• Heloise

Vad ska ni äta idag?

Startar en ny vad-ska-ni-äta-idag/kväll-tråd. Alla behöver vi någon gång ny middagsinspiration!

• Svar på tråden Vad ska ni äta idag?
  • Chicita

Fräs lite wokgrönsaker med strimlad kassler och gärna lite vitlök (jag gillar vitlök *hihi*) Det brukar funka.
    Annars kan du tillsätta soya och om du har någon kokosmjölk eller grädde hemma så kan du använda det för att göra det nästan lite som en gryta... 

• Norrskensflamman
    Chicita skrev 2012-03-01 09:52:30 följande:
    Fräs lite wokgrönsaker med strimlad kassler och gärna lite vitlök (jag gillar vitlök *hihi*) Det brukar funka.
    Annars kan du tillsätta soya och om du har någon kokosmjölk eller grädde hemma så kan du använda det för att göra det nästan lite som en gryta... 
    och nudlarna separat antar jag? Ska prova! Kan nog bli gott. Tack
  • Chicita
    Norrskensflamman skrev 2012-03-01 11:05:29 följande:
    och nudlarna separat antar jag? Ska prova! Kan nog bli gott. Tack
    Ja jag brukar köra makaroner eller ris till.... 
    Det mesta kan bli gott och nya recept kommer ju till bara man provar sig fram Glad 
  • LitenSandra
    Sandra och Joakim skrev 2012-02-29 21:09:46 följande:
    Vi brukar hotta upp vår köttfärssås genom att ta bort krossade tomaterna och istället ha bacon och vin i, riktigt mumsigt och lite extra lyxigt!
    Vilket bra förslag. Vi brukar för det mesta skippa krossade tomater och krydda upp med lite chilisås och sweetchili. Riktigt gott blir det! :) 
  • Chicita

Jag gör oftast köttfärssås med lite puréeade tomater, men sen har jag i creme fraishe och curry.
    Jättegott att äta med ris sen Skrattande 

• passionsblomman

Flamman, jag gör ofta skjutsiugnen på fiskblock och brukar vanligtvis inte ha tinat dem innan (igår, till gratängen gjorde jag det, eftersom moset inte ska vara så länge i ugnen) Men att bara blanda ihop vad man vill ha på/till fisken, ösa över det  och sätta in i ugnen funkar utmärkt. Jag brukar ta antingen

*krossade tomater, dill, grädde och grönsaksbuljong (ev färsk chili om man vill ha lite drag)

*grädde och saffran (och lite dill om man vill)

200 grader ugn och riset kokar klart typ lagom tills fisken är färdig.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-03-01 11:57:00 följande:

Flamman, jag gör ofta skjutsiugnen på fiskblock och brukar vanligtvis inte ha tinat dem innan (igår, till gratängen gjorde jag det, eftersom moset inte ska vara så länge i ugnen) Men att bara blanda ihop vad man vill ha på/till fisken, ösa över det  och sätta in i ugnen funkar utmärkt. Jag brukar ta antingen

*krossade tomater, dill, grädde och grönsaksbuljong (ev färsk chili om man vill ha lite drag)

*grädde och saffran (och lite dill om man vill)

200 grader ugn och riset kokar klart typ lagom tills fisken är färdig.

Grejt Blir det inte vattnigt när det inte är tinat? Skjutsiugnenrecept är det bästa som finns!! Fler såna!
  • Norrskensflamman
    Sandra och Joakim skrev 2012-02-29 21:09:46 följande:
    Vi brukar hotta upp vår köttfärssås genom att ta bort krossade tomaterna och istället ha bacon och vin i, riktigt mumsigt och lite extra lyxigt!
    Nåt som min älskling sätter i köttfärsåsen och gör den extra god är lite kakao.
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-03-01 12:35:38 följande:
    Grejt Blir det inte vattnigt när det inte är tinat? Skjutsiugnenrecept är det bästa som finns!! Fler såna!
    Nej inte alls!
  • Chicita
    Sjutsiugnenrecept nr 1

Lax på broccoli/ärtbädd

Häll i djupfrysta ärtor + djupfryst broccoli i botten av en ugnsfast form (vi har i rejält med grönsaker)
    Lägg 4 tinade laxfiléer ovanpå.
    Ta en (eller två) burkar cremefraishe med örtsmak och vispa ihop med ca 2-3 dl mjölk.
    Häll över laxen, krydda med salt och peppar och baka i ugnen på 250 grader i 20-25 minuter

Sjutsiugnenrecept nr 2

Blixtsnabb kycklinggratäng

Skär 1 grillad kyckling i bitar
    skär 1 röd och en grön paprika i bitar
    Blanda ihop i en smord ugnsfast form

Blanda 2 dl Ajvar Relish
    med 4 dl creme fraishe
    Och klicka / bre ut över bitarna

Tärna 100-200 g fetaost och strö över.
    Grädda i 225 grader i 15-20 minuter
    ---------------------------
    Båda äter man förslagsvis med ris Glad