GeneralElectric skrev 2011-04-30 03:53:39 följande:
Ja, det blir härligt! Vi ville ha något glatt, pampigt och (M2B) kyrkligt (inte något från någon opera eller så) och då passade Halleluja väldigt väl in.
Sedan upptäckte vi att just vår vigselkyrka har en lång, årlig tradition av just Hallelujakonserten, så det passade ännu bättre än vi först trott!
Så fint också med en egen brudmarsch! Min mormorsfar var spelman, så det hade varit roligt med traditionellt svensk spelmansmusik – men han dog på 1950-talet och det finns inga sådana traditioner i släkterna idag. M2B är heller inte så mycket för allmogetraditioner, och vi gifter oss mitt i Stockholm.
Ett tag var vi faktiskt inne på att be organisten spela Stolta Stad (Bellman) på orgeln, men sedan fick det inte riktigt plats någonstans.
Vad roligt att det blev så extra passande! Det kommer säkert bli väldigt vackert och jag tror att alla i församlingen blir glada över en sån utgångsmarsch.
Ja jag är så glad för vår egen brudmarsch! Pappa är klassiskt skolad violinist och jobbar som det, men har spelat väldigt mycket folkmusik de senaste åren och ska spela upp på Zornmärkesuppspelningarna i sommar! Så vi har inte en spelmanstradition egentligen, men vi skapar en egen nu.