Hej!
jag är nyfiken på LCHF, men kan verkligen ingenting! eller ja, lite vet jag ju, så lite kolhydrater som möjligt och massa protein ochfett för mättnad. Både jag och sambon har en del trvselvikt vi vill bli av med och har därför övervägt lchf eller gi.
En fråga om grönsaker: om man ska ta bort under-jord-grönsaker och majs och ärtor, vad f**n blir det kvar då? sallad och gurka? Det är ju knappt nån näring i dessa grönsaker? *förvirrad* Ge mig tips på grönsaker, är lite trött på isberg, tomat och gurka...
och gärna om ni har tips på hemsidor med lchf recept,så skulle jag bli tacksam!
Frukosten är ett annat problem. vi måste alltså gå upp lite tidigare för att steka ägg&korv? eller vad kan man annars äta? Frukosttips mottages tacksamt!
jag har alltid varit en matmissbrukare i allmänhet och sockermissbrukare i synnerhet. äter alldeles för mycket godis och kakor. försöker införa sötfria vardagar, men det är JÄTTESVÅRT! Rekommenderar ni att man slutar cold turkey och är jättestrikt, eller räcker det inte att vara hård i veckorna och liiite mjukare på helgerna? menar inte att jag ska frossa i chocolate chip cookies, men lite bör man väl få unna sig?
Vad äter man till efterrätt/för att fira på lchf?? ostbricka har jag hört, mörk choklad... nåt mer?
Sambon vill ha socker i teet, vilket jag försöker få honom att sluta med, men sötningsmedel, är det tillåtet i lchf? det blir ju insulinpådrag, men inga kalorier... hur ska jag tänka?
hoppas ni har tid för en osäker nybörjare osm jag!
kan ju kanske tillägga att jag inte har jättemycket övervikt (enligt mina värderingar då), både sambon o jag vill väl ned ca 5-10 kg... jag är jättenöjd med 5, sambon vill nog ned något mer, men är å andra sidan tacksam för mer muskler, så kilona är inte jätteviktigt för oss... Vi närmar oss 30-årsåldern, vilket oxå innebär att det inte är lika lätt att gå ned i vikt, bygga muskler etc som det var i nedre 20-årsåldern.