• Mariiaa81

Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång

Hej!

Är nyfiken på vad ni ska ha för musik på era vigslar. Sitter och försöker hitta musik till vårt bröllop och det går sådär....är extremt musikkräsen.
    Så berätta nu; vad ska ni ha för låtar på ert bröllop? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 17:24
    Uppdatering den 7/5:
    Har ni några bra tips på fina, klassiskt svenska bröllopsvisor/sånger?

Tänkte ha en svensk visa och sedan en engelsk nämligen och den engelska är redan vald och klar :)

• Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång
  • Gopplan

Vi ska ha Den blomstertid nu kommer, En vänlig grönska samt en fransk psalm Hymne à la joie eftersom min blivande man är fransman. En marsch som jag har fastnat för är Trumpet Voluntary avv Jeremiah Clarke men vet inte om vi ska den som in- eller utgångspsalm än. Det får vi se när vi hittar den andra marschen. Letar för fullt men hittar inget vi känner att vi verkligen vill ha så jag vill också gärna få tips på marscher.

• MrsT2011

- Vi går troligen in till Trumpet Voluntary. Egentligen ville vi ha Highland Cathedral på säckpipa, men det blir för dyrt att lägga pengar på. Organisten är gratis!
    - Vi går ut till "Där björkarna susa" på orgel.
    - Solosångerna är Av längtan till dig, Kärleken förde oss samman och Songbird. Solist-tjejen spelar flygel samtidigt som hon sjunger.
    - Psalmerna är bröllopstexten till Den blomstertid nu kommer (börjar med "på bröllopsdagen ber vi till dig som kärlek är") och I denna ljuva sommartid.

• Pinkgrape

Som det verkar just nu ska vi ha:

Ingångsmarsch - Ledmotivet till Änglagård på orgel
    Solosång - Om du tvekar - Sarek & Jag har gått inunder stjärnor - Frida Öhrn, Bo Sundström
    Utgångsmarsch - Underbart - Kalle Moraeus på orgel

Psalmer har vi ingen aning om. Jag tycker så mycket om En vänlig grönska, men passar den i augusti?

Vi är även i valet och kvalet om vi ska ha en tredje solosång, eller om det får räcka med två.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Iseika

Vi ska gå in till min bror som på gitarr ska sjunga och spela Coldplays "Yellow". De psalmer vi valt är "Bröllopspsalm" och "Som mannen och kvinnan i glädje tillsammans". Solosånger är TAW:s "När ditt tåg kommer" som min bror ska sjunga och så ska jag sjunga "Utan dina andetag". 

Till sist går vi ut till TAW:s psalm "Där får jag andas ut" som kantorn arrat om till orgel. 

• TheD

Inmarsch- Estlands Nationalsång
    Utmarsch - Felix Mendelshon "Bröllopsmarsch"
    Psalm - En vänlig grönska & en till men vi tycker inte det finns några fina kvar....
    Solosång - Kärleksvisan & Everything I do

• Gwennie

Än så länge är inget helt fastställt, men önskelistan ser ut så här för tillfället. Antagligen plockar vi bort något övrigt musikstycke, men går det att klämma in, så blir jag lycklig :)

Ingång
    Angel eyes av Jim Brickman på piano

Psalm
    All världen nu sig gläder
    Jag tror att Gud är kärleken

Musik
    En vokalgrupp sjunger Älskar du mig än av Viba Femba
    Solosång av Jag har gått inunder stjärnor av Frida Öhrn och Bo Sundström med pianokomp
    Solosång av Jimmy Needhams Firefly med gitarr- och pianokomp

Utgång
    Vokalgruppen sjunger mitt arr av U2:s Beautiful day med nyskriven text

• Gwennie
    Iseika skrev 2011-04-29 20:08:55 följande:
    Vi ska gå in till min bror som på gitarr ska sjunga och spela Coldplays "Yellow". De psalmer vi valt är "Bröllopspsalm" och "Som mannen och kvinnan i glädje tillsammans". Solosånger är TAW:s "När ditt tåg kommer" som min bror ska sjunga och så ska jag sjunga "Utan dina andetag". 

Till sist går vi ut till TAW:s psalm "Där får jag andas ut" som kantorn arrat om till orgel. 
    Så härligt med Tomas Andersson Wij! Jag lyssnade igenom lite av hans låtar i början när jag letade låtar, men missade "När ditt tåg kommer" - den är ju helt perfekt!

Tycker era musikval passar mycket bra ihop :)
  • Iseika
    Gwennie skrev 2011-04-29 20:15:35 följande:
    Så härligt med Tomas Andersson Wij! Jag lyssnade igenom lite av hans låtar i början när jag letade låtar, men missade "När ditt tåg kommer" - den är ju helt perfekt!

Tycker era musikval passar mycket bra ihop :)
    De har dessutom en betydelse för oss. Ingångslåten är den första låten vi repade när jag började sjunga i sambons band. När vi träffades var det snart jul och i julklapp fick jag en TAW-skiva som vi sen, nyförälskade, låg och lyssnade på i mörkret hemma i mitt flickrum. 

Jag tror att vi sett varenda spelning i Stockholm med honom sen  
  • wiii

Vi ska ha en borgerlig vigsel utomhus utan särskilt mycket musik, men ingångsmusik vill jag promt ha, så det ska vi fixa via en dator.
    Just nu lutar det åt Awaken the dawn med Stanton Lanier (ett pianostycke).

• Humlan66

Ingång  : Bruno mars-marry you
    utgång ej klart

Sång i kyrkan-Anders Johansson-if it al that i'll ever do
    plus en till

Sen är det inte mkt mera klart

Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång