yoghurt (typ naturell med 4% fett) blandat med grädde och chiafrön, för matsmältningens skull. Alla mejeriprodukter har också rätt mycket kh, men det kompenserar jag med att inte äta så mycket kh senare. 
    En annan variant vi brukar äta är en tallrik med paprika, lite gurka, färskost, kalla kokta ägg (vi kokar alltid en större mängd och har i kylen som mellis och liknande), samt typ salami och rökt kalkon. Allt du kan ha på mackan, men utan mackan!

Om du vet med dig att du har ett stort sockersug skulle jag rekommendera att sluta cold turkey. Det kommer vara rätt jobbigt de första dagarna alternativt veckorna, men det är värt det. Om du unnar dig sötsaker under helgen finns det risk att suget kommer tillbaka och du trillar dit under veckorna. Jag har alltid varit sjukligt beroende av läsk och har lätt kunnat dricka 4 liter om dagen. Jag slutade med allt sött i samband med att jag började äta LCHF och det tog några dagar, sen kände jag mig inte längre sådär stirrig om jag inte fick lite cola. När du kommit över den initiala fasen kan du istället unna dig lite mörk choklad eller hemgjord chokladmousse, pannacotta, stracchiatella etcetera. Men vänta några veckor! När jag första gången drack Coca Cola Zero efter att jag börjat med LCHF var det äckligt sött och jag vill inte dricka upp allt. Jag har istället investerat i en Soda Stream, eftersom jag har svårt att dricka vanligt vatten. Eller svårt, jag tycker inte det är så gott. =) 

Jag har några kompisar som har ätit enligt LCHF i ungefär ett år. De har nått sina målvikter men fortsätter att äta LCHF. På helgerna tar de dock "paus" och äter lite mer kolhydrater. De tar dock Glucosanal vilket ska blockera en del av kolhydratintaget. För dem funkar det, men jag skulle inte vilja utmana ödet. 

Om din sambo tvunget måste ha sötningsmedel i teet finns det varianter som inte påverkar insulinet lika mycket, t.ex. Sukrin eller Sötrix. Men här skulle jag säga att det är samma princip som andra sötsaker. Det är bättre att sluta cold turkey istället för att reta sötbehovet hela tiden. Kan han låta bli, toppen! Annars, välj Sukrin eller Sötrix. 

När jag letar efter recept brukar jag bara googla maträtt + lchf, då brukar det komma upp alternativ! Annars lagar jag "vanlig" mat, men steker i smör, lägger till extra smör eller kokosfett, extra grädde, fetare creme fraiche..

Här kommer några matnyttiga länkar:
    http://kolhydrater.ifokus.se/ <- superbra forum med recept också! Det mesta går att hitta här!
    http://lchf-forum.se/ <- annat jättebra forum! Trevliga medlemmar och bra recept.
    http://lchfbutiken.se/ <- här kan du köpa LCHF-vänliga produkter, typ mandelmjöl, sukrin, miracle noodles och liknande. Bra inspiration för ersättningsprodukter.
    http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/ <- det här är min favorit LCHF-blogg. Jättemycket bra recept och inspiration
    http://www.minmat.net/ <- underlättar att räkna ut hur mycket man äter, kh-intag osv. Bra komplement första tiden tills man lärt sig vad man mår bra av..

Som ett sista tips vill jag bara säga att det gäller att hitta en egen nivå som passar dig. Många förespråkar att bara äta protein och fett, andra är mer liberala och tillåter bär och nötter. För att få ett hållbart förhållningssätt till mat och LCHF gäller det att du och din sambo kommer fram till hur mycket som är rimligt för er för att ni ska palla fortsätta. Men börja mer strikt och sen kan ni lätta lite på det, när ni kommit över den jobbiga övergångsperioden..

Oj, vad långt det blev! Hoppas du har fått svar på dina frågor..  =)
    Lycka till! 
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-14 14:56:13 följande:
    Vilket bra svar!

Tur vi fått en expert här som vill dela med sig av sina kunskaper!

Hur många gånger per dag bör man äta? Jag har läst mellan 2-3 ggr utan mellanmål.  Men räcker det med att tex äta frukost + middag? Ska man äta mellanmål oxå?

Jag som senaste veckan inte kännt mig hungrig........... räcker det inte att äta 1 mål om dagen om man dricker ett antal koppar kaffe + grädde under dagen?
    Om man äter "rätt" brukar man oftast inte behöva äta mer än tre gånger per dag. Jag äter tre gånger normalt sett, ibland ett litet mellanmål på eftermiddagen om jag vet att middagen blir sen eller så. Jag har sett i lchf-forum att många kombinerar LCHF med periodisk fasta (PF). Det betyder att man bara äter under typ en åtta-timmars period, t.ex. två stadiga mål mat och att man inte äter något de resterande 16 timmarna. Om du känner att ett mål mat räcker om dagen så fine, men se till att du får i dig tillräckligt med näring under det målet. När kroppen justerar sig efter en ny diet kan den agera på olika sätt. Vissa blir jättehungriga och andra blir inte hungriga alls. Om du inte vill äta mer men är orolig för näringsmängden kanske du kan byta ut en eller två koppar kaffe mot t.ex. ett kokt ägg och lite ölkorv? 

Om du googlar på lchf + periodisk fasta så hittar du massa bloggar och länkar om båda grejorna samt om dem tillsammans! =)
Svar på tråden LCHF