• Pinkgrape

Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?

Vi har fått veta att det förmodligen kommer bli ett mycket större bortfall av gäster än vad vi hade räknat med. Vi har bjudit in ca 80 personer och räknade med att bli ca 60 personer. Nu ser det dock ut som att vi bara kommer bli kring 40 personer.

Det känns i ärlighetens namn förjävla tråkigt och mitt humör är nere på noll.

Saken är den att lokalen vi har hyrt passar bäst för middagar med 60-80 personer och jag är rädd att det ska kännas alldeles tomt där inne om vi blir så få. Man vet ju aldrig, det kanske faller bort ännu fler när dagen väl är inne pga sjukdom eller något.

Då sitter vi 35 personer där i en lokal för 70 personer...

Jag vet att jag inte borde tänka på detta redan nu, då det är länge kvar innan det är dags och vi har satt OSA 19 juni. Egentligen borde jag bara låta detta vara och tänka att det löser sig, men det är svårt.

Vad gör man? Vi kan inte avboka heller, eller jo, det kan vi, men då måste vi ändå betala lokalhyran på 5000kr och hur hittar man en annan lokal med en månads varsel.

BLÄÄÄ!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?
  • Pinkgrape

Förmodligen är det ju något sådant ja, men eftersom vi vill ha kuvertavgiften betalad i samband med OSA, så måste vi ju tyvärr räkna bort dom om de inte betalat :P Självklart kommer vi påminna om det hela, men bara en gång och sedan får man helt enkelt skylla sig själv haha

• queenelin

Ni kan inte köra med runda bord? Då fyller man ju liksom ut rummet lite mer.

• Pinkgrape
    queenelin skrev 2011-06-17 10:41:51 följande:
    Ni kan inte köra med runda bord? Då fyller man ju liksom ut rummet lite mer.
    Det var ju vad jag hade hoppats på och det var vad jag hade hört om stället vi hyrde, att de hade runda bord. När vi kom dit fick vi dock veta annat, att nej, det gick inte. Jag ska dock fråga igen :)
  • marimekko86

Tror också att de närmsta vännerna och brudföljet anser sig självklara och tänker inte på att de ska OSA. Vi har också kuvertavgift...men funderar på om brudföljet ska måsta betala...Vi betalar inte marsalkarnas kläder, bara brudtärnornas klänningar, men det är mina systrar och ena går gymnasiet och den andra extraknäcker bara så det känns snålt att inte betala deras klänningar och kuvertavgiften...

Sen tänker jag som så att min vän som är frissa inte heller behöver betala då hon gör håret gratis, och min ena toastmadame som är florist och gör alla blomsterdekorationer och buketter. Jag behöver bara betala blommorna...

Eller ska de betala kuvertavgiften och så ger jag dem en present istället?? Nääää... :-P

Kul att många kommer på er stora dag iaf.!

• Pinkgrape

Nej, det är klart att om man har gäster som gör sådana saker för en, så skulle det nog kännas lite dumt att be dom betala kuvertavgiften. Alla våra marskalker hade redan kostymer och de kommer få nya skor + slipsar av oss. Tärnorna får sina klänningar, boleros, armband, örhängen, hårsmycke, buketter och skor.. så, ja, de kommer billigt undan med att betala kuvertavgiften istället ;P haha

I övrigt är alla våra gäster "bara" gäster. Den enda är min pappa som förmodligen ska spela under kvällen, men han vill ju betala för sig ändå.

• MissNina

Jag  tycker att ni ska köra på som planerat. Som någon sa tidigare så går det att ordna runda bord så man får mer utfyllnad om man ska kalla det så.... eller så får ni ett stort dansgolv xD.

hur som haver så önskar jag er lycka till!

• helsingebrud

Nu är jag nyfiken pink-
    vet att osa gick ut idag......
    Blev det stort manfall eller inte????

• Pinkgrape

OSA gick ut idag och såhär ser det ut...

10st som inte kommer
    25st som kommer och har betalat
    15st som betalar in kuvertavgiften eftersom innan månadens slut (som bett om lov)
    22st som inte svarat alls

Utöver det var det ca 10 barn som indirekt blivit inbjudna, men ingen av dom kommer nog. Vilket vi hade räknat med.

Ja, plus jag själv, min blivande och vår dotter.. som kommer!

Imorgon under kvällen kommer vi kolla en sista gång och på tisdag lämnas det över en lista med namn och nummer på de som inte svarat till toastmaster och så dumpar vi över det på han :P

• helsingebrud

oj, 22 st som inte svarat alls
    det var dålig stil....

bra ide att dumpa det på toastmaster!!

• Pinkgrape

Nu under morgonen är det ytterligare 1 person som svarat att han kommer, då det kanske trillar in ännu fler under dagen. Vi lär ju se ett par kuvertavgifter också senare, från de som inte har samma bank som oss.

Ja, det känns som att jag inte orkar sitta och ringa runt till alla som inte svarat. Det kan han gott få göra, jag skulle ha så svårt att hålla minen, eller vad man ska säga :P

• 120530
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 10:15:17 följande:
    Nu under morgonen är det ytterligare 1 person som svarat att han kommer, då det kanske trillar in ännu fler under dagen. Vi lär ju se ett par kuvertavgifter också senare, från de som inte har samma bank som oss.

Ja, det känns som att jag inte orkar sitta och ringa runt till alla som inte svarat. Det kan han gott få göra, jag skulle ha så svårt att hålla minen, eller vad man ska säga :P
    Bra beslut att lämna över det till någon annan. Men 22st som inte svarat alls känns tråkigt! När behöver ni lämna besked till kocken?
  • Pinkgrape

Nu ser det ut såhär, av 72 inbjuda är det

34 som kommer
    2 som betalar in i slutet av månaden
    10 som inte kommer
    26 som inte svarat

Vet inte hur jag hade räknat tidigare. Utav de 26 som inte svarat alls, räknar vi med att ca 15st kommer iaf.
    Vi får se ikväll hur läget är, men hursom, så blir det toastmaster som får ta samtalen.

Kocken behöver inte veta förrän ca 2 veckor innan exakt hur många det blir. Vi har ju redan bestämt menyn och sådär.

Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?