• Mariiaa81

Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång

Hej!

Är nyfiken på vad ni ska ha för musik på era vigslar. Sitter och försöker hitta musik till vårt bröllop och det går sådär....är extremt musikkräsen.
    Så berätta nu; vad ska ni ha för låtar på ert bröllop? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 17:24
    Uppdatering den 7/5:
    Har ni några bra tips på fina, klassiskt svenska bröllopsvisor/sånger?

Tänkte ha en svensk visa och sedan en engelsk nämligen och den engelska är redan vald och klar :)

• Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång
  • Triton77

Inmarch: Underbart - Kalle Moureus( eller hur det nu stavas)

Psalmer: "Gud se nåd till dessa två" och "Gud har omsorg i vårt släkte"

Solosång: The power of love - Jennifer Rush    Right here waiting - Richard Marx

Utgångsmarch: Bröllopssången ur Trolltyg i Tomteskogen

• GeneralElectric

Samlingsmusik:
    Organisaten får själv välja, vet han inte får han gärna spela ur Drottningholmssviten

Ingångsmusik:
    Bach – Oh, Ewiges Feuer, Oh, Ursprung der Liebe

Psalmer:
    1. En vänlig grönska
    2. en psalm som M2B:s syster skrivit - urpremiär!
    3. Härlig är jorden

Sånger:
    Två kärlekssånger, sjungna av en baryton

Instrumentaliemusik under en viss del av ceremonin:
    Pachelbels Kanon

Utgångsmarsch:
    Händel – Halleluja

• Smuppra
    Pinkgrape skrev 2011-04-29 21:22:28 följande:
    Haha tänka sig att karlar kan vara så lika ;P

Då förstår jag verkligen att den är lite mer speciell för er del. Jag tycker det är en jättefin text som verkligen passar alla tillställningar, begravning, dop och även bröllop.

Jag har alltid velat ha Ted Gärdestad - För kärlekens skull på mitt bröllop, men i januari begravdes min farfar och min kusin sjöng då den låten medan min pappa spelade till. Jag tror därför, tyvärr, att den låten kan bli lite för laddad för att ha på bröllopet. Men å andra sidan, så tänker jag att den kan anknyta till min farfar på ett sätt, då han inte kan närvara fysiskt. Jag har inte riktigt bestämt mig där ännu...
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Jo, de är ett speciellt släkte

Ja, det var 2008 mormor dog så det har ju gått ett tag och som sagt har låten används två gånger sedan dess. Det blir ett fint sätt att knyta an till mormor denna dag.

Tycker också den låten är så vacker med Ted Gärdestad. Nu väljer ju MB solosången så han lär inte ta Teddan... Vill nog ha lite rockigare låtar.  Förstår att det blir starkt när det då bara gått knappt ett halvår. Det är ju väldigt nära fortfarande då, och framför allt för din pappa. Men kanske blir han glad över den kopplingen, så även om han blir lite ledsen för att hans pappa inte kan närvara men tusen gånger gladare för att du ville ha den med på ditt bröllop. Eller är du orolig för att det blir för jobbigt för dig? För då får du gå till dig själv och känna om du kommer bli mer ledsen av låten pga saknaden efter farfar eller om du framför allt kommer bli glad pga kopplingen till din farfar som tyvärr inte kan närvara.
  • J och J
    TheD skrev 2011-04-29 20:09:26 följande:
    Inmarsch- Estlands Nationalsång
    Utmarsch - Felix Mendelshon "Bröllopsmarsch"
    Psalm - En vänlig grönska & en till men vi tycker inte det finns några fina kvar....
    Solosång - Kärleksvisan & Everything I do
    va komiskt två lika har vi =)

vi ska ha kärleksvisan som solo

psalm: en vänlig grönska + en till. men vet inte vilken :) kanske en lovsång om vi får. eller så bröllopstext till den blomstertid. men tycker egentligen inte om den blomstertid melodin

som ingångsmarsch helst nån brudvals på fiol.

utgång: ingen aning!!! lars winnerbäck "för dig"? vi vet itne alls här 
    jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • Syrinx

Spännande att läsa om era musikval! Vi har bestämt oss för detta:
    Ingångsmusik:
    Mendelssohn

Psalmer:
    Den blida vår är inne
    Gud har omsorg om vårt släkte
    Jag tror att Gud är kärleken

Solosånger: 
    Kärleksvisan (Sarah Dawn Finers vackra sång till kronprinsessparet, jag gråter varje gång jag hör den!)
    Inte helt bestämt än, vi funderar på Griegs Jeg elsker dig

Utgångsmusik:
    Min pappa ska skriva en brudmarsch i folklig stil till oss! Jag ser så mycket fram emot att höra den!

GeneralElectric: Härligt med Händels Halleluja som utgångsmusik!  

• prinsessanogrodan

Vi ska ha (om prästen och kantorn inte säger nej ):

Ingångslåt:ledmotivet till Änglagård eller Skärgårdsdoktorn

Psalmer: En vänlig grönska och På bröllopsdagen ber vi

Solosång/musik: För kärlekens skull och Kärleken förde oss samman

Utgångslåt:ledmotivet till Änglagård eller Skärgårdsdoktorn

• GeneralElectric
    Syrinx skrev 2011-04-29 22:20:24 följande:
    Utgångsmusik:
    Min pappa ska skriva en brudmarsch i folklig stil till oss! Jag ser så mycket fram emot att höra den!

GeneralElectric: Härligt med Händels Halleluja som utgångsmusik!  
    Ja, det blir härligt! Vi ville ha något glatt, pampigt och (M2B) kyrkligt (inte något från någon opera eller så) och då passade Halleluja väldigt väl in.
    Sedan upptäckte vi att just vår vigselkyrka har en lång, årlig tradition av just Hallelujakonserten, så det passade ännu bättre än vi först trott!

Så fint också med en egen brudmarsch! Min mormorsfar var spelman, så det hade varit roligt med traditionellt svensk spelmansmusik – men han dog på 1950-talet och det finns inga sådana traditioner i släkterna idag. M2B är heller inte så mycket för allmogetraditioner, och vi gifter oss mitt i Stockholm.

Ett tag var vi faktiskt inne på att be organisten spela Stolta Stad (Bellman) på orgeln, men sedan fick det inte riktigt plats någonstans.
  • S2011

In: Concerning Hobbits

Psalmer: lutar åt En vänlig grönska och I denna ljuva sommartid.

Ut: He's a Pirate!

inga solosånger. 

• blomman

intåg Festmusik -Jerker Leijon
    Solo a capella Jag såg dig-Kraja
    solosång: Dela allt med dig-George Munro svensk text Fredrik Swahn
    Solo:variant på jämtlandssången på gitarr
    Utgång:Jämtlandssången alla får sjunga med-ska ha texten på programmen
    psalmer vet vi inte riktig än...

• Ronja8
    Som Ingångslåt kommer vi ha: Jesu joy of man´s desiring,  J.S Bach, (om kantorn kan spela den)

Psalmer: En vänlig grönska rika dräkt och I denna ljuva sommartid

Solosång: Kärleken förde oss samman, Ulf Lundell

Utgångslåt: Klinga mina klockor, B. Andersson

Hoppas bara jag kan hålla tårarna inne och inte skaka för mycket.
Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång