• Mariiaa81

Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång

Hej!

Är nyfiken på vad ni ska ha för musik på era vigslar. Sitter och försöker hitta musik till vårt bröllop och det går sådär....är extremt musikkräsen.
    Så berätta nu; vad ska ni ha för låtar på ert bröllop? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 17:24
    Uppdatering den 7/5:
    Har ni några bra tips på fina, klassiskt svenska bröllopsvisor/sånger?

Tänkte ha en svensk visa och sedan en engelsk nämligen och den engelska är redan vald och klar :)

• Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång
  • Syrinx
    GeneralElectric skrev 2011-04-30 03:53:39 följande:
    Ja, det blir härligt! Vi ville ha något glatt, pampigt och (M2B) kyrkligt (inte något från någon opera eller så) och då passade Halleluja väldigt väl in.
    Sedan upptäckte vi att just vår vigselkyrka har en lång, årlig tradition av just Hallelujakonserten, så det passade ännu bättre än vi först trott!

Så fint också med en egen brudmarsch! Min mormorsfar var spelman, så det hade varit roligt med traditionellt svensk spelmansmusik – men han dog på 1950-talet och det finns inga sådana traditioner i släkterna idag. M2B är heller inte så mycket för allmogetraditioner, och vi gifter oss mitt i Stockholm.

Ett tag var vi faktiskt inne på att be organisten spela Stolta Stad (Bellman) på orgeln, men sedan fick det inte riktigt plats någonstans.
    Vad roligt att det blev så extra passande! Det kommer säkert bli väldigt vackert och jag tror att alla i församlingen blir glada över en sån utgångsmarsch. 

Ja jag är så glad för vår egen brudmarsch! Pappa är klassiskt skolad violinist och jobbar som det, men har spelat väldigt mycket folkmusik de senaste åren och ska spela upp på Zornmärkesuppspelningarna i sommar! Så vi har inte en spelmanstradition egentligen, men vi skapar en egen nu.  
  • MrsT2011
    S2011 skrev 2011-04-30 05:55:31 följande:
    In: Concerning Hobbits

Psalmer: lutar åt En vänlig grönska och I denna ljuva sommartid.

Ut: He's a Pirate!

inga solosånger. 
    Grymma in- och utlåtar ni valt! =) He's a pirate är bland det bästa jag hört av filmmusik. En fråga bara, ska de framföras på orgel eller blir det inspelade versioner? Vår organist kan inga moderna låtar alls...
  • GeneralElectric
    Syrinx skrev 2011-05-01 21:11:31 följande:
    Ja jag är så glad för vår egen brudmarsch! Pappa är klassiskt skolad violinist och jobbar som det, men har spelat väldigt mycket folkmusik de senaste åren och ska spela upp på Zornmärkesuppspelningarna i sommar! Så vi har inte en spelmanstradition egentligen, men vi skapar en egen nu.  
    Vad kul! Låter väldigt fint.
    Vi har många utländska gäster, så det hade varit fint med spelmansmusik bara av den anledningen. Men vi funderar (off topic) på att ha en Bellmanstrubadur som underhåller gästerna efter kyrkceremonin, medan vi fototograferas, som extra muskalisk upplevelse.
  • LoveinSthlm

Vi kommer att ha:

Inmarsch weddingday at trollhaugen-Grieg

Solosånger-Tillägnan och bed of roses (inte så kyrklig men vår låt :)  )

Psalmer- Den blomstertid nu kommer och En vänlig grönskas..

Utmarsch-Aint no mountain high enough (vi kommer att göra som i filmen love actually när de gifter sig fast det är olika personer som ställer sig upp och sjunger en bit var och sedan allsång på refrängen, har varit om liknande på en del bröllop och det är helt underbart!! Lättar upp stämningen inför festen :)

Tror det blir bra!

• zvartaliljan

In: Där du andas - Marie Fredriksson

Psalmer: Den blomster tid och någon mer som vi inte bestämt än...

Solosång: Kärleksvisan (min syster). love me tender (min 11-åriga systerdotter) & The wonder of you (inhyrd kille med akustisk gitarr)

Ut: Happy together - Turtles

Vi gifter oss utomhus så in och ut blir på cd-skiva och all solosång och psalmer med akustisk gitarr.

• S2011
    MrsT2011 skrev 2011-05-01 21:18:05 följande:
    Grymma in- och utlåtar ni valt! =) He's a pirate är bland det bästa jag hört av filmmusik. En fråga bara, ska de framföras på orgel eller blir det inspelade versioner? Vår organist kan inga moderna låtar alls...
    Tack :)
    Jag har letat fram pianonoter för bägge styckena som jag skickat till vår musiker. Hon ska titta på dem och se om hon kan översätta dem till orgel. Annars brukar det ju alltid finnas ett piano också, så då kanske man får ta en diskussion om att få dem framförda på piano... Hon verkade dock optimistisk, så vi håller tummarna för att hon fixar det :)
  • Familjen Nilsson Karlsson

Vi ska ha Den bästa dagen med Marie Fredriksson och Kärleksvisan med Sarah Dawn Finer som en solist ska sjunga, håller som bäst på att fundera ut in och utmarsch plus pslamer.

Skulle vilja ha något inte så traditionellt, kan bara säga att vi hade en fundering på att göra Forever med Chris Brown som inmarsch plus en kul dans till den men den gick bort nu när Tv 4 visar alla bröllop och ett hade den, men något kul som är lite vi iaf...

Mottager gärna tips oxå...

• Geogaddi

Härlig tråd! Försöker just nu hitta en duktig solist i Norrtäljetrakten för solosångerna. Tips mottages tacksamt!! vi gifter oss i Blidö Kyrka den 11 juni.

Ingångsmarch: Traditionella brudvalsen.

Solosånger: "Små lätta moln" av Pugh (den något lägre versionen) och "Sånger från Kråkbrinken" av Sofia Karlsson
    Jag vill verkligen inte gråta under cermonin så vi har valt glada och hoppfulla sånger för att jag ska kunna hålla tårarna tillbaka :)

Psalmer: Fortfarande oklart, men troligen "En vänlig grönska" och någon till.

Utgångsmarch: Bröllopet från Ulfåsa

• TheD
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-29 22:35:48 följande:
    Vi ska ha (om prästen och kantorn inte säger nej ):

Ingångslåt:ledmotivet till Änglagård eller Skärgårdsdoktorn

Psalmer: En vänlig grönska och På bröllopsdagen ber vi

Solosång/musik: För kärlekens skull och Kärleken förde oss samman

Utgångslåt:ledmotivet till Änglagård eller Skärgårdsdoktorn
    Min röst lägger jag på Skärgårdsdoktorn!!!!! :)
  • MrsT2011
    Geogaddi skrev 2011-05-02 12:22:58 följande:
    Härlig tråd! Försöker just nu hitta en duktig solist i Norrtäljetrakten för solosångerna. Tips mottages tacksamt!! vi gifter oss i Blidö Kyrka den 11 juni.

Ingångsmarch: Traditionella brudvalsen.

Solosånger: "Små lätta moln" av Pugh (den något lägre versionen) och "Sånger från Kråkbrinken" av Sofia Karlsson
    Jag vill verkligen inte gråta under cermonin så vi har valt glada och hoppfulla sånger för att jag ska kunna hålla tårarna tillbaka :)

Psalmer: Fortfarande oklart, men troligen "En vänlig grönska" och någon till.

Utgångsmarch: Bröllopet från Ulfåsa
    Åh, jag älskar "små lätta moln", bra val! Vi valde bort den då min blivande inte alls känner till den, men själv hade jag gärna haft den!
Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång