• Minuz

LCHF

Jag har nu gått på dieten LCHF i två veckor. Men är lite lost i allt.
    Så jag tänkte att här kan vi som äter LCHF både nybörjare och den vana hjälpa varandra, ge varandra tips och ideér. Dela med sig av goda recept. mm. Här disskuterar vi allt som rör LCHF och våran vikt.
    Jag började med LCHF för att jag måste gå ner många kg till den stora dagen.

Startvikt: 93.4 kg
    1 vecka: 92.0 kg
    2 veckor: 91,1 kg.
    Målvikt: Nöjd vid 70 kg men går gärna ner till 65 kg. Då jag bara är 161 cm
    Jag väger mig varje torsdags morgon.

• Svar på tråden LCHF
  • Odium
    DittVackraJag skrev 2012-02-12 01:09:13 följande:
    Jag tycker att det verkar vara en sund inställning Glad
    Love is in the air
    Tack=)
    Det gäller ju bara att försöka hålla den positiva och sunda andan även när man känner sig som ett monster. =D
  • Minuz
    Odium skrev 2012-02-11 11:32:11 följande:
    Du och jag verkar vara i exakt samma steg.
    Jag väger mig varje Fredag morgon. (Om jag gått ner i vikt under veckan får jag högre motivation att INTE unna mig något under helgen)
    Fre 28/1 - 96,1
    Fre 3/2 - 94,4
    Fre 10/2 - 91,9
    Så 4,2kg på två veckor. Jag vet att det är mycket vätska som försvunnit och att det kommer börja gå saktare.
    Min målvikt är 75kg, men jag blir ju inte ledsen om jag råkar gå ner till 70.

Jag ska börja ta mina mått nu också, vill inte lita för mycket på vågen.
    Jag är 161cm lång och ganska kraftig. Jag har bred benstomme och pga jobbet har jag mycket muskler. Så skulle jag stanna på 80 eller 85kg men jag tycker om hur jag ser ut skulle inte det vara hela världen heller.
    Vad roligt! Vi ligger ju verkligen lika............
    Men vad duktig du varit som gått ner så mycket på 2 veckor.

Nu har jag tagit beslutet att fuska på alla hjärtans dag med att äte lite lite tårta. Håller just nu på att baka en hjärtantårta..... Dumt att fuska va?

Motionerar du något och isf vad, hur mycket?

Jag ska börja med långpromenader med hunden bara mitt knä vill vara med + att jag just nu har en ischiasnerv i kläm (tror jag).........
  • Odium
    Minuz skrev 2012-02-12 20:26:02 följande:
    Vad roligt! Vi ligger ju verkligen lika............
    Men vad duktig du varit som gått ner så mycket på 2 veckor.

Nu har jag tagit beslutet att fuska på alla hjärtans dag med att äte lite lite tårta. Håller just nu på att baka en hjärtantårta..... Dumt att fuska va?

Motionerar du något och isf vad, hur mycket?

Jag ska börja med långpromenader med hunden bara mitt knä vill vara med + att jag just nu har en ischiasnerv i kläm (tror jag).........
    Tack=)
    Jag är rätt säker på att det är mest vätska jag tappat, men det gör inget. Man får ju mer motivation bara man ser minustecknen =)

Jag vet inte om jag tycker det är så dumt, jag tycker att man ska få äta vad man vill, så länge man håller sitt slutgiltiga mål i huvudet och inte gör det till en vana.
    Så länge man är medveten om att man inte kommer gå ner lika fort eller inte lika mycket "den här veckan" och accepterar det tycker jag att man får fuska någon enstaka gång. Har själv provat på helstrikta stilen, och det passar inte mig riktigt. Visst får man resultat fortare, men jag trivs inte. Jag har inte roligt och jag ser inte poängen med att straffa mig själv när jag tar ett snedsteg, jag är ju medveten om vad jag gör.

Jag tränar på sats, en normal vecka tränar jag mån, ons, fre. Och då kör jag på cross-trainer ungefär 40-50 min, samt lite styrka i armar och rygg. Brukar väl vara där ungefär en timme.. lite mer med stretching.
    Nu ska jag och en kompis dit tisdag och onsdag och köra Zumba och SH´BAM.. blir första gången. Ska bli kul att se om det är nåt för mig.. jag är en streetdance-människa egentligen.. :D Men jag har ju en del rumpa att skaka.. så nog kan det bli bra.
    Sen brukar jag ta en promenad på lördagar. Men det är absolut inget schema. Jag försöker hålla mig till 3-4ggr per vecka, men ibland orkar jag inte p g a jobbet. Jag totalvägrar cross-trainer om jag svetsat en hel dag, då går man upp på den och kommer ner lika fort med astma-liknande smärtor i bröstet..

Långpromenader med hund låter som en jättebra motivator! Jag skulle kunn ata med min katt.. men han vill hellre vara i buskarna än gå på vägen..
    Har du inget elljusspår eller liknande du kan gå på så det blir mjukare för knäet?
    Eller kolla in skor med mjukare sula kanske?
  • DittVackraJag
    Odium skrev 2012-02-12 21:13:24 följande:
    Långpromenader med hund låter som en jättebra motivator! Jag skulle kunn ata med min katt.. men han vill hellre vara i buskarna än gå på vägen..
    Haha, jag känner igen mig i det där med att katten inte vill gå i kopplet på samma sätt som jag vill Flört 

Jag har inget riktigt träningschema ännu, men jag försöker i alla fall hålla igång minst två gånger i veckan. Glad 
    Love is in the air
  • soahl

Jag äter också enligt LCHF sedan ungefär en månad tillbaka. Åt enligt LCHF för flera år sen och gick då ner 10 kilo. Jag har förvisso en rätt stor övervikt, men har inga direkta problem av den. Orsaken till att jag äter LCHF är för att få mer energi, jämnare blodsocker och mindre IBSproblem. Och det får jag ju! =)

För mig är det svårt att äta fakir, alltså superstrikt med bara kött och fett, utan jag måste få ha grönsaker med! Jag väljer helst broccoli, blomkål och vitkål för det finns så mycket man kan göra.

Jag har länge varit en pasta-sucker och älskar spagetti och köttfärssås, lasagne osv. På http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/ finns ett superrecept för LCHF-pasta gjort på ägg, färskost och fiberhusk! Värt att testa. =)

Jag har svårt att dricka kaffe utan något i, helst grädde eller mjölk. För att hålla kolhydratnivån nere gör jag äggmjölk (vispa upp 2 ägg. Värm 3 dl vatten och 25-50 g smör. Blanda äggen och smörvattnet och vispa lätt. Smaksätt med sötningsmedel, vanilj, kardemumma, mint osv osv. Vad som känns bäst! Jag kör ekologiskt vaniljpulver med mindre än 1 kh per 100 g). Gott till latte också. =)

Annars gäller det att hitta en nivå och maträtter som passar en och ens liv. Och må inte dåligt om ni "fuskar"! Man kastas inte ur ketos bara för att man äter en bit tårta. =) 

• Minuz
    soahl skrev 2012-02-13 00:28:14 följande:

För mig är det svårt att äta fakir, alltså superstrikt med bara kött och fett, utan jag måste få ha grönsaker med! Jag väljer helst broccoli, blomkål och vitkål för det finns så mycket man kan göra.

Annars gäller det att hitta en nivå och maträtter som passar en och ens liv. Och må inte dåligt om ni "fuskar"! Man kastas inte ur ketos bara för att man äter en bit tårta. =) 
    Åh, så bra. då kan jag ju äta en bit tårta..... *S*

Men du skriver att du inte kan äta bara kött och fett utan måste ha grönsaker till.......... Jag då som är helt lost på detta ännu.... När jag har läst så står det att man ska äta grönsaker till varje mål. Ska man inte det alltså? Är det bättre att skippa grönsakerna?
  • Minuz
    Odium skrev 2012-02-12 21:13:24 följande:
    VA? vad har du för katt? Mina katter gillar att gå på promenader. Helst en av dem. Men hon är som hon är. Skitrolig.
    Häromdagen när vi gick till konsum så var hon med dit, satt utanför och väntade med hunden och följde med hem. Enkel väg tar ca 15-20 min när hon är med. *S* En bilist glodde så hon höll på att krocka när vi gick över övergångsstället och katten var med oss. Fick vänta in henne "Sötis" lite där......
  • Minuz

och självklart går hon ju utan koppel

• Odium
    Minuz skrev 2012-02-13 09:31:53 följande:
    VA? vad har du för katt? Mina katter gillar att gå på promenader. Helst en av dem. Men hon är som hon är. Skitrolig.
    Häromdagen när vi gick till konsum så var hon med dit, satt utanför och väntade med hunden och följde med hem. Enkel väg tar ca 15-20 min när hon är med. *S* En bilist glodde så hon höll på att krocka när vi gick över övergångsstället och katten var med oss. Fick vänta in henne "Sötis" lite där......
    Mja det lät lite halvskumt.. min katt älskar promenader han med. Fast jag har honom i koppel.
    Men han ska in genom buskar och utforska.. Man kan inte riktigt hålla ett bra tempo när man samtidigt måste leka hinderbana.. :D
  • Minuz

JA, hon tror nog hon är mer hund än katt. Folk blir väldigt förvånade när de ser att vi har en katt i släptåg..... Djuraffären som vi bor grannar med tycker det ser så roligt ut, ibland följer hon även med dit in...... De brukar alltid fråga vart vi gjort av katten om hon inte är med. Det är första katten som följt med in där, det brukar ju bara vara hundar som följer med in. *S*

Svar på tråden LCHF