• pulmonate

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

FelizLane skrev 2011-11-06 16:45:37 följande:
    puttar lite för min fråga bara :)
    Vet inte exakt hur din klänning ser ut.. men det jag tror att dom menar är att om du vill ha spetts på klänningen kan man inte ha veck i klänningen. Pleatings är typ när det viker sig..Så med andra ord, vill du ha spetts måste den vara slät.  
  • pulmonate
    Hellahell skrev 2011-11-08 15:29:44 följande:

Hej! Jag har precis hittat till BT och precis hittat till denna sköna tråd så jag tar mig firheten att hoppa in :)

Har en dröm om en klänning som jag hittade på brudmix.se för ett rätt så längesen. Nu ser jag att siten är stängd? Vet någon av er var klänningen kommer ifrån? Eller är det så "enkelt" att man kan skicka bilden till något av företagen som syr upp klänningar och få en likadan? Tack tack!

Yes, det vet jag!! 
    Detta är en Jim Hjelm klänning!! Personligen tycker jag att det är den bästa bröllopsklänningsdesignern out there! Tyvärr är klänningarna väldigt dyra men de går att hitta online för 3000 dollar. (fortfarande inte billigt men ändåå). Detta är en väldigt vacker klänning som påminner mycket om min i ryggen.
    Jag ska få min uppsydd hos Milly Bridal (har beställt den men får den i januari). Totalt kostade den 368dollar inkl. frakt och underkjol. Så det är ju en 10del av priset! Hoppas den blir bra! :) 
    Lycka till och grattis till jätte bra smak i klänning  
  • pulmonate
    Jane skrev 2011-11-13 10:20:43 följande:
    Hej tjejer, jag har en fråga.

Jag har ju hittat min drömklänning och har skjutit fram beställningen och säger "äsch jag hinner, tar det längre fram", Men jag får också lite smått panik om jag kommer hinna få hit den och om den kommer se bra ut, eller måste skickas tillbaka och sys om eller ändras.

För det första så är vårt bröllop den 4/8-2012, eftersom det är utomlands så måste klänningen vara hos mig minst en månad innan bröllopsdatumet. Jag hade tänkt beställa hem klänningen från Mylove-Bridal och beställa den i januari.
    Hur lång leveranstid har de? Brukar de bli försenade eller skicka något som måste ändras?
    Kommer jag hinna få hem den om jag beställer i januari`?
    Hej Jane!
    Jag ska också gifta mig utomlands i Augusti, men bestämde mig för att beställa den redan nu. Då hinner man gå till plan B ifall klänningen inte är exakt det man drömt om *hoppas nu inte detta är fallet för någon av oss*. Jag räknar även med att man kanske måste göra någon småändring. Till exempel beställde jag så att klänningens längd var så pass att jag kan har 6cm klackar, men förmodligen kommer jag inte ha så höga, och då behöver jag ju korta upp den något. Sen är det ju ifall man råkar ändras något i vikt. Många går ju ner av rena stressen perioden innan bröllopet, och då är det bra att hinna göra ändringar.
    De flesta av kina-företagen har ju nästan aldrig mer än 3 månaders leverans ändå, så även i Januari borde det ju fakiskt räcka ändå!
    Lycka till 
  • pulmonate
    FelizLane skrev 2011-11-14 12:02:43 följande:
    Haloj tjejer! Känns som att man har blivit lite knäpp. Men funderar på att beställa en klänning till så att jag kan välja. Dumt?! Har ju två "drömklänningar" Har hittat en spetsdröm, som jag också vill beställa. Det står att klänningen är i satin och tulle. Men för 399 extra kan man få den i silk vad är silk? 

Kanske ska vänta tills jag har fått hem den andra. Men kan inte riktigt släppa drömmen om en spetsklänning. Men när jag var och provade passade den modell jag beställt nu bäst.. SUCK! Önskar man kunde ha flera klänningar ;) 
    Skillnaden mellan Silk-satin och vanligt satin som jag har förstått det är att Silk är naturligt och gjort av så kallade silk worms. Det är mjukare, osv. Vanligt satin är däremot polyester, nylon och en andel silk och med andra ord är syntetiskt.

Exakt hur mycket finare det känns vet jag inte. När jag frågade på en brudataljer hur jag skulle se skillnaden så sa hon "du får helt enkelt lita på att de säger sanningen, för det är oehört svårt att se skillnaden".. 

Jag fick också prisuppgiften att det skulle kosta 2,5x mer om det gjordes i silk. Hade det bara varit typ 20% mer hade jag nog gjort det, men jag tyckte att det blev tok för dyrt då helt plötsligt. 

• pulmonate
    knyttan skrev 2011-11-14 21:40:05 följande:
    Silk = siden /silke. Sidenmaskar heter det på svenska Glad
    Tur det finns någon som kan rätta min svengelska. Jag bodde bara i Sverige i 6 år och det var 7 år sen
  • pulmonate
    1700tal skrev 2011-11-15 18:11:28 följande:

Måste bara ytterligare det här med siden. Vanliga klänningar görs i 100% polyester och har inte en viss del silke i sig. Det är 100% syntetiskt.

Sen måste jag (som även lagt de extra slantarna på en klänning helt i sidentaft (den ses i mitt galleri, den champagnefärgade) att det är enorm skillnad mellan tygerna! Inget snack om vilken av mina 5 som är i underbart prassligt, lite "knarrigt" siden.

Och Ewaulrica - TACK!!! <3 Vad gulligt sagt, sånt värmer!

Ok det var ju bra att veta! Men vill man att det ska vara prassligt och knarrigt? 
    Men skulle jag ändå ha en "dyr" klänning hade jag nog valt den från en butik i så fall. För då kan man se den innan, välja, få den insydd precis efter sin kropp, mm. Och hade jag haft råd hade jag tagit en äkta Jim Hjelm. Men jag är så otroligt nöjd med mitt val att beställa ifrån Millys. Hoppas nu att det blir bra! 
    Är den champagnefärgade din favorit? Eller främst kvalitetmässigt som du gillar den? Vet du vilken du kommer att ha till din dag? 
  • pulmonate
    1700tal skrev 2011-11-15 18:47:08 följande:

Ja, siden har en alldeles speciell "knarr"... Och det det vill man ha, iaf jag om jag får välja (på alla kläder, även festklänningar osv). Siden har ett alldeles speciellt fall och är inte statiskt, som polyester.

Hm, nu är ju vårt bröllop lagt på is på obestämd tid. ;-( Men om det nu blir nåt så lär jag ha den sist hemkomna, den med svart band i midjan och slät spets på överdelen.

Åh vad tråkigt att höra! Hoppas allt löser sig!

Det är min favorit hos dig! :) Sååå snygg! 
  • pulmonate
    1700tal skrev 2011-11-15 18:51:41 följande:

Det hoppas jag oxå. Tack! Vilken, den svartvita? Eller den i siden?

Den svart och vita är min favvis! Den tycker jag är super fin! 
    Den champagne färgade har en jätte fin modell också men personligen gillar jag inte att den är så gräddig. Men ärlig talat har du fått jätte fina klänningar, så det är ju inte lätt att välja!!
    Kicka skrev 2011-11-15 19:04:30 följande:
    Vart eller till vem mailar man en bild ang en klänning? På Milly ska tilläggas. Är nyfiken på vad drömklänningen skulle kosta att sy upp. Nån som vet :D?
    Jag skrev till    service@millybridal.com

Lycka till!

• pulmonate
    Junibrud12 skrev 2011-11-16 16:13:10 följande:
    Det var ett smart förslag, tack!

Nu fick jag precis svar från Milly som skrev "your measurement is normal,pls don't worry" men jag tycker ändå att det låter helt stört att jag kan ha såpass mycket kortare mått än dig om vi är lika långa. Om inte mina nyckeben sitter extremt långt ner... Kanske halterneck är fel modell för mig när jag tänker efter, borde kanske satsa på polo?
    Så blev det för mig också! Alltså väldigt kort jämfört med anvisningarna. Jag är ändå 174cm lång och min blev typ 151. Jag la till 5cm även om jag inte tänkte ha klack för det lät så lågt!! Hmm..nu blir jag också orolig juuu!
    Hoppas att det blir bra för oss båda!! 
  • pulmonate
    Minuz skrev 2011-11-22 16:10:29 följande:
    JAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!! Du är en ängel. TACK TACK TACK. Men vilka härliga klänningar jag hittar nu då.....
    Hahaha! Jag kan se framför mig att du hinner fylla hela gaderoben med klänningar innan du hinner gifta dig!!! Ler! 
    Jag såg en super snygg klänning 1 vecka efter att jag hade beställt min. Men jag väntar tills jag får den jag beställt i Januari innan jag bestämmer mig om jag ska beställa en till.
    Undrar vad man får för värde på klänningarna om man säljer dom på nätet. En oanvänd ny klänning som kostat typ 3000 borde man väl ändå kunna få 2000 för, eller?

Kram 
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!