• Pinkgrape

Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?

Vi har fått veta att det förmodligen kommer bli ett mycket större bortfall av gäster än vad vi hade räknat med. Vi har bjudit in ca 80 personer och räknade med att bli ca 60 personer. Nu ser det dock ut som att vi bara kommer bli kring 40 personer.

Det känns i ärlighetens namn förjävla tråkigt och mitt humör är nere på noll.

Saken är den att lokalen vi har hyrt passar bäst för middagar med 60-80 personer och jag är rädd att det ska kännas alldeles tomt där inne om vi blir så få. Man vet ju aldrig, det kanske faller bort ännu fler när dagen väl är inne pga sjukdom eller något.

Då sitter vi 35 personer där i en lokal för 70 personer...

Jag vet att jag inte borde tänka på detta redan nu, då det är länge kvar innan det är dags och vi har satt OSA 19 juni. Egentligen borde jag bara låta detta vara och tänka att det löser sig, men det är svårt.

Vad gör man? Vi kan inte avboka heller, eller jo, det kan vi, men då måste vi ändå betala lokalhyran på 5000kr och hur hittar man en annan lokal med en månads varsel.

BLÄÄÄ!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?
  • Pinkgrape

Ja, klart, jag försöker göra det.. vet som bara inte hur vi ska lägga upp festen då. För de 40 personerna som kommer är isåfall våra föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar och kompisar. Hälften är alltså kring 20-25år och andra hälften 55-85år. Hur man ska få en bra nivå på festen då.

Och eftersom festen är på en festvåning på ett hotell och all mat kommer serveras, så behöver vi ju liksom inte ha någon mathörna och mys- och snackhärna finns just utanför lokalen där baren är.

Jag vet att jag gör en höna av en fjäder, det förstår ju jag också, men jag vill som bara redan nu ställa in mig på hur det kanske kommer bli och försöka ta itu med det på bästa sätt. Vad det nu är..

• prinsessanogrodan

Men borden kan ni väl flytta på? De är väl inte fastspikade i golvet?
    Näe, en bordsformation på snedden kanske inte precis vad ni tänkt er men det är en möjlighet att få ett rum att se mindre ut. Om det nu är ett problem att det kan se tomt ut med färre gäster =färre bord, menar jag.
    Ni kan också ha U-formad bordsformation istället för E-formation (om ni nu hade tänkte er det alltså?)

• Pinkgrape
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-29 21:01:36 följande:
    Men borden kan ni väl flytta på? De är väl inte fastspikade i golvet?
    Näe, en bordsformation på snedden kanske inte precis vad ni tänkt er men det är en möjlighet att få ett rum att se mindre ut. Om det nu är ett problem att det kan se tomt ut med färre gäster =färre bord, menar jag.
    Ni kan också ha U-formad bordsformation istället för E-formation (om ni nu hade tänkte er det alltså?)
    Haha ja, det är klart att det går :) Ja, på något sätt borde man ju verkligen kunna lösa det så att borden fyller ut lokalen lite bättre :)
  • Sarah

Tips om lokalen känns kal och lite tom. Tyg och miljöbelysning av olika slag! Om det finns möjlighet kan man drapera tyger i taket för att dämpa akustiken och göra det lite mysigare :)

• Pinkgrape
    Sarah skrev 2011-05-29 21:06:05 följande:
    Tips om lokalen känns kal och lite tom. Tyg och miljöbelysning av olika slag! Om det finns möjlighet kan man drapera tyger i taket för att dämpa akustiken och göra det lite mysigare :)
    Finns inte en chans att vi har råd eller tid med det, tyvärr.
  • Pinkgrape
    Sarah skrev 2011-05-29 21:06:05 följande:
    Pinkgrape skrev 2011-05-29 21:08:25 följande:
    Finns inte en chans att vi har råd eller tid med det, tyvärr.
    Vet inte ens om hotellet skulle tillåta det....
  • prinsessanogrodan

Personalen på festvåningen kan hjälpa till att göra det mysigt.

De brukar ha öga för när ett rum ser tomt ut och kan flytta om borden så det ser mindre kalt ut och kanske kan de visst ändra om så det blir en myshörna och en snackshörna, har du frågat dom eller har du bara antagit att det inte går att göra något? Ni kanske kan ha små grupper bord med snacks och dricka och godis även inne i själva "huvudrummet"?

Sen när det gäller upplägget på festen så tror jag att det går alldeles utmärkt även om gästerna är i olika ålder. På bröllopet är ju vanligt med olika åkldrar och är man någorlunda väluppfostrad och inte alltför blyg så anstränger man sig för att konversera med folk även om de inte är i exakt samma ålder som man själv.
    Någons ålder behöver heller inte säga så mycket om hur man är egentligen.

• Pinkgrape
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-29 21:10:53 följande:
    Personalen på festvåningen kan hjälpa till att göra det mysigt.

De brukar ha öga för när ett rum ser tomt ut och kan flytta om borden så det ser mindre kalt ut och kanske kan de visst ändra om så det blir en myshörna och en snackshörna, har du frågat dom eller har du bara antagit att det inte går att göra något? Ni kanske kan ha små grupper bord med snacks och dricka och godis även inne i själva "huvudrummet"?

Sen när det gäller upplägget på festen så tror jag att det går alldeles utmärkt även om gästerna är i olika ålder. På bröllopet är ju vanligt med olika åkldrar och är man någorlunda väluppfostrad och inte alltför blyg så anstränger man sig för att konversera med folk även om de inte är i exakt samma ålder som man själv.
    Någons ålder behöver heller inte säga så mycket om hur man är egentligen.
    Vi har pratat lite med personalen där och de verkar, tyvärr, inte vara speciellt flexibla. Vi bor dock i en liten stad, så det finns inte så många andra lokaler att välja på.

Nej, klart det kan vara så, men nu känner ju vi våra gäster väldigt väl och kan därför kännas oss lite smått oroliga över att de äldre ska lämna festen tidigt och kvar ska våra party vänner vara och vi vill inte ha jätte-supar-fest. Det var det vi hade hoppats på att släkten som är mer ålderspridd skulle hjälpa till med. Hålla nere alkoholintaget och hålla uppe stämningen + att lite fler skulle bli kvar lite senare. Jag vet inte direkt om jag vill gå och lägga mig kl.22 redan.

Äh, det ska nog bli bra vilket som....
  • Sarah

Hoppas verkligen att det löser sig för er på något sätt! Håller tummarna för att ni skall få en kanonfest iallafall!

• Pinkgrape
    Sarah skrev 2011-05-29 21:23:02 följande:
    Hoppas verkligen att det löser sig för er på något sätt! Håller tummarna för att ni skall få en kanonfest iallafall!
    Tack :D
Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?