• Pinkgrape

Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?

Vi har fått veta att det förmodligen kommer bli ett mycket större bortfall av gäster än vad vi hade räknat med. Vi har bjudit in ca 80 personer och räknade med att bli ca 60 personer. Nu ser det dock ut som att vi bara kommer bli kring 40 personer.

Det känns i ärlighetens namn förjävla tråkigt och mitt humör är nere på noll.

Saken är den att lokalen vi har hyrt passar bäst för middagar med 60-80 personer och jag är rädd att det ska kännas alldeles tomt där inne om vi blir så få. Man vet ju aldrig, det kanske faller bort ännu fler när dagen väl är inne pga sjukdom eller något.

Då sitter vi 35 personer där i en lokal för 70 personer...

Jag vet att jag inte borde tänka på detta redan nu, då det är länge kvar innan det är dags och vi har satt OSA 19 juni. Egentligen borde jag bara låta detta vara och tänka att det löser sig, men det är svårt.

Vad gör man? Vi kan inte avboka heller, eller jo, det kan vi, men då måste vi ändå betala lokalhyran på 5000kr och hur hittar man en annan lokal med en månads varsel.

BLÄÄÄ!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?
  • Rebecka och Jens

Är det många som redan tackat nej, eller är det helt enkelt att folk är sena på att svara? Folk har nämligen en tendens att svara så sent som möjligt om de kommer eller ej..

hur som helst så löser det sig säkert! Det borde väl inte göra något om en del av lokalen inte används? Huvudsaken är nog att man inte sprider ut borden för mycket... allting har en tendens att lösa sig till slut! Men lycka till! 

• anne på grönkulla

fundera på om det finns fler nu vill bjuda istället för dem ni redan nu vet fallit bort. Finns det dem ni sorterat bort när nis krev listan på gäster men ändå gärna skulle bjuda? Bjud dem! Var uppriktig kring omständigheterna, säg attt ni fått utrymme med fler gäster än ni räknat med och därför bjuder dem, även om det är med kort varsel.

• Pinkgrape

Vi har fått höra ryktesvägen att det är många som väljer annat framför vårt bröllop, men det är ju som sagt ett tag kvar så man vet ju aldrig. Jag får dock smått panik över saken. Jag hatar när jag inte vet saker och när jag inte kan planera, det är något jag har svårt för :P

Grejen är den att lokalen är... ja.. jag vet inte riktigt hur man ska beskriva den. Den är kal, väldigt kal. Vita väggar, högt vitt tak och vi har definitivt varken tid eller råd att fixa med några större dekorationer för att göra den mysigare på något sätt.

Vi har börjat prata om att vi kanske skulle se över gästerna en gång till och se ifall det är någon annan vi skulle kunna bjuda in.

• Pinkgrape

Jag vill liksom ha en backup-plan, ifall det "värsta" skulle hända och det skulle bli ett stort bortfall av gäster.

• prinsessanogrodan

Men du, är det en enda stor sal eller  finns det skjutdörrar eller något ni kan dela av lokalen med?
    Kan ni sköpa vikskärmar att dela av med? Finns det kanske draperier eller något att dra för och dela av med?

Kan ni ställa borden lite på snedden så de tar upp större plats? Alltså att ni ställer hela bordsformationen lite på snedden?

Har ni möjlighet ( och vill ni) ha flera små runda bord (så ni kan dra isär dom lite lagom och fylla upp rummet)?
    Kan ni köpa lakan eller väv att drapera med i taket så takhöjden upplevs som lite lägre? Kan ni sätta upp draperier på väggarna (fäster dom längs taklisten med stark dubbelhäftande tejp) så känns lokalen inte lika kal?

• wiii

Rykten ska man ju oftast ta med en nypa salt, eller är det väldigt tillförlitlig information ni fått?

• Kattpoet

Men nu tänker du ju att glaset är  halvtomt istället för halv fullt.

Festen handlar inte om de 40 som inte kom, utan de 40 som är där, din fokus och glädje borde ligga på att  40 personer faktiskt vill fira er dag.  Ja visst om lokalen är stor, vad  gör det?   Bara dela upp lokalen i mat hörna och en mys hörna och snack hörna, det brukar  funka bra.

Jag lovar dig,  jag blir glad för varenda person som kommer, jag haft en fest där  20 av  40 tackade  ja och en person kom...  Ja visst fyra hade jäkligt bra anledning att ställa in och inte höra av sig, det var på akuten men de 15 andra, nää.

Så fokusera på  att  40 personer som  gillar dig kommer på festen. 

• Pinkgrape
    wiii skrev 2011-05-29 20:54:21 följande:
    Rykten ska man ju oftast ta med en nypa salt, eller är det väldigt tillförlitlig information ni fått?
    Hm. Hyffsat, inte tillräckligt tillförlitlig att jag kan lita till 110% på det. Det handlar om min släkt och det är av min farmor jag har hört det.
Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?