• brolencarlsson

Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)

Jag och min blivande ska ha buffé på vårat bröllop.

Vi har tänkt oss en buffé med kassler, rostbiff, färskpotatissallad(vinägrette/crämig) och även potatisgratäng vill min blivande ha.
    Sen kommer vi ösa på med div exotiska frukter, sallader och olika röror. Baguetter och foccatia mm

Ost och kex kommer det bli oxå.

Så ös på med olika recept nu flickor...kanske man får lite tips!!

Jag har en jätteenkel och god olivröra som jag ska göra.
    Man kan äta den som den är eller på ett gott bröd!

En del gröna oliver
    En del svarta oliver
    Några soltorkade tomater

Mixa allt till en grynig massa och det är klart! :0)

Man kan med fördel göra den dagen innan om man vill.
    Den är jätteuppskattad av flera av våra gäster.

Nån som har ett gott recept på potatissallad med färskpotatis så får den gärna hojta till :)

Nån som vet hur man ska räkna med potatissalladen o poatisgratäng till alla. Om vi är 50 pers på festen

Om man gör både vinägrett och vanlig potatissallad och potatisgratäng.
    Kan man tänka 20/20/20 portioner då??? Eller blir det för lite tror ni???

Kram Madde

• Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)
  • MsChevy

Tänk bara på att hellre ha för mycket mat än för lite. Är ju pinsamt om maten helt plötsligt är slut...!!
    De rekommendationer per person som finns brukar ofta vara för små. Så det är bättre med för mycket mat än för lite. Och om det blir mycket mat över, så bjud på en extra kvällsbuffé under festen. Alkohol, mingel och dans brukar göra folk hungriga, så en kvällsbuffé brukar vara populärt. Eller skicka med doggybag till släkt o vänner. 
    Om man har långresande gäster kan det vara trevligt att duka upp brunch av resterna dagen efter....(o man slipper laga mat det första man gör, man kan fokusera på att hångla upp varannTungan ute)

• MsChevy

Ska ni göra buffén själva? Köp på er en massa fläskfile eller fläskytterfile (är ännu bättre), skär dom i skivor, marinera o frys ner o sen kan ni antingen laga till dom i ugn dagen innan o servera kalla eller värma dom. Om det är ett utomhusbröllop kanske det vore trevligt med nygrillat? Det hade jag på mitt förra bröllop o det var en succé!!! Grilldoften sätter fart på aptiten och ger en mer avslappnad atmosfär...

• brolencarlsson
    MsChevy skrev 2011-04-13 13:04:04 följande:
    Ska ni göra buffén själva? Köp på er en massa fläskfile eller fläskytterfile (är ännu bättre), skär dom i skivor, marinera o frys ner o sen kan ni antingen laga till dom i ugn dagen innan o servera kalla eller värma dom. Om det är ett utomhusbröllop kanske det vore trevligt med nygrillat? Det hade jag på mitt förra bröllop o det var en succé!!! Grilldoften sätter fart på aptiten och ger en mer avslappnad atmosfär...
    Tack för tipsen :)
    Ja vi får se till att det blir en massa mer mat än vad man tror går åt, bättre att det blir över än att det tar slut, skulle vara lie pinsamt.
    Ja som du säger så kan man ju alltid duka fram det senarepå kvällen eller som bruch:)

Vill gäna ha grillbuffé, men har tyvärr ingen som kan grilla, vet inte vem man skulle fråga då!

Hade ju varitmysigt att ha en stor grill utanför lokalen och står nån å grillar undertiden gästerna anländer och minglar med vlkomstdrink....det doftar ju så gott av grillat!!

Men vi får suga på det ett tag till, det kanske dyker upp nån som vi kan fråga.
    Vi har ju ett tag till på oss innan vi behöver bestämma oss :)
    Den 2.a juli gifter vi oss!!
  • brolencarlsson

Puffar lite :)

Kan ju inte vara bara vi som ska göra maten själva???!

Vad ska ni andra ha på buffébordet???

• Fluffboll

Har haft funderingar på att göra vår buffé själv men har inte riktigt kommit fram till hur det blir i slutändan.
    Men kall dubbelmarinerad fläskfié är lätt och jättegott! Olika såser och röror är väldigt smarrigt, hoummus gillar de flesta och det passar oftast bra till buffé.

Något som är gott till färskpotatissallad är att ha i färska skivade jordgubbar, rädisa, sockerärtor, sallad, balsamico, olivolja, lite honug och strö över lite fröblandning =)

• wiii

Vi ska göra egen buffe!
    Det blir:

Bröd med basilika 
    Laxrullar med färskost
    skinkrullar med färskost
    lax och räkpaj
    potatisgratäng
    kikärtssallad
    vanlig sallad
    några olika kalla såser
    rostbiff
    Kallrökt skinka
    mozzarella
    brie
    smördegsrullar med fetaost

Hm, det var nog allt tror jag :)

• wiii

Glömde skriva, fråga gärna om recept om något verkar intressant!

• mteriksson

vi ska också ha buffe. Blir det fint väder ska vi ha lite grill tema och ställa ut grillar. Annars ska vi ha:

rostbiff
    italienska delikatesser  (skinka,salami mm)
    lax,olika sorters sill
    ägghalvor
    prinskorv och köttbullar (mycket småttingar som kommer)
    potatissallad
    grönsallad
    bröd
    och 3 sorters paj, kött, lax och vegetariskt

ev smörgåstårta som vi beställer 3 dagar innan från lindselius fisk ifall det blir dåligt väder, och grilltemat uteblir....´vi tänkte hoppas på att nyheterna prickar in vädret någorlunda tre dagar innan

och sen blir det lite snittar och annat smått och gott och sedan avslutas det hela med tårta!!

Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)