• Minuz

LCHF

Jag har nu gått på dieten LCHF i två veckor. Men är lite lost i allt.
    Så jag tänkte att här kan vi som äter LCHF både nybörjare och den vana hjälpa varandra, ge varandra tips och ideér. Dela med sig av goda recept. mm. Här disskuterar vi allt som rör LCHF och våran vikt.
    Jag började med LCHF för att jag måste gå ner många kg till den stora dagen.

Startvikt: 93.4 kg
    1 vecka: 92.0 kg
    2 veckor: 91,1 kg.
    Målvikt: Nöjd vid 70 kg men går gärna ner till 65 kg. Då jag bara är 161 cm
    Jag väger mig varje torsdags morgon.

• Svar på tråden LCHF
  • DittVackraJag
    Odium skrev 2012-02-13 12:57:49 följande:
    Jag trivs med att inte ha något riktigt schema för träningen. Allt annat i mitt liv är väldigt beroende av rutin, då är det skönt att ha något man kan röra om med =)
    Okej! Ja det kanske är bra att inte känna ett KRAV till att nu MÅSTE jag träna - utan att göra det när man faktiskt känner för det. Flört 

Jag tä lite förkyld just nu och vågar inte träna, känner att det kryper lite i mig.
    Och jag som förut har hatat all typ av träning typ, det känns lite ovant måste jag säga.
    Har tränat nu i ca 5 månader, ca två gånger i veckan som sagt.

Hur ofta brukar ni träna på en vecka? 
    Love is in the air
  • tessie01
    soahl skrev 2012-02-13 11:06:52 följande:
    Vill du ha koll på hur mycket du får i dig per dag rekommenderar jag minmat.net där du gratis kan skaffa ett konto och föra matdagbok. Där kan du se fördelningen mellan kh, protein och fett. Smart! Jag för in mina egna livsmedel och väger all mat för att hålla koll. =) 
    Tack for tipset om den sidan - den verkar ju toppen! Jag korde strangt LCHF i borjan av aret men fick ta en paus da jag rasade i vikt sa fort och det var risk att min brudklanning skulle bli for stor. Om jag bara vetat innan hade jag kopt en midre klanning!! :)

Men nu ar det mindre an tva veckor kvar tills mitt brollop iaf och sedan tankte jag ga till baka till LCHF for att ga ner ytterligare nagra kilon till sommaren. Dessutom madde jag mycket battre med LCHF mat. Har alltid trott att jag var laktosintollerant men alla symptom som svullen och om mage forsvann nar jag slutade med kolhydrater och okade pa med gradden! 

Exempel pa vad jag at ligger pa min blogg under LCHF mappen (kommer nog uppdateras mer efter min honeymoon) http://tessies-blogg.blogspot.com/

Lycka till alla nya LCHF-foljare
  • Minuz
    soahl skrev 2012-02-13 11:06:52 följande:
    Mitt kh-intag ligger runt 15 g kh per dag, vilket räknas som strikt LCHF.
    hur räknar man ut g kh per dag? På minmat.net så får man ju bara svaret i %...........
    Så det jag åt igår innehöll 2% kh.................
  • Odium
    DittVackraJag skrev 2012-02-13 23:56:29 följande:
    Okej! Ja det kanske är bra att inte känna ett KRAV till att nu MÅSTE jag träna - utan att göra det när man faktiskt känner för det. Flört 

Jag tä lite förkyld just nu och vågar inte träna, känner att det kryper lite i mig.
    Och jag som förut har hatat all typ av träning typ, det känns lite ovant måste jag säga.
    Har tränat nu i ca 5 månader, ca två gånger i veckan som sagt.

Hur ofta brukar ni träna på en vecka? 
    Love is in the air
    Ja precis. Det är så jag känner.
    Jag tränar väl mellan två och fyra gånger i veckan, beroende på vad jag gjort på jobbet. =)
    Ikväll blir det Zumba, får se om det är något för mig =) Jag hoppas det.
  • Minuz
    Minuz skrev 2012-02-14 08:44:50 följande:
    hur räknar man ut g kh per dag? På minmat.net så får man ju bara svaret i %...........
    aha...... nu gick jag in och kollade livsmedel för livsmedel istället för att skriva ner allt och räkna ut...... Så då hamnade jag på 10.8. Tror jag...... Om jag gjort rätt. Kan det stämma?
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-14 08:44:50 följande:
    Om du kollar längre upp, precis under den blåa "dagens mat" när du klickar på totalt, ser du dagsinnehåll i gram. =)
  • Minuz
    soahl skrev 2012-02-14 09:03:30 följande:
    Om du kollar längre upp, precis under den blåa "dagens mat" när du klickar på totalt, ser du dagsinnehåll i gram. =)
    aha............ tusen tack.... jag lär mig kanske en dag... *S*
  • Minuz

Upps!

Inte visste jag att kaffe innehöll så mänga kh.............. för skoj skull vägde jag kaffe + grädde, och mina 2 koppar idag ger hela 2 kh

Men hittar inte te, är det bättre än kaffe?

• Styrka

Hej!
    jag är nyfiken på LCHF, men kan verkligen ingenting! eller ja, lite vet jag ju, så lite kolhydrater som möjligt och massa protein ochfett för mättnad. Både jag och sambon har en del trvselvikt vi vill bli av med och har därför övervägt lchf eller gi.

En fråga om grönsaker: om man ska ta bort under-jord-grönsaker och majs och ärtor, vad f**n blir det kvar då? sallad och gurka? Det är ju knappt nån näring i dessa grönsaker? *förvirrad* Ge mig tips på grönsaker, är lite trött på isberg, tomat och gurka...

och gärna om ni har tips på hemsidor med lchf recept,så skulle jag bli tacksam!

Frukosten är ett annat problem. vi måste alltså gå upp lite tidigare för att steka ägg&korv? eller vad kan man annars äta? Frukosttips mottages tacksamt!

jag har alltid varit en matmissbrukare i allmänhet och sockermissbrukare i synnerhet. äter alldeles för mycket godis och kakor. försöker införa sötfria vardagar, men det är JÄTTESVÅRT! Rekommenderar ni att man slutar cold turkey och är jättestrikt, eller räcker det inte att vara hård i veckorna och liiite mjukare på helgerna? menar inte att jag ska frossa i chocolate chip cookies, men lite bör man väl få unna sig?

Vad äter man till efterrätt/för att fira på lchf?? ostbricka har jag hört, mörk choklad... nåt mer?

Sambon vill ha socker i teet, vilket jag försöker få honom att sluta med, men sötningsmedel, är det tillåtet i lchf? det blir ju insulinpådrag, men inga kalorier... hur ska jag tänka?

hoppas ni har tid för en osäker nybörjare osm jag!

kan ju kanske tillägga att jag inte har jättemycket övervikt (enligt mina värderingar då), både sambon o jag vill väl ned ca 5-10 kg... jag är jättenöjd med 5, sambon vill nog ned något mer, men är å andra sidan tacksam för mer muskler, så kilona är inte jätteviktigt för oss... Vi närmar oss 30-årsåldern, vilket oxå innebär att det inte är lika lätt att gå ned i vikt, bygga muskler etc som det var i nedre 20-årsåldern.

Svar på tråden LCHF