• pulmonate

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

AnnL skrev 2012-05-22 20:14:41 följande:
    Antingen kan man göra en ögla som man kan ha runt handleden alt sy en liten ögla bak på klänningen och kroka upp den, dock har jag ingen aning om hur man gör det, en skräddare ska sy en krok på min :)
    ´Ja, alltså det enklaste är ju att bara sy ett band på släpet som en ögla som man har runt handleden, men jag ville inte ha något alls att hålla, så krokarna ska alltså fästas på själva klänningen. Ungefär så här kommer det att bli:

• pulmonate
    Lommila1 skrev 2012-05-25 19:39:43 följande:
    ja nu har vi bara 1 v. kvar!! Jag är helt upp o ner jag med.. men mina nerver är ju kanske inte dom bästa:D har ni allt under kontroll?
    Åh lycka till, till er båda!! Vad spännande! :)
    Själv har man lite mindre än 3 månader kvar och det känns som att det kommer att gå jätte snabbt! 
  • pulmonate
    daniiel skrev 2012-05-31 13:11:46 följande:
    På tal om inget alls. På lördag ska vi (jag åtminstone) gå på vigsel i en liten kyrka. Vi har fått en sk. kyrkoinbjudan. Jag vet ju att brudparet själva har barn, som jag är ungefär 98% säker på ska vara med i kyrkan. Visst borde det vara lugnt om vår dotter följer med på vigseln? Jag vet att man inte kan förbjuda någon att komma till kyrkan osv, men man vill ju som inte "stöta" sig med brudparet heller. Hon är väldigt duktig på att sitta still och vara tyst :P Och hur uppklädd måste jag vara? De har klädkod kavaj på bröllopsfesten, men nu ska vi ju bara till kyrkan, så då gäller väl inte klädkoden oss? Jag vägrar nämligen klä mig i kjol eller klänning!, då stannar jag hellre hemma.
    Jag tror inte alls att det borde vara några problem, som sagt, det är ju ändå bara till kyrkan. Tror knappt att de kommer att märka det
    Och självklart kan du bara ha typ finbyxor o en finare topp eller nåt. Ingen som säger att man måste ha klänning för att vara "fin". Jag brukar heller sällan ha klänning på mig, men på bröllopet tar till och med jag på mig en klänning! hahah 
  • pulmonate
    1700tal skrev 2012-06-16 15:02:53 följande:
     Vi har precis samma smak! Ska blir otroligt spännande att se hur den bli! Om jag inte beställer den själv...
    Har inte varit inne på ett tag o läser att du fortfarande är ute efter klänningar! hahaha. 1700tal, du kommer att hålla på tills sista dagen innan bröllopet. Är det den 18/8 som gäller? Hoppas för din skull att du inte hinner köpa hem fler *ler*. 

Min är inlämnad hos sömmerskan för lite omvandling. Den Italienska sömmerskan vill dock "italienisera" den! ler. Hon ville sätta dit en massa paljetter osv. Det blev en kompromiss så det blir lite små pärlor på spetsen. Det kan nog göra att den lyser upp lite, så det blir nog bra. Sen ska den förminskas kring midjan, lägre skärning vid brösten, mer spets, bustle till släpet, några extra lager tyll (jag har redan sytt i 2 lager till (var 3 ifrån början). Hoppas att det inte kostar tok för mkt. Det är en kompis till killens mamma, så jag hoppas att hon är väääldigt  generös
  • pulmonate

Har gjort färdig brudnäbbklänningen till vår söta 3åriga näbb som är tärnans dotter. Är själv väldigt nöjd med den (får man lov o säga det själv?  Oskyldig).  Toppen är i ljus-champagne färgad silke och kjolen i tyll (kjolen är jätte lätt o göra...för mer info om hur man gör titta gärna på bloggen). Ryggen är lik den på min egen klänning, dvs med spets och öppen V ringad. Tyllkjolen fästs vid toppen och underkjolen med små snören. 

• pulmonate
    operfekt skrev 2012-06-23 10:30:45 följande:
    Pulmonate: Men ååååh så vacker näbbklänning, förstår att du är väldigt nöjd med den!
    Bra jobbat! :D
    Anny skrev 2012-06-23 14:10:25 följande:
    Såå sööt! Blir ju jättefint! Vad duktig du är. =)
    Tack så jätte mycket tjejer! Det är kul att ni också gillar den och att det inte bara är jag
    Hoppas den passar också hehe.  
  • pulmonate

Ja nog med pratet. Vi vill självklart se bilden på din klänning 1700tal. Är det drömklänningen nu?
    *håller tummarna*
    Min är ändrad och jag är såå glad. Det blev drömklänningen trots vissa fel i början. Spetsen är ersatt (eller nya bitar har lagts till), det har blivit en helt annan urringning fram (tidigare var den rak och hög i halsen) nu är det Sweetheart med spets axelband. Hakar är i för att gömma undan släpet, extra kupor i bysten insydda (typiskt att man skulle gå ner 3kg nu och det känns som det bara är brösten som försvunnit). Insydd i midjan, och lite små pärlor påsydda på spetsen. Den är såå fin och det ska bli jätte kul att ha på sig den om ca 3,5veckor.

Detta klarar vi, eller hur 1700tal! Vi har föresten världens bästa datum...  

• pulmonate
    Darling Daisy skrev 2012-07-25 20:55:30 följande:
    Åhhh, bilder bilder bilder bilder!!!
    Hihihi, jag har faktiskt inga bilder på den efter modificationen. INGEN har sett den förutom sömmerskan Men jag lovar att det kommer massor med foton efter bröllopet. Ni får vara uthärdiga och vänta ca 3,5 veckor!  
  • pulmonate
    JOOL 09 skrev 2012-07-30 21:52:50 följande:
    Någon som känner igen den här och vet vilken "kinasida" den är från?

Jätte snygg klänning! Ganska ironiskt att min har blivit väldigt lik denna trots att jag designa den själv med kombinationer av 4 klänningar och efter X modifikationer. Enda stora skillnaden är ryggen, som är V skuren. Annars är även min mermaid, med spets på ovandelen och slät på kjoldelen, sweetheart skurning fram, band i midjan, litet släp. Denna boleron var jätte snygg föresten. Tycker klänningen blir mer komplett med den.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!