• Minuz

LCHF

Jag har nu gått på dieten LCHF i två veckor. Men är lite lost i allt.
    Så jag tänkte att här kan vi som äter LCHF både nybörjare och den vana hjälpa varandra, ge varandra tips och ideér. Dela med sig av goda recept. mm. Här disskuterar vi allt som rör LCHF och våran vikt.
    Jag började med LCHF för att jag måste gå ner många kg till den stora dagen.

Startvikt: 93.4 kg
    1 vecka: 92.0 kg
    2 veckor: 91,1 kg.
    Målvikt: Nöjd vid 70 kg men går gärna ner till 65 kg. Då jag bara är 161 cm
    Jag väger mig varje torsdags morgon.

• Svar på tråden LCHF
  • Odium
    Styrka skrev 2012-02-14 12:42:09 följande:
    Frukosten är ett annat problem. vi måste alltså gå upp lite tidigare för att steka ägg&korv? eller vad kan man annars äta? Frukosttips mottages tacksamt!

jag har alltid varit en matmissbrukare i allmänhet och sockermissbrukare i synnerhet. äter alldeles för mycket godis och kakor. försöker införa sötfria vardagar, men det är JÄTTESVÅRT! Rekommenderar ni att man slutar cold turkey och är jättestrikt, eller räcker det inte att vara hård i veckorna och liiite mjukare på helgerna? menar inte att jag ska frossa i chocolate chip cookies, men lite bör man väl få unna sig?

Vad äter man till efterrätt/för att fira på lchf?? ostbricka har jag hört, mörk choklad... nåt mer?
    Jag vet egentligen inte heller så mycket.. Jag gå på recept jag hittat på Matdagboken.se
    Till efterrätt (om vi nån gång äter det) äter vi kvarg (låter vidrigt som fan). Det finns en som heter Kesella hallon. Den är jättegod tycker jag. Den har dock lite socker i, men det ska jag ärligt säga att det skiter jag i.
    Jag vägrar sluta cold turkey, det skulle göra mitt liv miserabelt, och det är väl meningen att man ska må bra?
    Så länge man inte frossar i grejer eller "unnar" sig något varje dag eller en hel hel är man lugn kan jag tycka.

Jag kommer nå mitt mål oavsett, skitsamma att det tar lite längre tid. Det kommer ni med.
  • Odium

Just.. glömde säga.. Till frukost äter jag frusna bär (som jag tinar upp kvällen innan) med keso. Mättar bra. Tyckte först det var rätt äckligt, men efter två eller tre frukostar vänjer man sig.

• Styrka
    Odium skrev 2012-02-14 13:37:01 följande:
    Just.. glömde säga.. Till frukost äter jag frusna bär (som jag tinar upp kvällen innan) med keso. Mättar bra. Tyckte först det var rätt äckligt, men efter två eller tre frukostar vänjer man sig.
    Åh, kanon, kvar gillar jag ju! Det smakar lite som den feta vaniljyoghurten, Delikatess eller vad den heter, på 7%.
    Frysta bär blir lite dyrt i längden, några fler tillbehör? får man äta frukt btw? Banan känns som en mättande frukst, men alla frukter är ju söta och därför kolhydrater... eller tänker jag fel nu?
    Tusen tack för tipsen, skönt att fler har lika avslappnad inställning som jag till kosten... lycka till på din väg mot målet!  
  • soahl
    Styrka skrev 2012-02-14 12:42:09 följande:
    Hej!
    jag är nyfiken på LCHF, men kan verkligen ingenting! eller ja, lite vet jag ju, så lite kolhydrater som möjligt och massa protein ochfett för mättnad. Både jag och sambon har en del trvselvikt vi vill bli av med och har därför övervägt lchf eller gi. 
    Välkommen till LCHF!  =)

Det finns alltid många frågor så här när man börjar. Jag ska försöka ge så bra svar som möjligt...  

När det gäller grönsakerna finns det mycket att ta av, även om man tar bort under-jord-grönsaker! Enligt min uppfattning är grönsaksbasen i LCHF framförallt broccoli, blomkål och vitkål. Det finns en uppsjö av saker man kan göra med dom, t.ex. blomkålsris, vitkålspasta, broccolimos.  Det är också de grönsakerna vi äter mest här hemma! Isbergssallad, tomat, gurka går bra att äta, även om tomaten är rätt söt och kan begränsas. Zucchini och paprika är också bra grönsaker. Lök brukar man inte äta i så stora mängder ändå, men det kan vara värt att veta att den har ett relativt högt kh-innehåll (6 g kh per 100 g produkt). Låt bli löksoppan med andra ord! =)

Personligen klarar jag inte av att äta ägg och korv till frukost, det är alldeles för tungt för mig. Jag äter istället en fet yoghurt (typ naturell med 4% fett) blandat med grädde och chiafrön, för matsmältningens skull. Alla mejeriprodukter har också rätt mycket kh, men det kompenserar jag med att inte äta så mycket kh senare. 
    En annan variant vi brukar äta är en tallrik med paprika, lite gurka, färskost, kalla kokta ägg (vi kokar alltid en större mängd och har i kylen som mellis och liknande), samt typ salami och rökt kalkon. Allt du kan ha på mackan, men utan mackan!

Om du vet med dig att du har ett stort sockersug skulle jag rekommendera att sluta cold turkey. Det kommer vara rätt jobbigt de första dagarna alternativt veckorna, men det är värt det. Om du unnar dig sötsaker under helgen finns det risk att suget kommer tillbaka och du trillar dit under veckorna. Jag har alltid varit sjukligt beroende av läsk och har lätt kunnat dricka 4 liter om dagen. Jag slutade med allt sött i samband med att jag började äta LCHF och det tog några dagar, sen kände jag mig inte längre sådär stirrig om jag inte fick lite cola. När du kommit över den initiala fasen kan du istället unna dig lite mörk choklad eller hemgjord chokladmousse, pannacotta, stracchiatella etcetera. Men vänta några veckor! När jag första gången drack Coca Cola Zero efter att jag börjat med LCHF var det äckligt sött och jag vill inte dricka upp allt. Jag har istället investerat i en Soda Stream, eftersom jag har svårt att dricka vanligt vatten. Eller svårt, jag tycker inte det är så gott. =) 

Jag har några kompisar som har ätit enligt LCHF i ungefär ett år. De har nått sina målvikter men fortsätter att äta LCHF. På helgerna tar de dock "paus" och äter lite mer kolhydrater. De tar dock Glucosanal vilket ska blockera en del av kolhydratintaget. För dem funkar det, men jag skulle inte vilja utmana ödet. 

Om din sambo tvunget måste ha sötningsmedel i teet finns det varianter som inte påverkar insulinet lika mycket, t.ex. Sukrin eller Sötrix. Men här skulle jag säga att det är samma princip som andra sötsaker. Det är bättre att sluta cold turkey istället för att reta sötbehovet hela tiden. Kan han låta bli, toppen! Annars, välj Sukrin eller Sötrix. 

När jag letar efter recept brukar jag bara googla maträtt + lchf, då brukar det komma upp alternativ! Annars lagar jag "vanlig" mat, men steker i smör, lägger till extra smör eller kokosfett, extra grädde, fetare creme fraiche..

Här kommer några matnyttiga länkar:
    http://kolhydrater.ifokus.se/ <- superbra forum med recept också! Det mesta går att hitta här!
    http://lchf-forum.se/ <- annat jättebra forum! Trevliga medlemmar och bra recept.
    http://lchfbutiken.se/ <- här kan du köpa LCHF-vänliga produkter, typ mandelmjöl, sukrin, miracle noodles och liknande. Bra inspiration för ersättningsprodukter.
    http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/ <- det här är min favorit LCHF-blogg. Jättemycket bra recept och inspiration
    http://www.minmat.net/ <- underlättar att räkna ut hur mycket man äter, kh-intag osv. Bra komplement första tiden tills man lärt sig vad man mår bra av..

Som ett sista tips vill jag bara säga att det gäller att hitta en egen nivå som passar dig. Många förespråkar att bara äta protein och fett, andra är mer liberala och tillåter bär och nötter. För att få ett hållbart förhållningssätt till mat och LCHF gäller det att du och din sambo kommer fram till hur mycket som är rimligt för er för att ni ska palla fortsätta. Men börja mer strikt och sen kan ni lätta lite på det, när ni kommit över den jobbiga övergångsperioden..

Oj, vad långt det blev! Hoppas du har fått svar på dina frågor..  =)
    Lycka till! 
  • Minuz
    soahl skrev 2012-02-14 13:57:55 följande:
    Vilket bra svar!

Tur vi fått en expert här som vill dela med sig av sina kunskaper!

Hur många gånger per dag bör man äta? Jag har läst mellan 2-3 ggr utan mellanmål.  Men räcker det med att tex äta frukost + middag? Ska man äta mellanmål oxå?

Jag som senaste veckan inte kännt mig hungrig........... räcker det inte att äta 1 mål om dagen om man dricker ett antal koppar kaffe + grädde under dagen?
  • soahl
    Minuz skrev 2012-02-14 14:56:13 följande:
    Vilket bra svar!

Tur vi fått en expert här som vill dela med sig av sina kunskaper!

Hur många gånger per dag bör man äta? Jag har läst mellan 2-3 ggr utan mellanmål.  Men räcker det med att tex äta frukost + middag? Ska man äta mellanmål oxå?

Jag som senaste veckan inte kännt mig hungrig........... räcker det inte att äta 1 mål om dagen om man dricker ett antal koppar kaffe + grädde under dagen?
    Om man äter "rätt" brukar man oftast inte behöva äta mer än tre gånger per dag. Jag äter tre gånger normalt sett, ibland ett litet mellanmål på eftermiddagen om jag vet att middagen blir sen eller så. Jag har sett i lchf-forum att många kombinerar LCHF med periodisk fasta (PF). Det betyder att man bara äter under typ en åtta-timmars period, t.ex. två stadiga mål mat och att man inte äter något de resterande 16 timmarna. Om du känner att ett mål mat räcker om dagen så fine, men se till att du får i dig tillräckligt med näring under det målet. När kroppen justerar sig efter en ny diet kan den agera på olika sätt. Vissa blir jättehungriga och andra blir inte hungriga alls. Om du inte vill äta mer men är orolig för näringsmängden kanske du kan byta ut en eller två koppar kaffe mot t.ex. ett kokt ägg och lite ölkorv? 

Om du googlar på lchf + periodisk fasta så hittar du massa bloggar och länkar om båda grejorna samt om dem tillsammans! =)
  • Styrka
    soahl skrev 2012-02-14 13:57:55 följande:
    Välkommen till LCHF!  =)

Det finns alltid många frågor så här när man börjar. Jag ska försöka ge så bra svar som möjligt...  

Hoppas du har fått svar på dina frågor..  =)
    Lycka till! 
    Oj, wow, tusen tack för alla tips! Särskilt för sidtipsen, skitbra!
    Nu ska jag hem och visa sambon, haha!

Yoghurt med nötter och bär, kokt kallt ägg, det vore ju en frukost det! Storkok med ägg, strålande idé, så enkel!

Vi ska bara äta upp maten hemma, så kör vi igång sen! Jag tycker inte om att slänga mat...

Wish us luck!
  • sofiesbrollop

Jag har käkat LCHF sedan maj 2011 och det är det bästa jag gjort! Nu har jag inte gjort det för att gå ned i vikt utan för att bli mer hälsosam. Jag är 163 och väger 53 kilo både nu och innan jag började. Först gick jag ner lite men sedan gick jag upp i muskler.  Jag förlorade fett och blev mer muskulös men framförallt har jag blivit friskare. Min svullna, gasfyllda och oregelbunda mage mår hur bra som helst! Jag tränar poweryoga 2ggr i veckan om det går, Just nu har jag haft en period med flera månader utan träning men vikten är densamma (fuskar ytterst sällan)

Den bästa sidan är absolut kostdoktorn.se annars använder jag som många andra 56 kilo. Hennes chokladboscotti är alldeles underbara! lchfrecept.com kan vara bra med.

Här är lite av vad jag äter som jag kan komma på just nu, det är ju mycket mer.

Det jag oftast brukar äta till frukost är (ibland kombineras dem):
    Yoghurt (10%) med grädde, ibland bär eller egenblandad muisli
    Keso med grädde och ibland mandelspån och kanel
    Kokta ägg
    Äggröra med bacon eller korv
    Pannkakor gjorda på ägg, grädde och fiberhusk.
    Makrill
    Omelett
    Avokado med någon röra

Lunch:
    Rester från gårdagen
    Ibland kombineras lunch och frukost till brunch. (på helgen)
    Något med ägg

Kvällsmat:
    Pajer (helt lchf såklart!)
    Kött/kyckling/fisk
    Kålpudding, köttfärslimpa
    Falukorv med hög kötthalt
    Tillbehör: blomkål, broccoli, lite morötter utblandat med andra grönsaker, zucchini, paprika, tomat, gurka,
    harico verts, vitkål, lök, svamp, stuvade grönsaker. Av blomkålen kan man göra ris, mos och rösti.
    Sås: Tsatsiki, eget smaksatt smör, beasås, creme fraichblandningar, gräddsås.

Efterrätt:
    Pannacotta
    Hemmgjord glass
    Kladdkakor
    Ostkaka
    Formage
    Mousse
    Bär med mörk choklad och grädde
    Yogurt, grädde och bär.
    Varm choklad

Annat gott:
    Ostchips
    Rostade mandlar
    Nötter
    Mörk choklad
    Ingefära
    Chili
    Någon gång kan jag ta en frukt

Använder citron och lime. Jag fösöker även att köpa ekologiskt.

• sofiesbrollop

Glömde skriva att jag har kokosfettet både med och utan smak hemma som är kanon. (De i glasförpackningarna).

Jag äter alltid när jag är hungrig vilket blir 3 ggr per dag: frukost. lunch och middag. På helgen blir det ibland bara två gånger om vi äter brunch. Jag håller mig mätt!

Ska även tillägga att jag är en tidigare sockermissbrukare och åt massor av kakor. Jag var alltid sugen på något men nu är det borta!

Vad gäller sötningsmedel så tycker jag att det bara verkar jobbigt. Ett bra tips är osaltat smör istället. Om det behövs sötning så tar jag hellre lite honung eller någon matsked rårörsocker. Det triggar inte mitt sötsug i alla fall.

• DittVackraJag
    Odium skrev 2012-02-14 08:54:22 följande:
    Ja precis. Det är så jag känner.
    Jag tränar väl mellan två och fyra gånger i veckan, beroende på vad jag gjort på jobbet. =)
    Ikväll blir det Zumba, får se om det är något för mig =) Jag hoppas det.
    Okej! Ja det låter bra det! Skrattande 

Alltså är det bara jag som har otur, eller är många ev er förkylda mycket?
    Sen jag började med LCHF så har jag nog varit förkyld en gång i månaden nästan.
    Snuvig, nysningar, etc och blir lätt trött, sån typ av förkylning.
    Jag äter i och för sig inga kosttillskott, kanske bör köpa mig vitamintablett på brus?
    Äter ni något sånt?

Jag tycker att det är så trist att jag måste vila och inte kunna träna något pga att jag är förkyld var tredje vecka ungefär... Tyst
    Love is in the air
Svar på tråden LCHF