• Anonym (Nyfiken)

    Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?

    Jag hade en väldigt intressant diskussion på jobbet idag om hur mycket pengar folk hade lagt, eller var villiga att lägga, på bröllop. Då vi är kollegor i samma lönesituation och jag har viss koll på vad deras partners jobbar med blev jag klart förvånad över hur de resonerade. På mitt arbete stämde inte alls mitt påstående om att inkomsterna bestämmer bröllopsbudgeten, så nu vill jag veta om jag är helt ute och cyklar som tycker inkomst borde vara en avgörande faktor..

    Vad får ni, på ett ungefär, tillsammans in efter skatt och vad kommer ert bröllop att kosta (ej inräknat resan)?

  • Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?
  • Anonym (Nyfiken)

    Jag kan börja;
     Vi har en budget på 50 000kr men är till viss del flexibla om vi hittar något speciellt vi verkligen måste ha. tillsammans har vi kvar ungefär 30 000kr efter skatt.

  • Anonym (snålis ;))

    Vår budget är på 20 000 och inkomsten ligger på ca 33 000 efter skatt.
    Tror det handlar mycket om prioriteringar,,, vissa är beredda att lägga väldigt mycket pengar på bröllopet, för andra är det inte lika viktigt att använda så mycket pengar på en enda dag.

  • Anonym (A)

    Min blivande make har hög lön, jag mycket liten. Han har även ett sparkapital på närmare en halv miljon totalt. Jag har ca 50 000 sparat.

    Vi kommer nog att lägga 70-80 000 på vårt bröllop, till största delen från hans sparkapital. Visst hade det varit möjligt för oss att slå på stort och lägga mycket, mycket mer, men vi tycker det är onödigt att göra av med allt man äger och har på en enda dag. Vi sparar hellre till en framtida bostad och ett bra liv tillsammans resten av livet.

  • Thessa01

    Ca 15 000 kr budget.

    Vi har en inkomst på ca 35 000 kr efter skatt tillsammans (varierar lite beroende på kvälls- och nattjobb och så)

    Vi kommer att få tillbaka ca 40 000 kr på skatten i år (till midsommar) och skulle därför lätt kunna ha ett bröllop för 55 000 kr eller mer om vi_ville utan att ta kuvertavgift ens, men vi vill inte. Det är för dyrt. Vi har precis köpt hus och lagt över 200 000 kr kontant på det. Tänk om vi hade lagt det på bröllopet istället, det hade ju inte varit klokt anser jag. Vill inte bränna den summan på en dag.

    Jag tror att det snarare är personligheten som styr. Makens kollega är också läkare och tjänar ganska bra, han hade också ett litet, billigt bröllop. Medan min kompis som är undersköterska och klagar över sin ekonomi, flsäkade på rejält, så ska man utgå ifrån dem, är det precis tvärtom

  • Anonym (snålis ;))

    Det kan ju åxå vara så att om man har låg inkomst och tvingas snåla i vardagen känns det viktigare att göra just bröllopsdagen till nåt alldeles extra och då är man beredd att lägga mer pengar där. För någon som har hög inkomst däremot och kan unna sig lite vardagslyx rätt ofta, kanske det räcker med att bröllopsdagen blir så där lite lagom festlig? Bara en tanke. :)

  • Mirjami

    Jag jobbar endast 50% pga att vi har små barn på 4 resp 7 år. Jag väljer att spendera tid istället för pengar med dem men trots det gör vi fler saker hela familjen än många av de som vi tjänar som tjänar mycket mer än oss. Vi har, efter skatt, ca 25000 kr och vårt bröllop, som budgeten spräckts på, kostar dryga 40 000 i slutändan (hade budget på 32000).

    Vi har egentligen mindre i inkomst än många bland familj och vänner, ändå är det vi som alltid har råd och möjlighet att följa med på det ena och det andra. Men vi har inget dyrt hus, vi har köpt våra begagnade bilar så vi har inga lån. Vi har inga avbetalningar eller massa dyra abonnemang. Vi har ett telefonabonnemang, ett för tv:n och en dong till datorn.
    Jag är ett loppis- och second hand fan och älskar att handla märkeskläder med lapparna kvar, saker som kostar hundratals kronor normalt kan jag få för en femma. Många ska vara fina i kanten och klankar ner på mig för detta. Men mina ungar är välklädda, likaså jag och INGEN kan se att det är begagnat så jag skiter i det. Vi är ju hela, rena och klär oss snyggt och trendigt!

    Så vad är hög- resp låginkomsttagare? Rik och fattig? För jag har inte hög inkomst men jag är rik, både fysiskt och psykist. Jag har pengar när det behövs och jag har kärlek och tid med mina barn närhelst de behöver det. Jag är fysiskt aktiv och tränar med barnen. De har jättekul att härma mig när jag kör dans eller bodycombat. Ibland river vi ut pysselskåpen så det ligger lim, färg, glitter, papper, trä och paljetter med mera över hela vardagsrummet. Sen springer vi ut Utan att städa, leker och vänder på stenar och undersöker vad som lever där. Igår skulle jag visa grabben hur man åker skateboard och passade på att roa barn och hela grannskapet med en rejäl praktvurpa, ha ha. Sen plockar jag ihop (och plåstrar om mitt stackars knä) när barnen somnat efter god natt sagan. Jag har tid. Jag har pengar. Men jag ÄR en låginkomsttagare, för min egen lön är endast 7500 kr efter skatt pga mina 50%. Ändå är jag rik :)

    Ps. Jag var hos tandläkaren igår och ska tillbaka och laga ett hål. Jag ska på ansiktsbehandling imorgon och nästa helg ska jag spray-tanna mig på salong. Jag fixar naglarna hpå salong varje månad och har gjort permanenta lösögonfransar. Och jag HAR RÅD trots att jag inte har hög inkomst! Ds

  • Sambe

    Maken tjänar 45 000 och jag 70% av 25 000 så vi har det rätt bra och kunde säkert lagt mycket pengar på vårt bröllop men vi hyrde superbillig lokal (klubbstuga) och caterade mat till kompispris. Syrran fotograferade oss och en vän till familjen var DJ (visserligen proffesionell men till grymt kompispris). Köpte klänning för 4000 och maken hyrde smoking. Svärmor gjorde förrätten och min mamma bakade tårtan (skippade desserten!) Vet inte vad vi slutade på för vi åkte på bröllopsresa till Thailand i fyra veckor med våra två barn och tror allt som allt det kan ha blivit 80 000 inkl resan då för kanske hälften. Det jag vill säga är att det handlar nog mer om villket bröllop man vill ha, en del verkar ta lån för att ha ett visst bröllop.

    Det här bröllopet passade oss och vår bekantskapskrets perfekt! De allra flesta har rätt bra jobb och löner men ingen har behov av (eller lust!) att omge sig med lyx och flärd. Kanske några släktingar tyckte det var ett bröllop inte i klass med var de är vana vid men jag tror de upplevde vårt som en mycket varm och glad tillställning. Inte minst hade vi en jävla bra fest :D

  • Jossis81

    Vi har en budget på ca 70000 med 96 bjudna. Jag jobbar 80% (är föräldraledig resten) och får ca 17000 efter skatt. Min sambo är egen företagare så han inkomst varierar efter säsong, men han i genom snitt kan han ta ut 25000. Med två små barn så tickar å pengarna, men eftersom bröllopet har vart bestämt i över ett år så har vi köpt lite varje månad.
    Tror inte heller det beror så mkt på rik ellr fattig utan vad man vill ha och är villig att betala för EN dag.


  • Anonym (låginkomsttagare)

    ojoj, vi är verkligen låginkomsttagare. Får ut ca 16 000 gemensamt varje månad, jag jobbar halvtid och han är sjukskriven.
    Vårt bröllop kommer att gå på ca 35 000. 

  • Fröken Lindström

    Vi har ca 30000:- efter skatt varje månad (i okt. och maj får sambon 10000:- extra)
    Vår budget till bröllopet ligger på 38-40000.

Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?