• brolencarlsson

Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)

Jag och min blivande ska ha buffé på vårat bröllop.

Vi har tänkt oss en buffé med kassler, rostbiff, färskpotatissallad(vinägrette/crämig) och även potatisgratäng vill min blivande ha.
    Sen kommer vi ösa på med div exotiska frukter, sallader och olika röror. Baguetter och foccatia mm

Ost och kex kommer det bli oxå.

Så ös på med olika recept nu flickor...kanske man får lite tips!!

Jag har en jätteenkel och god olivröra som jag ska göra.
    Man kan äta den som den är eller på ett gott bröd!

En del gröna oliver
    En del svarta oliver
    Några soltorkade tomater

Mixa allt till en grynig massa och det är klart! :0)

Man kan med fördel göra den dagen innan om man vill.
    Den är jätteuppskattad av flera av våra gäster.

Nån som har ett gott recept på potatissallad med färskpotatis så får den gärna hojta till :)

Nån som vet hur man ska räkna med potatissalladen o poatisgratäng till alla. Om vi är 50 pers på festen

Om man gör både vinägrett och vanlig potatissallad och potatisgratäng.
    Kan man tänka 20/20/20 portioner då??? Eller blir det för lite tror ni???

Kram Madde

• Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)
  • Kattpoet

Man kan göra minipajskal och svampstuvning,  pajskalen kan man göra innan, allt du behöver  är en bra paj degen, ett runt mått,  muffins form i plåt, bullformar och ris.

Kavla ut degen, ta ut ett runt mått som är lite större än muffinformens "grop",  tryck ner degen i gropen så att det blir ett pajskal, i med  bullformen, häll ris i bullformen.  Upprepa tills varje grop är full och ställ i kylskåpet en stund och sedan baka blint i 15 min.  Då ska skalen vara klara.  Låt svalna och ta bullformarna först, häll av riset ( går att åter använda) och sedan lirka ut  pajskalen.  Formen måste vara kall när du gör nästa omgång och degen med annars  så faller den.

Förvara i frysen i up till 2 månader , jag har dem i en glassburk,  sedan är det bara att ta ut ur frysen, de tinar på en halvtimme i  rumstemp och så kan man ha en stuvning i.

• Fenomena88
    wiii skrev 2011-05-05 18:38:58 följande:
    Vi ska göra egen buffe!
    Det blir:

Bröd med basilika 
    Laxrullar med färskost
    skinkrullar med färskost
    lax och räkpaj
    potatisgratäng
    kikärtssallad
    vanlig sallad
    några olika kalla såser
    rostbiff
    Kallrökt skinka
    mozzarella
    brie
    smördegsrullar med fetaost

Hm, det var nog allt tror jag :)
    Har du något recept på smördegsrullarna? De lät goda. Går de att göra i förväg och frysa in? Kan man dela dem och ha dem som plock till fördrinken? Många frågor... :)
  • wiii
    Fenomena88 skrev 2011-05-12 12:13:10 följande:
    Har du något recept på smördegsrullarna? De lät goda. Går de att göra i förväg och frysa in? Kan man dela dem och ha dem som plock till fördrinken? Många frågor... :)
    Dom är så enkla som dom bara kan bli, om man inte gör smördegen själv då, men det gör inte jag :P

www.matklubben.se/recept/smoerdegsrullar_med_fetaost_23027.html

Det går utmärkt att frysa in, har gjort ett litet test här hemma för säkerhets skull, tyckte nog faktiskt att dom var godare efter en sväng i frysen.
    Dela dom vet jag inte, blir nog lite smligt, men man kan ju göra dom precis så stora som man själv vill. 
  • zvartaliljan
    MiaAnd skrev 2011-05-11 19:47:33 följande:
    Ok, misstänkte det. Då är det inget alternativ ör oss iaf. Hur gör ni som har foccacia då? Man har ju inte tid att baka samma dag... Blir nog de vanliga frukost-tekakorna, men med en piff av nåt slag kanske. Har ett väldigt bra, snabbt och enkelt recept på tekakor som vi bakar till vardags. 
    focaccia går utmärkt att baka färdigt och sen frysa in! Sen är det bara att värma på låg värme en stund innan buffén ska serveras. Smakar lika gott som nybakat. Vi ska göra så, gjorde så vid sonens dop och alla älskade focaccian.
  • Fenomena88
    wiii skrev 2011-05-12 15:30:29 följande:
    Dom är så enkla som dom bara kan bli, om man inte gör smördegen själv då, men det gör inte jag :P

www.matklubben.se/recept/smoerdegsrullar_m ed_fetaost_23027.html

Det går utmärkt att frysa in, har gjort ett litet test här hemma för säkerhets skull, tyckte nog faktiskt att dom var godare efter en sväng i frysen.
    Dela dom vet jag inte, blir nog lite smligt, men man kan ju göra dom precis så stora som man själv vill. 
    Tack så mycket!
    De ska jag genast testa! :) 
  • wiii
    Fenomena88 skrev 2011-05-13 12:15:04 följande:
    Tack så mycket!
    De ska jag genast testa! :) 
    Hittade ett annat alternativ som också var med fetaost och smördeg, men med lite annat i också. Jag kände nämligen att det kanske saknades något i första receptet.. har inte provat det nya men tänkte att jag kunde skriva ut länk ändå :)

www.arla.se/Default____17653.aspx
  • wiii
    wiii skrev 2011-05-13 18:04:22 följande:
    Hittade ett annat alternativ som också var med fetaost och smördeg, men med lite annat i också. Jag kände nämligen att det kanske saknades något i första receptet.. har inte provat det nya men tänkte att jag kunde skriva ut länk ändå :)

www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14...
    Provade detta receptet idag, blev supergott! Smakar inte så väldigt mycket fetaost då det är andra smaker som tar över en hel del, men kändes lite mer "spännande" än fetaostrullarna jag egentligen tänkt ha. Har provat att stoppa dom i frysen nu så att jag vet att det funkar, och gör det det, så blir det nog dom här istället för rullarna för min del!

Lite sting i dom dock, vill man inte ha det får man nog minska på mängden senap, eller välja en mild sort. 
  • Kattpoet

Ja självklart att det inte  blir feta smak i den, de använder ju apetina   ko mjölksost.
    Kan sägas att de knytna är jätte goda  med  rikig feta ost  ( feta är grekiska för får ost), minus  senapen och med en msk oregano. 

Använder man  apetina, så bör man säga det till sina gäster, det kan finnas folk som mig som inte tål  apetina men tål feta. 

• wiii

Ah, ja självklart, jag gjorde med grekisk feta, men tyckte inte att smaken kom fram så mycket ändå, gjorde dock inte så mycket, de andra smakerna var goda nog ändå :)

• Kattpoet

Bra, jag har fått "feta" några gåger och sedan har det visat sig vara apetina,  yippie för magkramper och fis.
    Man kan ha i  grillad eller kokt kyckling i samma smet och får då jättegoda minipajer.

Arab butiker har alltid bra billig feta i  storpack.    Vi kommer köpa en vit sorts ost till våran fest, smakar gott och jag minns inte vad den heter men det är en tecknad man med åsna  på  burken och ett rött lock Osten är i saltlake och är  väldigt god fast mild.

Köp kryddor från arab butiker med, ni får mer  för mindre pengar.  

• Kattpoet

Om man ska ha kallskuren korv och kött så kan arab butikern erbjuda annorlunda saker för inte så dyr peng.

Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)