• brolencarlsson

Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)

Jag och min blivande ska ha buffé på vårat bröllop.

Vi har tänkt oss en buffé med kassler, rostbiff, färskpotatissallad(vinägrette/crämig) och även potatisgratäng vill min blivande ha.
    Sen kommer vi ösa på med div exotiska frukter, sallader och olika röror. Baguetter och foccatia mm

Ost och kex kommer det bli oxå.

Så ös på med olika recept nu flickor...kanske man får lite tips!!

Jag har en jätteenkel och god olivröra som jag ska göra.
    Man kan äta den som den är eller på ett gott bröd!

En del gröna oliver
    En del svarta oliver
    Några soltorkade tomater

Mixa allt till en grynig massa och det är klart! :0)

Man kan med fördel göra den dagen innan om man vill.
    Den är jätteuppskattad av flera av våra gäster.

Nån som har ett gott recept på potatissallad med färskpotatis så får den gärna hojta till :)

Nån som vet hur man ska räkna med potatissalladen o poatisgratäng till alla. Om vi är 50 pers på festen

Om man gör både vinägrett och vanlig potatissallad och potatisgratäng.
    Kan man tänka 20/20/20 portioner då??? Eller blir det för lite tror ni???

Kram Madde

• Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)
  • brolencarlsson
    Jossis81 skrev 2011-05-06 15:10:00 följande:
    Jag har recept på en supergod kall skaldjurspaj!
    Vanligt pajskal som man förgräddar.
    Sen blandar jag cremefraiche, majonäs, chilisås, räkor, kräftstjärtar, crabstick och purjolök, salta å peppra. Brukar ta efter tycke och smak. Lägg på röran på det kalla pajskalet.
    Väldigt god och perfekt då man kan förbereda allt!
    Låter jättegott!!! :)
    Hur länge ska den vara inne i ugnen och i hur många grader????
  • brolencarlsson
    Fluffboll skrev 2011-05-05 18:22:42 följande:
    Har haft funderingar på att göra vår buffé själv men har inte riktigt kommit fram till hur det blir i slutändan.Men kall dubbelmarinerad fläskfié är lätt och jättegott! Olika såser och röror är väldigt smarrigt, hoummus gillar de flesta och det passar oftast bra till buffé.Något som är gott till färskpotatissallad är att ha i färska skivade jordgubbar, rädisa, sockerärtor, sallad, balsamico, olivolja, lite honug och strö över lite fröblandning =)

Du menar att du har det vid sidan av potatissalladen eller??
  • MiaAnd
    brolencarlsson skrev 2011-05-07 10:27:43 följande:
    Ni som ska ha ostar och kex?!

Serverar ni det till buffén eller dukar ni upp med det senare på kvällen???
    Vi har det till buffén. Tänker även ha lite olika frukter, typ melon, ananas, jordgubbar... Tänker att det blir som en liten "efterrätt" eftersom de bara blir tårta sen. Dessutom  känns det trevligt att fylla ut buffén med något mer, eftersom den blir relativt enkel i övrigt. Vi ska ha tjälknul och fläskfile, potatissallad, pastasallad med fetaost, bröd och ett par olika pajer (en vegetarisk och en med köttfärs eller skinka, eller så blir det både en med köttfärs och en med skinka). 
  • MiaAnd

Vi ska även ha ett par olika röror till, bl a vår goda fetaost-röra. Den är busenkel och blir jättegod! Den görs på turkisk youghurt. Smula ner fetaost i yoghurten och salta och peppra. Klart! Om man vill kan man ha i lite lite honung också. 

• brolencarlsson
    MiaAnd skrev 2011-05-09 21:42:21 följande:
    Vi ska även ha ett par olika röror till, bl a vår goda fetaost-röra. Den är busenkel och blir jättegod! Den görs på turkisk youghurt. Smula ner fetaost i yoghurten och salta och peppra. Klart! Om man vill kan man ha i lite lite honung också. 
    Å det ska jag testa :) Hur mkt av varje ska man gå på??? Om man gör t ex på en burk turkisk yoghurt, hur mkt feta ost skulle du ha i då??

Låter jättesmaskigt!! :)

Tack!
  • MiaAnd

Kanske ett paket feta till den mindre burken. Brukar nog gå lite på känsla, så att det blir lagom konsistens. 
    Obs, var väldigt försiktig med honungen! Det är lätt att den tar över och det är inte gott.  

• MiaAnd
    wiii skrev 2011-05-05 18:38:58 följande:
    Vi ska göra egen buffe!
    Det blir:

Bröd med basilika 
    Laxrullar med färskost
    skinkrullar med färskost
    lax och räkpaj
    potatisgratäng
    kikärtssallad
    vanlig sallad
    några olika kalla såser
    rostbiff
    Kallrökt skinka
    mozzarella
    brie
    smördegsrullar med fetaost

Hm, det var nog allt tror jag :)
    Kan man få recept på basilikabrödet?
    Ni som gör foccacia, hur gör ni dem?
  • Jeppe74

Jag skrev detta i en annan tråd. Skaffa kokboken "Buffé". Hon är fantastisk och jag har testat flera av hennes recept.

• MiaAnd

Tack! Funkar det att frysa foccacia? 

Svar på tråden Recepttråd för oss som ska göra egen buffé :0)