• brolencarlsson

Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)

Jag och min blivande ska ha buffé på vårat bröllop.

Vi har tänkt oss en buffé med kassler, rostbiff, färskpotatissallad(vinägrette/crämig) och även potatisgratäng vill min blivande ha.
    Sen kommer vi ösa på med div exotiska frukter, sallader och olika röror. Baguetter och foccatia mm

Ost och kex kommer det bli oxå.

Så ös på med olika recept nu flickor...kanske man får lite tips!!

Jag har en jätteenkel och god olivröra som jag ska göra.
    Man kan äta den som den är eller på ett gott bröd!

En del gröna oliver
    En del svarta oliver
    Några soltorkade tomater

Mixa allt till en grynig massa och det är klart! :0)

Man kan med fördel göra den dagen innan om man vill.
    Den är jätteuppskattad av flera av våra gäster.

Nån som har ett gott recept på potatissallad med färskpotatis så får den gärna hojta till :)

Nån som vet hur man ska räkna med potatissalladen o poatisgratäng till alla. Om vi är 50 pers på festen

Om man gör både vinägrett och vanlig potatissallad och potatisgratäng.
    Kan man tänka 20/20/20 portioner då??? Eller blir det för lite tror ni???

Kram Madde

• Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)
  • Kattpoet

Ja fast jag finner att den är godast om den är bakad samma dag, den kan bli väldigt torr annars

• MiaAnd
    Kattpoet skrev 2011-05-10 22:47:26 följande:
    Ja fast jag finner att den är godast om den är bakad samma dag, den kan bli väldigt torr annars
    Ok, misstänkte det. Då är det inget alternativ ör oss iaf. Hur gör ni som har foccacia då? Man har ju inte tid att baka samma dag... Blir nog de vanliga frukost-tekakorna, men med en piff av nåt slag kanske. Har ett väldigt bra, snabbt och enkelt recept på tekakor som vi bakar till vardags. 
  • Kattpoet

Om  du har ett vanlig te kakerecept som funkar, ha i lite rosmarin och använd oliv olja istället för smör i dem, då blir de lite mer italienska

• wiii
    MiaAnd skrev 2011-05-10 22:05:44 följande:
    Kan man få recept på basilikabrödet?
    Ni som gör foccacia, hur gör ni dem?
    Här är en länk till receptet!
    Jag gjorde det dock utan socker i, kändes totalt överflödigt.. 
  • Kattpoet

Lite socker gör bröd gör brödet fluffigare eftersom jästen får lite extra mat och fiser mer.

• MiaAnd
    Kattpoet skrev 2011-05-11 20:04:57 följande:
    Om  du har ett vanlig te kakerecept som funkar, ha i lite rosmarin och använd oliv olja istället för smör i dem, då blir de lite mer italienska
    Tack för tipset!
  • wiii
    wiii skrev 2011-05-11 20:13:25 följande:
    Här är en länk till receptet!
    Jag gjorde det dock utan socker i, kändes totalt överflödigt.. 
    oj, länken kom vist inte med, gör nytt försök

www.tasteline.com/Recept/Buffebrod_-_Enkla_ortsnackor_med_basilika_och_oregano
    Kattpoet skrev 2011-05-11 20:36:53 följande:
    Lite socker gör bröd gör brödet fluffigare eftersom jästen får lite extra mat och fiser mer.
    Aha, det visste jag inte :)
    Men det blev fluffigt nog ändå tycker jag, lagom stora bröd. 
  • Anna89

Vi ska ha det mesta kallskuret. Kycklingfile, fläskfile, rostbiff, kanske lite salami ? Potatissallad,potatisgratäng(varm) massor av sallader och röror. Enda röran som är klar är räk-parmesanröra. 

Naturligtvis något gott bröd! Vi gifter oss på hösten.. är det någon som har annat förslag? 

• lilliss

god vad allt låter gott, man blir lite små hugnrig av denna tråd Flört

• MiaAnd
    Anna89 skrev 2011-05-12 10:49:57 följande:
    Vi ska ha det mesta kallskuret. Kycklingfile, fläskfile, rostbiff, kanske lite salami ? Potatissallad,potatisgratäng(varm) massor av sallader och röror. Enda röran som är klar är räk-parmesanröra. 

Naturligtvis något gott bröd! Vi gifter oss på hösten.. är det någon som har annat förslag? 
    När det är höst vore det ju trevligt att ha nåt med svamp. Det var någon som hade recept på mördegssnurror med svamp i. Minns inte om det var denna tråden eller någon annan. Lät iaf väldigt gott! En paj är ju också trevligt. 
Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)