• Mariiaa81

Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång

Hej!

Är nyfiken på vad ni ska ha för musik på era vigslar. Sitter och försöker hitta musik till vårt bröllop och det går sådär....är extremt musikkräsen.
    Så berätta nu; vad ska ni ha för låtar på ert bröllop? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 17:24
    Uppdatering den 7/5:
    Har ni några bra tips på fina, klassiskt svenska bröllopsvisor/sånger?

Tänkte ha en svensk visa och sedan en engelsk nämligen och den engelska är redan vald och klar :)

• Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång
  • Mariamilena80

Vi går nog in till:

Love me tender - E.Presley  (min farmor älskade honom och finns i himlen nu så jag tänkte att hon skulle finns med trots allt)

Sen går vi ut till:

Ronja Rövadotter - B. Isfält (en glad fläkt som barnen känner igen:)

Solosånger:

Bryan Adams - Everything i do i do it for you

Och

Kent - Utan dina andetag

• Mariiaa81

Många olika förslag, ska kolla upp några :)

Ska gifta mig i augusti och då känns det lite konstigt att ha "En blomstertid nu kommer" och "En vänlig grönska", känns som typiska början-på-sommaren-låtar. Å andra sidan så kan nog de flesta dom psalmerna. Vad svårt.

• Sackhina

Som ingångsmarsch ska vi ha "Brudmarsch ur bröllopet på ullfåsa"

psalmer: Bröllopspsalm och troligtvis en vänlig grönska
    Solosång: The power of love och The reason

• Gwennie
    Mariiaa81 skrev 2011-04-29 20:33:43 följande:
    Många olika förslag, ska kolla upp några :)

Ska gifta mig i augusti och då känns det lite konstigt att ha "En blomstertid nu kommer" och "En vänlig grönska", känns som typiska början-på-sommaren-låtar. Å andra sidan så kan nog de flesta dom psalmerna. Vad svårt.
    En blomstertid nu kommer handlar ju textmässigt klart och tydligt om våren, men En vänlig grönska tycker jag nog fungerar även i augusti - den är ju lite mer allmängiltigt somrig.
  • TheD
    Gwennie skrev 2011-04-29 20:45:30 följande:
    En blomstertid nu kommer handlar ju textmässigt klart och tydligt om våren, men En vänlig grönska tycker jag nog fungerar även i augusti - den är ju lite mer allmängiltigt somrig.
    Varför vi inte vill ha Den blomstertid nu kommer eller Nu grönskar det är för att dessa sånger är för oss skolavslutning!

En vänlig grönska, jag tror att första gången jag hörde den var på Kronprinsessans bröllop... eller så har jag hört den tidigare. Men iaf, den är psalmernas drottning/kung nu vilket kön en psalm kan ha ;)
  • Mariiaa81
    Gwennie skrev 2011-04-29 20:45:30 följande:
    Det är sant :)

Har hittat en väldigt fin version av "I denna ljuva sommartid" annars som jag tycker verkar jättefin; "Till man och kvinna gjorde han" heter den. Funderar på den och den som du föreslog tidigare "Jag tror att gud är kärleken"

Nu är det bara ingångs- & utgångsmarsch kvar......och solosången.
  • Smuppra
    Pinkgrape skrev 2011-04-29 20:07:45 följande:
    Som det verkar just nu ska vi ha:

Ingångsmarsch - Ledmotivet till Änglagård på orgel
    Solosång - Om du tvekar - Sarek & Jag har gått inunder stjärnor - Frida Öhrn, Bo Sundström
    Utgångsmarsch - Underbart - Kalle Moraeus på orgel

Psalmer har vi ingen aning om. Jag tycker så mycket om En vänlig grönska, men passar den i augusti?

Vi är även i valet och kvalet om vi ska ha en tredje solosång, eller om det får räcka med två.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Vi är också augusti-brudpar och jag vill också ha En vänlig grönska. Det är ju trots allt grönska i augusti också så det borde ju gå?

In: Wagner- brudkör från lohengrin
    Ut: oklart

Psalmer: Ev. En vänlig grönska och Du vet väl om att du är värdefull (MB ska bara godkänna mina val)

Övriga sånger: Oklart, det bestämmer MB isf med godkännande från mig.
  • Pinkgrape
    Smuppra skrev 2011-04-29 20:53:35 följande:
    Vi är också augusti-brudpar och jag vill också ha En vänlig grönska. Det är ju trots allt grönska i augusti också så det borde ju gå?

In: Wagner- brudkör från lohengrin
    Ut: oklart

Psalmer: Ev. En vänlig grönska och Du vet väl om att du är värdefull (MB ska bara godkänna mina val)

Övriga sånger: Oklart, det bestämmer MB isf med godkännande från mig.
    Ja, alltså... jag tror att vi kommer ha den iaf. Min blivande kunde inte bli mer obrydd om vilka psalmer  vi har, så det ligger på mig att välja. Jag kommer förmodligen välja den, för jag tycker så otroligt mycket om den.
    Sen precis som du säger, det är ju faktiskt fortfarande sommar i augusti :)

Som andra psalm funderar jag på Du vet väl om att du är värdefull. Jag vet att det för endel är en dop/konfirmationspsalm, men inte för mig. Jag tycker bara att den är fin.
  • Smuppra
    Pinkgrape skrev 2011-04-29 20:58:27 följande:
    Ja, alltså... jag tror att vi kommer ha den iaf. Min blivande kunde inte bli mer obrydd om vilka psalmer  vi har, så det ligger på mig att välja. Jag kommer förmodligen välja den, för jag tycker så otroligt mycket om den.
    Sen precis som du säger, det är ju faktiskt fortfarande sommar i augusti :)

Som andra psalm funderar jag på Du vet väl om att du är värdefull. Jag vet att det för endel är en dop/konfirmationspsalm, men inte för mig. Jag tycker bara att den är fin.
    Kul att vi har så lika psalmval! Nä, MB bryr sig inte så mycket om psalmer heller. Därför får jag välja och så får han godkänna dem så det inte är någon han hatar av någon anledning eller något :-P

Du vet väl om att du är värdefull har speciell betydelse för mig/min släkt. Den spelades på min mormors begravning, på mitt kusinbarns dop och min kusins bröllop. Texten passar ju bröllop också tycker jag. Är säker på att det kommer trilla några extra tårar på min sida när den spelas, eftersom den har stark anknytning till oss.
  • Pinkgrape
    Smuppra skrev 2011-04-29 21:14:47 följande:
    Kul att vi har så lika psalmval! Nä, MB bryr sig inte så mycket om psalmer heller. Därför får jag välja och så får han godkänna dem så det inte är någon han hatar av någon anledning eller något :-P

Du vet väl om att du är värdefull har speciell betydelse för mig/min släkt. Den spelades på min mormors begravning, på mitt kusinbarns dop och min kusins bröllop. Texten passar ju bröllop också tycker jag. Är säker på att det kommer trilla några extra tårar på min sida när den spelas, eftersom den har stark anknytning till oss.
    Haha tänka sig att karlar kan vara så lika ;P

Då förstår jag verkligen att den är lite mer speciell för er del. Jag tycker det är en jättefin text som verkligen passar alla tillställningar, begravning, dop och även bröllop.

Jag har alltid velat ha Ted Gärdestad - För kärlekens skull på mitt bröllop, men i januari begravdes min farfar och min kusin sjöng då den låten medan min pappa spelade till. Jag tror därför, tyvärr, att den låten kan bli lite för laddad för att ha på bröllopet. Men å andra sidan, så tänker jag att den kan anknyta till min farfar på ett sätt, då han inte kan närvara fysiskt. Jag har inte riktigt bestämt mig där ännu...
Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång