• brolencarlsson

Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)

Jag och min blivande ska ha buffé på vårat bröllop.

Vi har tänkt oss en buffé med kassler, rostbiff, färskpotatissallad(vinägrette/crämig) och även potatisgratäng vill min blivande ha.
    Sen kommer vi ösa på med div exotiska frukter, sallader och olika röror. Baguetter och foccatia mm

Ost och kex kommer det bli oxå.

Så ös på med olika recept nu flickor...kanske man får lite tips!!

Jag har en jätteenkel och god olivröra som jag ska göra.
    Man kan äta den som den är eller på ett gott bröd!

En del gröna oliver
    En del svarta oliver
    Några soltorkade tomater

Mixa allt till en grynig massa och det är klart! :0)

Man kan med fördel göra den dagen innan om man vill.
    Den är jätteuppskattad av flera av våra gäster.

Nån som har ett gott recept på potatissallad med färskpotatis så får den gärna hojta till :)

Nån som vet hur man ska räkna med potatissalladen o poatisgratäng till alla. Om vi är 50 pers på festen

Om man gör både vinägrett och vanlig potatissallad och potatisgratäng.
    Kan man tänka 20/20/20 portioner då??? Eller blir det för lite tror ni???

Kram Madde

• Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)
  • mteriksson

idag var vi på Ö&B och köpte all läsk och dryck till bröllopet!!! En platta pepsi kostade 69 kr + pant!!! Vi köpte zingo,seven up, pepsi, pepsi max och ramlösa!!! SUPERBILLIGT!!! Gäller denna vecka då Ö&B fyller 20 år!

• Smuppra
    mteriksson skrev 2011-05-06 20:17:59 följande:
    idag var vi på Ö&B och köpte all läsk och dryck till bröllopet!!! En platta pepsi kostade 69 kr + pant!!! Vi köpte zingo,seven up, pepsi, pepsi max och ramlösa!!! SUPERBILLIGT!!! Gäller denna vecka då Ö&B fyller 20 år!
    Då måste jag ju ta mig till ÖB i helgen.... haha
  • helsingebrud

de priserna brukar de ha ofta både på öb och rusta, dollarstore är också billiga

• Kattpoet

Jag tackar min gud för att  min make skaffade en lite för stor  slow cooker,  vi ska servera en grönsaksgryta till maten.   Jag tänkte fylla den med auberinge, sqaush, lök, selleri, vitlök, tomat och kanske paprika OM   trubbel inte kommer, trubbel tål inte paprika.

Jag tror jag kan klara av  mat kostnad för 50 personer på 600 kr. 

• brolencarlsson
    Kattpoet skrev 2011-05-06 23:47:49 följande:
    Jag tackar min gud för att  min make skaffade en lite för stor  slow cooker,  vi ska servera en grönsaksgryta till maten.   Jag tänkte fylla den med auberinge, sqaush, lök, selleri, vitlök, tomat och kanske paprika OM   trubbel inte kommer, trubbel tål inte paprika.

Jag tror jag kan klara av  mat kostnad för 50 personer på 600 kr. 
    Oj 600kr??? För bara grönskasgrytan då?? eller vad har ni mer??
  • brolencarlsson
    forceprincess skrev 2011-05-05 23:56:53 följande:
    Hej!
    På mitt jobb brukar vi beräkna 100g potatis/ person. Men nu när du ska ha buffé räcker det nog med 80g, bara för att vara säker att det räcker. När potatissalladen är färdig blandat med allt annat gott man vill ha i bör du ha minst 2,5dl/ pers på en buffé.
    Personligen tror jag inte att det räcker med 20/20/20 som du skrev. Tror snarare att den krämiga potatissalladen kommer gå mer än den franska (vinigrette) och gratäng tackar nog inte många nej till.

Jag har ett supergott recept på fransk potatissallad Glad
    10 port
    Dressing:
    1 msk dijonsenap (smaka och tillsätt mer om så önskas)
    1 dl rapsolja
    1 dl kokt vatten
    salt och peppar efter smak
    hackad persilja
    Blanda ihop alla ingredienserna och låt svalna till ljummet.

1 kg kokt potatis (om det är nypotatis är de godast att lämna skalet på)
    2 st finstrimlad eller finhackad rödlök

Tärna potaisen och hacka löken. Häll över dressingen medans det fortfarande är ljummet. Låt dra tills nästa dag eller 2 dagar innan. (Det blir inte lika gott om man gör det samma dag)

En extra krydda som är gott är allt blanda i lite ruccola när salladen kallnat.

Lycka till! Skål
    Tack snälla du för receptet :)
    Låter jättegott...det ska jag göra!!

Men kan man inte ha hel potatisar, för vi ska ha färskpotatis. Tycker de är så fina de små delikatesserna...det borde väl gå ??

Superbra att man kan göra den 2 dagar innan...då kan jag göra den på torsdagen redan :)
    ¨Då spar jag lite tid!!!!

TACK!!!!
  • brolencarlsson
    wiii skrev 2011-05-06 15:06:14 följande:
    Creme fraiche, rödlök, skivade rädisor, salt och peppar, och så kikärtor då också :)
    Tack!! Den ska jag testa och göra :)
  • brolencarlsson

Ni som ska ha ostar och kex?!

Serverar ni det till buffén eller dukar ni upp med det senare på kvällen???

• MiaAnd
    forceprincess skrev 2011-05-05 23:56:53 följande:
    Hej!
    På mitt jobb brukar vi beräkna 100g potatis/ person. Men nu när du ska ha buffé räcker det nog med 80g, bara för att vara säker att det räcker. När potatissalladen är färdig blandat med allt annat gott man vill ha i bör du ha minst 2,5dl/ pers på en buffé.
    Personligen tror jag inte att det räcker med 20/20/20 som du skrev. Tror snarare att den krämiga potatissalladen kommer gå mer än den franska (vinigrette) och gratäng tackar nog inte många nej till.

Jag har ett supergott recept på fransk potatissallad Glad
    10 port
    Dressing:
    1 msk dijonsenap (smaka och tillsätt mer om så önskas)
    1 dl rapsolja
    1 dl kokt vatten
    salt och peppar efter smak
    hackad persilja
    Blanda ihop alla ingredienserna och låt svalna till ljummet.

1 kg kokt potatis (om det är nypotatis är de godast att lämna skalet på)
    2 st finstrimlad eller finhackad rödlök

Tärna potaisen och hacka löken. Häll över dressingen medans det fortfarande är ljummet. Låt dra tills nästa dag eller 2 dagar innan. (Det blir inte lika gott om man gör det samma dag)

En extra krydda som är gott är allt blanda i lite ruccola när salladen kallnat.

Lycka till! Skål
    Tack snälla! Vi vill ha fransk potatissallad, men har oroat oss över att inte kunna göra den dagen innan, för vi har tänkt att det kanske inte blir så bra. Och på själva dagen har man ju inte tid, så vi började tänka att vi nog måste göra en "vanlig" potatissallad istället. Ska abslout prova denna!
  • Kattpoet

Nej  det blir mer än  bara  grönsaksgrytan.   Det blir  vitlöksmarinerad  skinka, äppleköttbullar,  grönsaksgryta, ris, bröd och  kladdkaka till efterätt.

Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)