• Minuz

LCHF

Jag har nu gått på dieten LCHF i två veckor. Men är lite lost i allt.
    Så jag tänkte att här kan vi som äter LCHF både nybörjare och den vana hjälpa varandra, ge varandra tips och ideér. Dela med sig av goda recept. mm. Här disskuterar vi allt som rör LCHF och våran vikt.
    Jag började med LCHF för att jag måste gå ner många kg till den stora dagen.

Startvikt: 93.4 kg
    1 vecka: 92.0 kg
    2 veckor: 91,1 kg.
    Målvikt: Nöjd vid 70 kg men går gärna ner till 65 kg. Då jag bara är 161 cm
    Jag väger mig varje torsdags morgon.

• Svar på tråden LCHF
  • alfonso

Hej!
    Jag har också ätit enligt LCHF i två veckor (och en dag om vi ska vara noggranna :)). Tappade inget första veckan och 0,6 kg andra veckan, så det går lite långsammare än för dig. Men jag hoppas att det kommer att lossna snart för mig, så jag får ett kvitto på att jag äter rätt.

• lolliepopsie

Jag äter LCHF för att förhoppningsvis få bukt med mina symton som liknar diabetes,dock har jag det inte men får känningar,yrsel etc etc..Och läste på om kosten.

Nu ä'r jag bara inne på fjärde dagen men ser redan förbättringar,har inte haft ngn yrsel alls på två dagar,brukar ha yrsel,svimnings känsla flera ggr dagligen!

Docj tycker jag de är träligt med maten,känns som att man inte gör annat,då vi har fyra barn så äter dom annorlunda och så har vi en laktos intolerant :/

Fasar för nästa vecka när jag ska jobba natt,hur man ska hinna allt + läxor,dusch etc etc..

Har ni ngr snabba middagstips??

Vi för alltid
  • Aniara4

Hej! Jag har ätit LCHf i fyra år, så jag har en hel del erfarenhet...

Det första året gick jag ner närmare 20 kilo, men sen har det gått långsammare (det är inte så att jag inte har mer att ta av!) Jag har ändå aldrig övervägt att sluta, eftersom jag samtidigt blivit av med mina kroniska ledinflammationer, migrän, och fått väldigt mycket mindre IBS-problem. När jag håller mig strikt till LCHF slipper jag mitt vansinniga sötsug (har varit sockermissbrukare i många år), och som bonus har jag som många andra som provat slutat både snarka och fisa. Oskyldig

Så jag ser det inte som en bantningskur utan en nödvändighet för att ha en acceptabel hälsa överhuvudtaget.

Tyvärr har jag haft problem med att jag har återfallit i sockermissbruk upprepade gånger efter bröllopet i september - ja första gången var just för att jag tyckte att nog fasen ska jag äta bröllopstårta, och dagen efter ska jag äta hotellfrukost med precis allt jag vill. Och sen efter alla stress och strikthet för att klänningen skulle sitta så bra som möjligt så var det JÄTTESKÖNT att skita i allt och bara lägga mig på soffan en vecka och äta chips. Och jag som inte ens gillar chips så värst... (Kakor har varit min drog.) Men sen var det svårare än jag trodde att ta mig upp ur sockerträsket igen. Och när jag äntligen lyckades var det strax dags för bröllopsresan, då orkade jag inte heller hålla mig strikt, och ville inte riktigt heller eftersom jag ville äta av allt. Och när vi kom hem var det advent, och då brukar jag göra avsteg EN  gång för att äta lite lussekatter och risgrynsgröt...

Ja, ni fattar. Jag har också en kronisk sjukdom som förvärras om jag överanstränger mig, och bröllopet var en jättestor överansträngning, så jag har varit mer eller mindre kraschad hela hösten. Jag har också jobbat natt några gånger fast jag egentligen inte orkar det, och till min irritation blir jag väldigt illamående framåt småtimmarna om jag inte äter kolhydrater, så det är också en fälla!

Så totalt har jag nu gått upp 10-15 kilo under hösten och är bara 10 kilo ifrån min maxvikt. Det är sjukt irriterande, och jag ska koppla greppet igen... i morgon. Jag lovar.

• Aniara4

Sen kan jag verkligen tipsa om kolhydrater.ifokus.se , det är ett jättestort forum för lågkolhydratkost där man alltid kan få stöd och råd om man lägger upp en tråd med sin situation och sina frågor. Det finns en hel del bra artiklar också.

Och så Kostdoktorn förstås!

När jag sköter mig som jag ska brukar en strikt matdag se ut ungefär så här:

Stor mugg kaffe med kokosfett och grädde
    2 stekta ägg, alt ägg i annan form
    200g stekt fläskfärs med smaksättning (jag är lite hardcore ibland Cool)
    Stor mugg kaffe med kokosfett och grädde
    Middag; något slags kött/kyckling (skulle ha ätit fisk ibland om jag inte var allergisk mot det) med antingen blomkålsmos, haricots verts, eller sallad till.

En sak som kan vara bra att tänka på är att inte basera en hel måltid på mejeriprodukter. Feta mejeriprodukter är visserligen "ok", men det kan ändå bli för mycket om man äter stora mängder av dem. Detta diskuteras rätt mycket på KiF. Tydligen kan även mjölkproteinet påverka insulinet, och det är ju det som är "nyckeln" med LCHF, att "låsa upp" fettlagren genom att inte ha en massa insulinpådrag hela tiden.

Sen är det olika hur strikt man behöver vara. Är man frisk och inte så väldigt överviktig brukar det kunna räcka rätt bra med att skippa spannmål och socker och begränsa rotfrukter, men man kanske rentav kan ta någon frukt då och då. Men är man väldigt kraftigt överviktig har man förmodligen metabolt syndrom eller början till det, och har man redan sabbat sin metabolism kan man behöva vara strikt. Och har man problem med sockerberoende får man förstås vara väldigt uppmärksam på vad som kan trigga suget - inte sällan får man till slut skippa grädde för att man upptäcker att man "går loss" på den...

Sist men inte minst, för alla som just börjat eller funderar på att börja: läs på om övergångsbesvär! Jag hade ett litet helvete i flera månader, men det var värre för mig dels pga min sjukdom och dels pga att jag gick över gradvis istället för att "go cold turkey" eftersom det helt enkelt skulle ha blivit för tufft för mig, men ÅH! vad det var värt det när jag kom ut på andra sidan och mådde bättre än jag gjort på många, många  år! Men några veckors matthet får man absolut räkna med, om man inte har tur och hör till dem som slipper. En del tror då felaktigt att de inte mår bra av LCHF, men de kanske skulle ha mått fantastiskt om de hade hållit ut en vecka till... Det tar helt enkelt ett tag för kroppen att sluta vänta på socker och ställa om energiförsörjningen till att gå på fett istället.

• Aniara4

P.S. Här finns det några trådar till, kanske finns det nåt intressant i dem:

www.google.se/&hl=sv&source=hp&q=site:brollopstorget.se+LCHF&pbx=1&oq=site:brollopstorget.se+LCHF&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&gs_upl=966l8270l0l8463l31l27l2l0l0l2l1389l5220l18.3.3.6-2.1l29l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=7bb9f5dcf13a1bfe&biw=1280&bih=642

• Aniara4

Ok, länken funkar inte, de har lagt in små luringar med flit... Men om man googlar site:brollopstorget.se +  LCHF kommer det upp en massa trådar.

Men som sagt, KiF och Kostdoktorn, och inte minst den här introduktionen:
    www.kostdoktorn.se/lchf/

• tesso77

Hej på er!

Jag har ätit LCHF i 1,5 år och har aldrig mått så bra som nu! Jag var inte direkt överviktig innan men viktpendlade mycket och hade svårt att låta bli att överäta. Sen jag började har jag gått ner 14 kg och hållt vikten bra. Vid jul "unnade" jag mig för mycket och gick upp 3 kg och mådde skiiit. Då gick det verkligen upp ett ljus för mig hur mycket fördelar denna kost har.
    Vill absolut rekomendera denna blogg www.56kilo.se som jag läser varje dag, får mycket inspiration och recept från. Kolla absolut in den!

• lolliepopsie

Jag jobbar som natt uska på ett demensboende,så att bli illamående framåt småtimmarna går inte,då mitt arbete innebär en del mindre trevliga saker Hur gör jag då?

Jag är inte överviktig,är c:a 160 cm lång och väger nog kring 57 kg...

Men jag har varit mindre och det är dit jag vill komma :) 49-50 kg vill jag väga helst!

Vi för alltid
  • Aniara4
    lolliepopsie skrev 2012-02-09 10:22:51 följande:

Jag jobbar som natt uska på ett demensboende,så att bli illamående framåt småtimmarna går inte,då mitt arbete innebär en del mindre trevliga saker Hur gör jag då?

Alltså, det är ju inte något generellt för LCHF utan ett problem som just jag har. Jag tror det beror på min IBS, som drar igång just då. Oftast sover jag nog igenom det värsta och vaknar med lite lätt magknip, går på toa, och sen är det problemet ur världen resten av dagen. Men om jag är vaken och pressar kroppen just den tiden som min mage börjar bråka så mår jag lite kymigt. Dessutom tenderar jag att få blodtrycksfall framåt 5-6, och det är inte heller så trevligt.

Och för just mig så hjälper det då mot både illamåendet och yrseln att skicka upp blodsockret en vända med lite kolhydrater, även om det inte är någon bra långsiktig lösning. Ibland räcker det med att jag har med mig något som är lite halv-ok och bara inte så strikt LCHF som jag brukar äta, typ pannacotta eller kokostoppar.

Brukar du inte ha problem med att vara vaken på natten kommer du säkert inte att få det om du äter LCHF heller!
  • tesso77
    lolliepopsie skrev 2012-02-09 10:22:51 följande:

Jag är inte överviktig,är c:a 160 cm lång och väger nog kring 57 kg...

Men jag har varit mindre och det är dit jag vill komma :) 49-50 kg vill jag väga helst!

Vi för alltid
     Tänk på att dricka mycket vatten, jag dricker minst 2 l/dag. Första tiden du går på LCHF så kan man må lite konstigt, men det går över. Mycket skit ska ur kroppen och det kan ta några veckor innan man märker resultat på vågen. Läs på om denna metod innan du börjar, kunskap är A och O Solig 
Svar på tråden LCHF