• Pinkgrape

Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?

Vi har fått veta att det förmodligen kommer bli ett mycket större bortfall av gäster än vad vi hade räknat med. Vi har bjudit in ca 80 personer och räknade med att bli ca 60 personer. Nu ser det dock ut som att vi bara kommer bli kring 40 personer.

Det känns i ärlighetens namn förjävla tråkigt och mitt humör är nere på noll.

Saken är den att lokalen vi har hyrt passar bäst för middagar med 60-80 personer och jag är rädd att det ska kännas alldeles tomt där inne om vi blir så få. Man vet ju aldrig, det kanske faller bort ännu fler när dagen väl är inne pga sjukdom eller något.

Då sitter vi 35 personer där i en lokal för 70 personer...

Jag vet att jag inte borde tänka på detta redan nu, då det är länge kvar innan det är dags och vi har satt OSA 19 juni. Egentligen borde jag bara låta detta vara och tänka att det löser sig, men det är svårt.

Vad gör man? Vi kan inte avboka heller, eller jo, det kan vi, men då måste vi ändå betala lokalhyran på 5000kr och hur hittar man en annan lokal med en månads varsel.

BLÄÄÄ!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?
  • starship

blir lite ledsen när jag läser tråden:(... Visst, man kan självklart ha förhinder och en massa "måsten" men bröllop "springer" man inte på så ofta. Själv är jag medbjuden med min särbo, hans arb kamrat ska gifta sig. Har hälsat 2 ggr på honom, bruden har jag aldrig träffat. Jag blev jätteglad att även jag var inbjuden, att brudparet faktiskt "betalar" för att jag ska komma (låter konstigt men ni förstår kanske vad jag menar). Jag är lite hispig för det är inte det lättaste vad man ska ha på sig, är "bara" kavaj men nog så svårt. Vill ju klä upp mig för att visa min respekt och "tacksamhet" att jag är bjuden att få dela deras fina dag, men ändå "nedtonat" så det inte blir helt åt fanderns o min särbo får skämmas för mig... 
    .
    jag tycker att om det är någon fnurra på tråden, att folk inte kommer för det, DE vet inte vad de missar, och DE ska faktiskt känna sig hedrade att NI vill bjuda och låta dom närvara vid er fina stund. Sedan som sagt, alla kan inte av olika själ och det får man acceptera men liite får man bjuda till tycker jag... Hur ofta gifter sig folk egentligen ? ?? 

• Kattpoet

Starship. 2 gånger i mitt fall.

Jag räknade just på vårat bortfall och det är 50 % det med , men jag har inte tänkt på det utan mer på glädjen över de som kommer  på vår  svenska bröllopsfest. 

• Ankie och Jocke

Vi har bjudit 48pers och OSA datumet är den 1juli. Hittentills har 27pers tackat ja men jag vet att minst 7pers till har sagt till andra att de ska komma. Vi väntar bara på att de ska OSA till oss också.
    Det är egentligen bara 8personer som jag är osäker på.

Hoppas att det är flera som hör av sig till er snart.

• Pinkgrape

Spännande, spännande... drygt 1 vecka kvar på OSA. Hittills har 6 gäster tackat ja och 6 gäster tackat nej, av ca 80st. Hoppas på en hektisk kommande vecka då.

• Sebastiána

Jag gifte mig i lördags. Bara hälften av de inbjudna kom som sagt, men det blev en festlig bröllopsmiddag och hålligång på dansgolvet

• 120530
    Pinkgrape skrev 2011-06-09 19:49:00 följande:
    Spännande, spännande... drygt 1 vecka kvar på OSA. Hittills har 6 gäster tackat ja och 6 gäster tackat nej, av ca 80st. Hoppas på en hektisk kommande vecka då.
    Hur går det för er Pinkgrape? Verkar det som om många kommer?
  • Pinkgrape
    Emma F skrev 2011-06-15 15:39:39 följande:
    Hur går det för er Pinkgrape? Verkar det som om många kommer?
    Det har tillkommit två gäster, som inte var bjuda från början, sedan har flera tackat ja nu. Ett par som tackat nej, men det är bara såna vi hade räknat med innan att de inte skulle kunna komma. Än så länge ser det lovande ut :)
  • 120530
    Pinkgrape skrev 2011-06-15 15:47:40 följande:
    Det har tillkommit två gäster, som inte var bjuda från början, sedan har flera tackat ja nu. Ett par som tackat nej, men det är bara såna vi hade räknat med innan att de inte skulle kunna komma. Än så länge ser det lovande ut :)
    Ok, det var ju bra! Då fortsätter vi hålla tummarna i några dagar till :)
  • midsommardagen 2011

förstår dig pinkgrape, men jag lovar att er dag kommer kännas helt underbar och fantasktisk iallafall! Lokalen kommer säkert inte kännas tom för att ni är 20 personer färre.
    För att sätta lite perspektiv på saken; vi är 90 gäster i en lokal som rymmer 800!
    hoppas det löser sig för er! 

• JT2010

Va inte orolig man kan trolla med placeringen av bord och liknande! :) På vårt bröllop var vi ca 100personer men tvingades ha festen i en lokal som det får plats ca 400-500pers eftersom alla andra lokaler tog upp till max 80pers. Men vi dukade upp stora bord med bra avstånd mellan varje bord och utrymme för dans och det var helt perfekt. Alla tyckte det var skönt att kunna röra sig runt i lokalen men samtidigt såg det inte tomt ut. Så tänk smart vad gäller bordsplacering så blir det jättebra. :)

Svar på tråden Vad gör man om bara hälften av gästerna kommer?