• Pinkgrape

Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?

Vi har fått veta att det förmodligen kommer bli ett mycket större bortfall av gäster än vad vi hade räknat med. Vi har bjudit in ca 80 personer och räknade med att bli ca 60 personer. Nu ser det dock ut som att vi bara kommer bli kring 40 personer.

Det känns i ärlighetens namn förjävla tråkigt och mitt humör är nere på noll.

Saken är den att lokalen vi har hyrt passar bäst för middagar med 60-80 personer och jag är rädd att det ska kännas alldeles tomt där inne om vi blir så få. Man vet ju aldrig, det kanske faller bort ännu fler när dagen väl är inne pga sjukdom eller något.

Då sitter vi 35 personer där i en lokal för 70 personer...

Jag vet att jag inte borde tänka på detta redan nu, då det är länge kvar innan det är dags och vi har satt OSA 19 juni. Egentligen borde jag bara låta detta vara och tänka att det löser sig, men det är svårt.

Vad gör man? Vi kan inte avboka heller, eller jo, det kan vi, men då måste vi ändå betala lokalhyran på 5000kr och hur hittar man en annan lokal med en månads varsel.

BLÄÄÄ!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?
  • L8PR

Mina osa trillade in typ samma dag. När det kommer till bröllop så bör man nog inte göra som jag och räkna med bortfall. Trodde vi skulle bli typ 80 personer nu är vi 120. Bara typ 5 som tackade nej.

• Pinkgrape
    Sebastiána skrev 2011-05-29 22:07:19 följande:

Du är inte ensam TS. Vi bjöd 62 och 32 kommer (med oss 34 alltså). Ganska deppigt. Det tråkiga är att de flesta som tackat nej är på min BM:s sida så det blir ganska ojämnt.

Men jag är glad för dem som ändå kommer och jag tror att det blir jättetrevligt. Vå budget går bättre ihop också eftersom maten blir så mycket billigare. Alkoholen köpte vi innan O.S.A:t hade gått ut så det har vi alldeles för mycket av, och vi köpte det i Tyskland så det går inte att lämna tillbaka det... men vi lär få snvändning av det i sommar

Vad tråkigt, men skönt att ni kan känna så iallafall :) Det är ju samma för oss, att de som förmodligen inte kommer är från enbart min sida, så lite ojämnt skulle det bli. Dessutom är de flesta av våra vänner min sambos barndomsvänner som jag lärt känna när jag kom in i bilden, vilket gör att det känns ännu mer ojämnt för mig. Men men..

Vi valde ju en lokal där vi måste ta mat och alkohol från hotellet, men vi känner att blir vi så få, så får vi inte riktigt valuta för pengarna typ. Att då kanske vi skulle kunna välja något annat lite billigare alternativ, som vi före fick välja bort för att vara säkert på att alla skulle rymmas. Nåja... det är väl bara att vänta och se hur det blir.
  • Eileme

Vill bara skicka en styrkekram!!

Tråkigt om det blir som du befarar!

• Pinkgrape
    Eileme skrev 2011-05-29 22:14:18 följande:
    Vill bara skicka en styrkekram!!

Tråkigt om det blir som du befarar!
    Tack så mycket :)
  • Eileme
    Pinkgrape skrev 2011-05-29 22:17:37 följande:
    Tack så mycket :)
    Det är bara att säga till så kommer vi förbi och hjälper till att fylla ut lokalen hihi! Skål
  • Kattpoet

Oki,   Jag fick min  6 personer som var nära vänner att komma  till vårt Bröllop och han fick  han fick en drös mer,  jag tror det var 19 mer  och inte faan satt jag och deppade över att  det blev ojämt och att folk inte kom.

Istället  blev jag väldigt glad för de som var där och  jag såg framemot  bröllopet inte för gästernas skull utan för  att min make och jag skulle gifta oss.

Visst vårat bröllopet  blev INTE alls som vi tänkt oss,  de hade glömt och säga till oss att det inte var gratis för brudparet att dricka som det sas först och det enda gratis som fanns var  apelsin jos som jag inte tål och sunkigt vatten.   Och maten kunde inte jag äta  för att skurit upp apelsiner brevid köttet och släkten tog över och sånt.

MEN allt jag minns nu ett år senare är min mans blå ögon som bara såg mig och ingen annan, hur han log emot mig, hur hans röst darrade när han läste löftena och hur han grabbade tag i mig och kysste mig innan  vigselförättaren sa  You may kiss the bride.  

En dag kommer ni också att inse att festen är bara fluff, det ni kommer  att minnas om ni väljer att  göra det är er älskades ansikte och inget annat. 

Ja just och nu ska vi ha en andra bröllopsfest fast det mer att välkommna mannen in i den svenska vänkretsen. 

• Pinkgrape
    Eileme skrev 2011-05-29 22:30:10 följande:
    Det är bara att säga till så kommer vi förbi och hjälper till att fylla ut lokalen hihi! Skål
    Haha ja, ni är så välkomna ;P
  • helsingebrud

när är det ni har OSA?

Jag har satt Osa i så pass god tid så att jag skall kunna bjuda in andra gäster om det blir stort manfall
    Är ju många som vi inte bjudit in, både vänner och släktingar
    Det ordnr sig säkert, när var det ni skulle gifta er?

• Pinkgrape
    helsingebrud skrev 2011-05-29 23:25:50 följande:
    när är det ni har OSA?

Jag har satt Osa i så pass god tid så att jag skall kunna bjuda in andra gäster om det blir stort manfall
    Är ju många som vi inte bjudit in, både vänner och släktingar
    Det ordnr sig säkert, när var det ni skulle gifta er?
    Vi har ju dock inte speciellt stort umgänge, när majoriteten av våra vänner valde att säga upp bekantskapen när det visade sig att vår dotter hade ett hjärtfel, så därför har vi inte direkt några som vi kan bjuda in i "andrahand" så att säga.

Som jag skrev här ovan, så har vi satt OSA 19 juni och jag vet att många väntar till sista minut med att svara. Det är dock så att jag fått höra av bland annat min farmor och mamma att många på min sida släkten förmodligen inte kommer. Det tycker jag är hyffsat säker informaton, om än inte 100% säker, så jag tänker därför vänta och se hur det blir. Det är dock en hel del andra omständigheter kring det här hela som gör att jag tar det extra hårt och blir ledsen.

Vi gifter oss 13 augusti och nog tror jag att det ordnar sig tillslut, tack :)
  • In Wonderland
    Pinkgrape skrev 2011-05-30 00:00:24 följande:
    Vi har ju dock inte speciellt stort umgänge, när majoriteten av våra vänner valde att säga upp bekantskapen när det visade sig att vår dotter hade ett hjär
    Pinkgrape skrev 2011-05-30 00:00:24 följande:
    Vi har ju dock inte speciellt stort umgänge, när majoriteten av våra vänner valde att säga upp bekantskapen när det visade sig att vår dotter hade ett hjärtfel, så därför har vi inte direkt några som vi kan bjuda in i "andrahand" så att säga.

Som jag skrev här ovan, så har vi satt OSA 19 juni och jag vet att många väntar till sista minut med att svara. Det är dock så att jag fått höra av bland annat min farmor och mamma att många på min sida släkten förmodligen inte kommer. Det tycker jag är hyffsat säker informaton, om än inte 100% säker, så jag tänker därför vänta och se hur det blir. Det är dock en hel del andra omständigheter kring det här hela som gör att jag tar det extra hårt och blir ledsen.

Vi gifter oss 13 augusti och nog tror jag att det ordnar sig tillslut, tack :)
    Du skämtar? Hur kan man göra så?

Håller tummarna för att det löser sig för er. Självklart ska man vara glad för de gästerna som tackar ja, men jag skulle också bli jätteledsen om många tackade nej till vårt bröllop. Man vill ju liksom ha alla där!

Om ni blir 40 personer kanske det finns möjlighet som du nämnde att välja en annan, billigare lokal? Kanske kan ni hitta någon fin gård, det kan ju bli väldigt mysigt och intimt och ni kan då lägga mer pengar på dekoration och annat.  Annars tror jag också, som flera redan nämnt, att man kan trixa med borden för att det ska kännas mindre. Har de dessutom färre gäster så kan ni ju ta lite av de pengarna till att köpa billigt tyg på ikea att skärma av med. Lycka till!!
Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?