• Pinkgrape

Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?

Vi har fått veta att det förmodligen kommer bli ett mycket större bortfall av gäster än vad vi hade räknat med. Vi har bjudit in ca 80 personer och räknade med att bli ca 60 personer. Nu ser det dock ut som att vi bara kommer bli kring 40 personer.

Det känns i ärlighetens namn förjävla tråkigt och mitt humör är nere på noll.

Saken är den att lokalen vi har hyrt passar bäst för middagar med 60-80 personer och jag är rädd att det ska kännas alldeles tomt där inne om vi blir så få. Man vet ju aldrig, det kanske faller bort ännu fler när dagen väl är inne pga sjukdom eller något.

Då sitter vi 35 personer där i en lokal för 70 personer...

Jag vet att jag inte borde tänka på detta redan nu, då det är länge kvar innan det är dags och vi har satt OSA 19 juni. Egentligen borde jag bara låta detta vara och tänka att det löser sig, men det är svårt.

Vad gör man? Vi kan inte avboka heller, eller jo, det kan vi, men då måste vi ändå betala lokalhyran på 5000kr och hur hittar man en annan lokal med en månads varsel.

BLÄÄÄ!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?
  • Tårtsmula

Jag har skumläst det du, TS, och alla har svarat dig. Jag skulle nog rådge dig att tänka på din integritet.Ja, det låter ju konstigt och vad menar jag med det? När du känner dig osäker och får ångest, backa tillbaka i dina känslor tills du landar i trygget. I det här fallet -varför gifter du dig? Du gifter ju dig för att du vill ha en livslång relation i ett äktenskap med den du älskar. Festen är ju för att fira vigseln. Om gäster inte kommer förstår jag dig att du blir ledsen och besviken. Vem hade inte blivit det? Men, låt det inte förstöra festen, utan kör som ni hade tänkt med de som kommer. Det är jätteviktigt att du och din make har roligt. Det sista som jag tycker du ska göra är att börja ringa till inbjudna och börja fråga. Det ger ett desperat intryck och det brukar inte vara smickrande.

Jag tror också att det är tidigt att dra slutsatser om hur många det är som kommer när det är så långt kvar till osa.

Stort lycka till!

• Syrinx
    Tårtsmula skrev 2011-05-29 21:26:38 följande:

Jag har skumläst det du, TS, och alla har svarat dig. Jag skulle nog rådge dig att tänka på din integritet.Ja, det låter ju konstigt och vad menar jag med det? När du känner dig osäker och får ångest, backa tillbaka i dina känslor tills du landar i trygget. I det här fallet -varför gifter du dig? Du gifter ju dig för att du vill ha en livslång relation i ett äktenskap med den du älskar. Festen är ju för att fira vigseln. Om gäster inte kommer förstår jag dig att du blir ledsen och besviken. Vem hade inte blivit det? Men, låt det inte förstöra festen, utan kör som ni hade tänkt med de som kommer. Det är jätteviktigt att du och din make har roligt. Det sista som jag tycker du ska göra är att börja ringa till inbjudna och börja fråga. Det ger ett desperat intryck och det brukar inte vara smickrande.

Jag tror också att det är tidigt att dra slutsatser om hur många det är som kommer när det är så långt kvar till osa.

Stort lycka till!

Håller med och säger också lycka till! Hoppas allt blir bra!
  • Pinkgrape

Klart jag inte kommer ringa runt och tjatat, det har jag väl inte påstått heller? Jag har ju skrivit klart och tydligt att jag tänker vänta och hoppas på det bästa. Klart det absolut viktigaste är att vi blir gifta, MEN, vi vill ju gärna ha en fest och det viktigaste för oss med festen är människorna. Jag hade hellre sett att tårtan helst plötsligt blev avbokad eller maten inte skulle gå att få tag på eller liknande. Det är ju dock en lång historia det där med gästerna, som tydligen kanske kommer utebli, som gör att jag reagerar så starkt som jag gör redan, men det vill jag inte ta upp här.

Jag ville väl bara höra ifall det är någon annan som varit i någorlunda liknande sits och höra hur de löste saken isåfall och hur det hela då blev.

• Tårtsmula

Jag ville bara skriva något som kunde få dig att känna dig bättre i din situation. Jag är ledsen om du blev upprörd av det jag skrev.

• Pinkgrape
    Tårtsmula skrev 2011-05-29 21:37:05 följande:
    Jag ville bara skriva något som kunde få dig att känna dig bättre i din situation. Jag är ledsen om du blev upprörd av det jag skrev.
    Nej nej, inte alls. Jag menade bara att det ligger mer bakom, än det jag skrivit ut här, som får mig att reagera så starkt på detta som jag gör. Det framgick ju inte riktigt kanske.

Men jag håller ju med dig också i det du skrev, absolut. Det var inte meningen att låta sur eller så.
  • jkbr

du sparar ju en massa pengar i alla fall det är ju possetivt :)
    Köp er nått fint för dom sparade pengarna och festa med dom som är där (jag antar att dina närmaste är dom som kommer) Det blir offtas bättre med lite mindre folk tycker jag.
    Lycka till :) 

• Pinkgrape
    jkbr skrev 2011-05-29 21:46:03 följande:
    du sparar ju en massa pengar i alla fall det är ju possetivt :)
    Köp er nått fint för dom sparade pengarna och festa med dom som är där (jag antar att dina närmaste är dom som kommer) Det blir offtas bättre med lite mindre folk tycker jag.
    Lycka till :) 
    Haha ja, det har du ju faktiskt väldigt rätt i :D
  • MrsT2011

Har inte läst hela tråden men kan bara trösta med att det är väääääldigt vanligt att folk väntar med att OSA till sista veckan eller precis på sista datumet! Så än finns det gott hopp om att ni blir 60 pers till slut.

• Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-05-29 21:53:38 följande:
    Har inte läst hela tråden men kan bara trösta med att det är väääääldigt vanligt att folk väntar med att OSA till sista veckan eller precis på sista datumet! Så än finns det gott hopp om att ni blir 60 pers till slut.
    Ja, jag vet det.. inte så att jag är ledsen för att inte många OSAt redan, utan mer för att jag hört att de inte kommer komma av rätt så säkra källor och vill försöka förbereda mig lite inför om det skulle stämma.
  • Sebastiána

Du är inte ensam TS. Vi bjöd 62 och 32 kommer (med oss 34 alltså). Ganska deppigt. Det tråkiga är att de flesta som tackat nej är på min BM:s sida så det blir ganska ojämnt.

Men jag är glad för dem som ändå kommer och jag tror att det blir jättetrevligt. Vå budget går bättre ihop också eftersom maten blir så mycket billigare. Alkoholen köpte vi innan O.S.A:t hade gått ut så det har vi alldeles för mycket av, och vi köpte det i Tyskland så det går inte att lämna tillbaka det... men vi lär få snvändning av det i sommar

Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?