• Pinkgrape

Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?

Vi har fått veta att det förmodligen kommer bli ett mycket större bortfall av gäster än vad vi hade räknat med. Vi har bjudit in ca 80 personer och räknade med att bli ca 60 personer. Nu ser det dock ut som att vi bara kommer bli kring 40 personer.

Det känns i ärlighetens namn förjävla tråkigt och mitt humör är nere på noll.

Saken är den att lokalen vi har hyrt passar bäst för middagar med 60-80 personer och jag är rädd att det ska kännas alldeles tomt där inne om vi blir så få. Man vet ju aldrig, det kanske faller bort ännu fler när dagen väl är inne pga sjukdom eller något.

Då sitter vi 35 personer där i en lokal för 70 personer...

Jag vet att jag inte borde tänka på detta redan nu, då det är länge kvar innan det är dags och vi har satt OSA 19 juni. Egentligen borde jag bara låta detta vara och tänka att det löser sig, men det är svårt.

Vad gör man? Vi kan inte avboka heller, eller jo, det kan vi, men då måste vi ändå betala lokalhyran på 5000kr och hur hittar man en annan lokal med en månads varsel.

BLÄÄÄ!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?
  • Pinkgrape
    In Wonderland skrev 2011-05-30 00:51:27 följande:
    Du skämtar? Hur kan man göra så?

Håller tummarna för att det löser sig för er. Självklart ska man vara glad för de gästerna som tackar ja, men jag skulle också bli jätteledsen om många tackade nej till vårt bröllop. Man vill ju liksom ha alla där!

Om ni blir 40 personer kanske det finns möjlighet som du nämnde att välja en annan, billigare lokal? Kanske kan ni hitta någon fin gård, det kan ju bli väldigt mysigt och intimt och ni kan då lägga mer pengar på dekoration och annat.  Annars tror jag också, som flera redan nämnt, att man kan trixa med borden för att det ska kännas mindre. Har de dessutom färre gäster så kan ni ju ta lite av de pengarna till att köpa billigt tyg på ikea att skärma av med. Lycka till!!
    Ja, det har vi också undrat många gånger, men jag tror att de flesta blev rädda och inte visste hur de skulle förhålla sig till oss längre och valde då att dra sig undan. Tråkigt, men men..

Tack så mycket :) Visst är det så, att det är ju jättekul att de finns de som vill och kan komma :)

Nu är det dock så att vi har kuvertavgift för maten, så det enda vi egentligen sparar in på är drycken till maten, tårtan och kaffet, vilket inte blir någon större summa egentligen. Det är dessvärre så att även om vi avbokar lokalen vi har nu, så måste vi betala för själva lokalhyran vilket är 5000kr. Hm. Men det ska nog lösa sig på något vis :)
  • marimekko86

Fyyyy vad tråkigt Hoppas att många tackar JA på OSA-dagen. Har läst här att det är vanligt att många tackar JA sent. Annars får du försöka tänka som så att ni kommer få en underbar dag ändå, för ni gifter er ju .

Har flera vänner som tycker vi kommer ha stort bröllop på nästan 80 gäster om alla kommer. De har varit på bröllop med 50 gäster och tyckte det var mycket folk, hög ljudnivå osv. Så det beror ju förstås vilka gästerna är. Är gästerna öppna, glada och livliga av sig och bjuder på sig själva så kan ju 40 personer göra en jättefestlig stämning .

Men förstår verkligen din känsla över att så många tackat nej. Vi bjuder vänner och släkt som vi umgås med, 77 personer. Jag kommer bli jätteledsen om många tackar nej. För det är verkligen nära vänner och nära släkt,så jag blir rent ut sagt chockad om de tackar nej bara.!

• mysan33

hej , jag har inte huinnit läsa alla inlägg så jag kanske missat nåt.
    Men vrf vill så många inte komma? bor de långt bort lr jobbar de? man undrar ju lite.
    jag trodde vi skulle få stort bortfall, men det var trots allt många som tackade jag, några tackade nej genom sina mammor vilket var lite fult tyckte jag. som hos dig var det mycket prat i släkten om vilka som inte skulle komma, som tur var hade de fel=) så kanske blir det så hos dig med=) kan ju hoppas på det.

lycka till och hoppas att det går bra för dig nu=)

• 120530

Det blir en undebar kväll i vilket fall! Antingen osar alla i sista stund och allt blir som ni planerat, eller så får ni ett mindre, mysigare bröllop med gäster som ni vet prioriterar er.

• Pinkgrape
    Emma F skrev 2011-05-30 09:43:15 följande:

Det blir en undebar kväll i vilket fall! Antingen osar alla i sista stund och allt blir som ni planerat, eller så får ni ett mindre, mysigare bröllop med gäster som ni vet prioriterar er.

Ja, egentligen gör det mig inte så jäääättemycket att det blir färre. Det anledningarna till att de väljer att inte komma som gör mig ledsen och att vi har så stor lokal helt i onödan som kostat oss en massa pengar helt i onödan som gör att jag tycker det känns lite trist. Vi har absolut inte mycket pengar och det hade ju då varit roligare att lägga de på annat.
  • Jenny P

Hej Pinkgrape!

Vi gifter oss samma datum och vi har exakt samma problem! Trots att vi skickade ut save-the-date kort i början av mars och inbjudningarna i mitten av april (OSA 1 juni) så saknar vi fortfarande svar från nästan hälften av gästerna. Ryktena i släkten säger, precis som hos dig, att de som inte svarat inte kommer att komma... 
    Vi har också bokat en lokal för 60-80 pers och restaurangen sa innan att lokalen är inte att föredra om man är färre än 50 pers, eftersom den då blir för stor och opersonlig. Jag trodde ju inte att det skulle bli ett sådant manfall
    Ja, hur gör man för att fylla ut lokalen?
    Men det som gör mig mest ledsen är inte det att det inte kommer så många på festen, utan varför de tackar nej. Vissa skyller på att semesterdagarna är slut, men de fick ju en hint om datumet innan semesterplaneringen, så om de verkligen ville komma hade det inte varit något problem. Känner mig lite sårad över att nästan ingen av mina släktingar kommer, men alla på min M2B sida (vilket förståss är jätteroligt!)

Men jag har sagt till mig sjäv att inte ta ut något i förskott (är ju trots allt några dagar kvar till OSA) och efter det får vi se vad som händer. Allt brukar ju lösa sig på bästa sätt, även om det sticks lite i hjärtat!

• Pinkgrape
    Jenny P skrev 2011-05-30 09:55:15 följande:
    Hej Pinkgrape!

Vi gifter oss samma datum och vi har exakt samma problem! Trots att vi skickade ut save-the-date kort i början av mars och inbjudningarna i mitten av april (OSA 1 juni) så saknar vi fortfarande svar från nästan hälften av gästerna. Ryktena i släkten säger, precis som hos dig, att de som inte svarat inte kommer att komma... 
    Vi har också bokat en lokal för 60-80 pers och restaurangen sa innan att lokalen är inte att föredra om man är färre än 50 pers, eftersom den då blir för stor och opersonlig. Jag trodde ju inte att det skulle bli ett sådant manfall
    Ja, hur gör man för att fylla ut lokalen?
    Men det som gör mig mest ledsen är inte det att det inte kommer så många på festen, utan varför de tackar nej. Vissa skyller på att semesterdagarna är slut, men de fick ju en hint om datumet innan semesterplaneringen, så om de verkligen ville komma hade det inte varit något problem. Känner mig lite sårad över att nästan ingen av mina släktingar kommer, men alla på min M2B sida (vilket förståss är jätteroligt!)

Men jag har sagt till mig sjäv att inte ta ut något i förskott (är ju trots allt några dagar kvar till OSA) och efter det får vi se vad som händer. Allt brukar ju lösa sig på bästa sätt, även om det sticks lite i hjärtat!
    Då är vi ju verkligen i ganska exakt samma sits, förutom att vi har längre kvar innan OSA går ut. Det är samma här, mina släktingar som inte verkar ska dyka upp och anledningarna av vad jag har hört är väl lite... ja, alla prioriterar vi ju olika. Jag är också jätteglad att min blivandes släkt verkar dyka upp och våra vänner, självklart :)

De har sagt samma till oss angående lokalen, att färre än 50 personer, så är den inte speciellt lämpad då den blir för stor och det är svårt att få till det bra. Det värsta är att den lokalen redan var bokad när vi ville boka den och ägaren till hotellet ringde upp de som bokat den och lyckades övertala dom att byta lokal till en annan så vi kunde få den. Då känns det ju som extra taskigt att avboka, men jag vet, vi måste ju se till oss först. Dumt bara att vi förlorar 5000kr på den lokalen om vi väljer att avboka.

Jättetråkigt att höra att det är flera som inte svarat för er och jag hoppas att ni ska få in fler nu under sista dagarna här :)
  • Jenny P

Två till som svarat idag under dagen Tyvärr så är en av dem min bästa vän, som tidigare sagt att hon absolut kommer, men som nu har fått förhinder... Ja det är ju kul att M2B har trevliga vänner

• Pinkgrape
    Jenny P skrev 2011-05-30 14:43:16 följande:
    Två till som svarat idag under dagen Tyvärr så är en av dem min bästa vän, som tidigare sagt att hon absolut kommer, men som nu har fått förhinder... Ja det är ju kul att M2B har trevliga vänner
    Nej, men vad vad tråkigt :/
Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?