• Mariiaa81

Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång

Hej!

Är nyfiken på vad ni ska ha för musik på era vigslar. Sitter och försöker hitta musik till vårt bröllop och det går sådär....är extremt musikkräsen.
    Så berätta nu; vad ska ni ha för låtar på ert bröllop? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 17:24
    Uppdatering den 7/5:
    Har ni några bra tips på fina, klassiskt svenska bröllopsvisor/sånger?

Tänkte ha en svensk visa och sedan en engelsk nämligen och den engelska är redan vald och klar :)

• Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång
  • Killevippen
    Geogaddi skrev 2011-05-02 12:22:58 följande:
    Härlig tråd! Försöker just nu hitta en duktig solist i Norrtäljetrakten för solosångerna. Tips mottages tacksamt!! vi gifter oss i Blidö Kyrka den 11 juni.

Ingångsmarch: Traditionella brudvalsen.

Solosånger: "Små lätta moln" av Pugh (den något lägre versionen) och "Sånger från Kråkbrinken" av Sofia Karlsson
    Jag vill verkligen inte gråta under cermonin så vi har valt glada och hoppfulla sånger för att jag ska kunna hålla tårarna tillbaka :)

Psalmer: Fortfarande oklart, men troligen "En vänlig grönska" och någon till.

Utgångsmarch: Bröllopet från Ulfåsa
    Hej! En jätteduktig kille norr om stan är Erik Tegenborg, kolla om han är ledig! Han sjunger både klassiskt och annat, och kan spela piano och gitarr. www.myspace.com/eriktegenborg, 0739816085
  • bumbibjörn

Sitter o försöker komma på hur vi vill ha det... Solosång är klara det blir Kärleksvisan . Fundera på Du vet väl om att du är världefull som psalm tycker den är såå vacker, men vi har haft den på sonens dop så jag vet inte om den passar?? Sedan är det där med in och ut. Min blivande vill gärna ha något speciellt. Fundera på The final coundone med  Europe på orgel. Maila prästen och fråga, men fick väldigt luddigt svar att det måste vara orgelmusik. Skulle gärna vilja ha en glad låt som passar på bröllop att gå ut till typ I gotta a feeling. Ni som ska ha "vanlig"musik in och/eller ut hur gör ni??? Blir den på orgel eller cd-skiva eller???

• Syrinx
    bumbibjörn skrev 2011-05-03 19:26:56 följande:
    Sitter o försöker komma på hur vi vill ha det... Solosång är klara det blir Kärleksvisan . Fundera på Du vet väl om att du är världefull som psalm tycker den är såå vacker, men vi har haft den på sonens dop så jag vet inte om den passar?? Sedan är det där med in och ut. Min blivande vill gärna ha något speciellt. Fundera på The final coundone med  Europe på orgel. Maila prästen och fråga, men fick väldigt luddigt svar att det måste vara orgelmusik. Skulle gärna vilja ha en glad låt som passar på bröllop att gå ut till typ I gotta a feeling. Ni som ska ha "vanlig"musik in och/eller ut hur gör ni??? Blir den på orgel eller cd-skiva eller???
    Spontant tänker jag att du kanske skulle höra med kantorn vad gäller musik? Präster vet mycket men inte alltid allt om musik... Kantorn jobbar ju med musik och är den som ska spela på er vigsel, så hör med honom/henne vad han/hon tycker fungerar eller inte. Kanske "The final countdown" finns i ett arr för orgel redan, och då är det ju fullt möjligt att det går att spela!

Jag vill verkligen slå ett slag för levande musik. Musik som framförs på cd-skiva kan lätt bli ganska... platt. Om det ska vara pampigt och högtidligt är levande musik helt klart oslagbart! Så som sagt - mitt tips är att höra med kantorn vad denne tycker. Jag lovar att han/hon har många förslag på glada och lite mer otraditionella utmarscher! Lycka till! 
  • S2011
    jag mailade vår kyrkomusiker med vår önskan om marscher och bifogade pianonoter till dem.
    hon har nu lämnat iväg dem för omarrangemang till orgel och ska börja öva in dem snart.
    dock bra att vara ute i god tid om man har tänkt sig "otraditionella" stycken...

tror musikerna överlag blir glada över lite annorlunda val, maila er musiker och hör dig för hur man skulle kunna gå tillväga för att få de stycken ni vill ha, om det alls går.
  • MrsT2011
    Mirjami skrev 2011-05-03 11:43:32 följande:
    JAG friade BÅDA gångerna, om man kan snacka om två gånger. Första gången jag frågade sa han NEJ, men andra gången fick jag honom på kroken. Sen gick ett drygt decennie och vi fick aldrig tummen ur, tills en dag jag bestämde mig, bokade kyrka och vigselförättare, sedan skickade jag sms till gubben på jobbet:

"Den 6 Augusti nästa år (är ett år sedan) så gifter vi oss i Seglora kyrka. Det är bokat och klart. Vi pratar mer om det när du kommer hem. Älskar dig, puss"

Romantik på hög nivå? Njae, men praktiskt. Han kunde inte ta telefon när han jobbade. Men fint förvånad han blev. Och han sa inte emot heller :)
    Jag bara MÅSTE bjuda in dig till tråden "frieri enligt stjärnorna", är du möjligen vädur??? Skrattande
  • sollan

Tror att vi typ bestämt oss nu =)  Eller nästan iallafall...haha

Ingång: "Skärgårdsdoktorn" eller "Änglagård"

Psalm:  "Till man och kvinna gjorde han"  &  "På bröllopsdagen ber vi"

Solosång: "Du är allt"   &  "Kärleksvisan"

Utgång: "Underbart"

• Loppansson
    Vi får spela musik från cd skiva, vilket vi kommer att göra på vår utgångslåt i övrigt så är det orgel el piano som ska spelas...
  • Sandrina

Vi gifte oss nu i helgen som var och hade den här musiken:

Ingång
    : U2 - Pride (In the name of love) Fast i en veriasion av John Legend

Psalm:  "Jag vill ge dig o Herre"  &  "Du vet väl om att du är värdefull"

Solosång: För kärlekens skull - Ted Gärdestad, Leonard Cohen - Hallelujah (Fast i en svenska bröllopsveriasion) och Moulin Rouge - Come What May 

Utgång: Top Gun Anthem

• Mariiaa81

*Puffar lite* :)

Någon som kommer att ha Birkalåten som in- eller utgångsmarsch? Blev tipsad om den av kantorn men är lite osäker på den..

• marimekko86
    Mariiaa81 skrev 2011-05-24 20:14:50 följande:
    *Puffar lite* :)

Någon som kommer att ha Birkalåten som in- eller utgångsmarsch? Blev tipsad om den av kantorn men är lite osäker på den..
    tycket den är fin och maffig...funderar själv på den...men vet inte om vi ska ha den in eller ut...eller alls,beroende på vad jag hittar.

Funderar på Canon in D Major eller the book of love som ingångsmarsch annars...men har ingen aning än.!
  • Mariiaa81
    marimekko86 skrev 2011-05-24 20:18:24 följande:
    tycket den är fin och maffig...funderar själv på den...men vet inte om vi ska ha den in eller ut...eller alls,beroende på vad jag hittar.

Funderar på Canon in D Major eller the book of love som ingångsmarsch annars...men har ingen aning än.!
    Ja, den är fin men jag vet inte riktigt om jag tycker att den passar på vårt bröllop....Får fundera lite till :)

Jag gillar Wagners brudkör, eller "Here comes the bride" och funderar på om vi ska ha den som ingångsmarsch.
    Lite uttjatad kanske?
  • mikita

Vi har bestämt oss för följande:

In: Visa vid vindens ängar
    Solo: Det vackraste och en svensk version av Shania Twains From this moment
    Psalm: den blomstertid nu kommer
    Ut: Ronja Rövardotter låten (tror den heter Rider i skogen)

Vi har utomhusbröllop så det spelas på elpiano och fiol. Jag grinade bara av att lyssna när de repeterande :)

Svar på tråden Vad för musik ska ni ha på ert bröllop;in och utgångsmarsch, psalmer och solosång