• elingillberg

Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?

Hej! Jag står i valet och kvalet med musiken på festen. Det är viktigt med musik för oss och vi kan därför inte bara ta vilket band som helst eftersom det är mycket 70/80-hårdrock blandat med 90 tals musik som vi växt upp till. Jag undrar alltså om det är någon som har erfarenhet av att använda Spotify på större fester?

Vi blir 90 stycken och vi har gjort en spcifik låtlista så att musiken ska passa alla, men det är inte musik man kan hyra live-band till och det hade vi heller inte haft råd med då vi valt att hyra in en komiker som betyder mkt för oss som tar en stor del av budgeten...

Så, vad är negativt med spotify och vad  är positivt?
    Alternativt, någon som känner en billig DJ i Lund-trakten med egen utrustning som inte blir sur över att spela en redan färdig låtlista (givetvis mixa den som han vill)??

Kom gärna med åsikter här. Hur har ni upplevt feststämningen med spotify?
    Har bara varit på en 25 års fest med spotify som musik och tyckte det fungerade sådär. Det var många som ville leka DJ..

• Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?
  • Pinkgrape

Vi använde Spotify på min pappas 50-års fest och jag faktiskt inget negativt att säga.

Vi valde då att använda Spotify premium, så slipper man reklamen och det går att göra spellistorna tillgängliga offline. Vilket kan vara bra även om man har tillgång till internet där man ska vara, för man ver ju aldrig. Det är dessutom bra, för då finns det ingen möjlighet för någon att "leka DJ" och önska låtar.

Jag gjorde en spellista till själva festen, som sedan fick rulla på under kvällen. Vi hade med vår laptop och högtalre osv hemifrån. Jag ställde udan laptopen där den inte syntes för alla, men där jag kom åt den enkelt.

Så vitt jag vet, så tyckte alla det var jättebra och trevligt. Det var ca 70 personer på festen och de flesta dansade natten lång, bokstavligt talat. De höll igång till nästan kl.05.00 på morgonen :P

• elingillberg
    Pinkgrape skrev 2011-03-29 16:31:47 följande:
    Vi använde Spotify på min pappas 50-års fest och jag faktiskt inget negativt att säga.

Vi valde då att använda Spotify premium, så slipper man reklamen och det går att göra spellistorna tillgängliga offline. Vilket kan vara bra även om man har tillgång till internet där man ska vara, för man ver ju aldrig. Det är dessutom bra, för då finns det ingen möjlighet för någon att "leka DJ" och önska låtar.

Jag gjorde en spellista till själva festen, som sedan fick rulla på under kvällen. Vi hade med vår laptop och högtalre osv hemifrån. Jag ställde udan laptopen där den inte syntes för alla, men där jag kom åt den enkelt.

Så vitt jag vet, så tyckte alla det var jättebra och trevligt. Det var ca 70 personer på festen och de flesta dansade natten lång, bokstavligt talat. De höll igång till nästan kl.05.00 på morgonen :P
    Tack för ditt svar! Ja, jag hade tänkt mig premium så klart. Det är verkligen bra att man kna spela offline då. Det enda egentligen som jag funderar över nu är ju att vissa låtar är ju så otroligt långa eller andra låtar som kanske har ett jättelångt parti i mitten som inte är så dansvänligt. Det brukar ju vara det som är en DJ´s jobb att köra en övergång där till en annan låt. 
    När man byter låt på Spotify så blir det ju liksom "tyst" mellan.. Vad gör man åt det? Bara att se glad ut och ha överseende? Någon som bryr sig?
  • Pinkgrape
    elingillberg skrev 2011-03-29 16:49:26 följande:
    Tack för ditt svar! Ja, jag hade tänkt mig premium så klart. Det är verkligen bra att man kna spela offline då. Det enda egentligen som jag funderar över nu är ju att vissa låtar är ju så otroligt långa eller andra låtar som kanske har ett jättelångt parti i mitten som inte är så dansvänligt. Det brukar ju vara det som är en DJ´s jobb att köra en övergång där till en annan låt. 
    När man byter låt på Spotify så blir det ju liksom "tyst" mellan.. Vad gör man åt det? Bara att se glad ut och ha överseende? Någon som bryr sig?
    Oj, jadu, det har jag inte tänkt på. Verkade inte som att någon reagerade över den saken. Det handlar ju bara om 2-3 sekunder och då hann de byta danspartner eller sådär. Ingen av de som var på den festen brydde sig om den saken. Vi kommer använda spotify på vår bröllopsfest och jag har då ingen tanke på att någon skulle tycka det var konstigt/jobbigt eller liknande att det blir någon sekunds andningspaus mellan låtarna.

Men alla är ju olika, vissa kanske stör sig på det :P
  • elingillberg
    Pinkgrape skrev 2011-03-29 16:54:33 följande:
    Oj, jadu, det har jag inte tänkt på. Verkade inte som att någon reagerade över den saken. Det handlar ju bara om 2-3 sekunder och då hann de byta danspartner eller sådär. Ingen av de som var på den festen brydde sig om den saken. Vi kommer använda spotify på vår bröllopsfest och jag har då ingen tanke på att någon skulle tycka det var konstigt/jobbigt eller liknande att det blir någon sekunds andningspaus mellan låtarna.

Men alla är ju olika, vissa kanske stör sig på det :P
    Okej, ja, tack! Alltid skönt att höra att någon annan också ska använda samma sak! :) Jag tror inte heller att det skulle bli något större problem egentligen, men du vet säkert hur det är; alla vill ha den optimala festen och lägger man dessutom lite kontrollbehov till det så kan man få lite lätt ångest i onödan..
  • Pinkgrape
    elingillberg skrev 2011-03-29 17:12:45 följande:
    Okej, ja, tack! Alltid skönt att höra att någon annan också ska använda samma sak! :) Jag tror inte heller att det skulle bli något större problem egentligen, men du vet säkert hur det är; alla vill ha den optimala festen och lägger man dessutom lite kontrollbehov till det så kan man få lite lätt ångest i onödan..
    Haha jo, det vet jag exakt hur det är! Jag hoppas att det ska bli bra iaf, oavsett hur ni väljer att göra :)
  • sweire

Hej, spotify användes på de 2 senaste bröllopsfesterna jag var på och den fungerade bra tills någon knäckte lösenordet och sen var alla upp och bytte låtar etc. Bägge paren hade gjort spellistor för kvällen men det blev riktigt störande när alla började byta låtar. Så om du använder spotify se till att folk inte kan komma åt spellistan, då borde det funka bra :)
    Vi hade planerat att använda spotify men funderar nu på att faktiskt bränna mp3's(old school) och mixa låtarna så de 'går' i varandra så det inte blir tyst mellan låtar. Svårare för folk att söka på egna låtar och vi har mer kontrol:)

• elingillberg
    sweire skrev 2011-03-29 19:57:47 följande:
    Hej, spotify användes på de 2 senaste bröllopsfesterna jag var på och den fungerade bra tills någon knäckte lösenordet och sen var alla upp och bytte låtar etc. Bägge paren hade gjort spellistor för kvällen men det blev riktigt störande när alla började byta låtar. Så om du använder spotify se till att folk inte kan komma åt spellistan, då borde det funka bra :)
    Vi hade planerat att använda spotify men funderar nu på att faktiskt bränna mp3's(old school) och mixa låtarna så de 'går' i varandra så det inte blir tyst mellan låtar. Svårare för folk att söka på egna låtar och vi har mer kontrol:)
    Hej! Ja, jag funderade också på att mixa själv, men när man räknar på att man kanske i genomsnitt spelar tre minuter på varje låt och ska ha en fest i ca sex timmar så blir det en herrans massa minuter (och låtar)!! Så, jag vet inte.. jag mixar mycket annars på jobbet inföf föreställningar och jag vet hur lång tid det kan ta... Så jag lutar nog ändå mot spotify just nu och såär det faktiskt ingen som har mitt lösen förutom sambon och han o jag har exakt samma musiksmak... hehe.. Men I see your point, helt klart. Annars tänker jag att man alltid kan lämna internetmodemet hemma/lägga det någon annanstans för då är det svårare för dem att hitta ut på nätet..

Låter ju lite som om man för något slags krig..haha. men det är det att jag vet ett par stycken av gästerna som mer än gärna skulle ta på sig rollen som DJ och dessutom göra det väldigt dåliggt och det vill jag inte riskera.. :P
  • lunah

Om man gör en lista i itunes "mixas" låtarna ihop lite i slut och start så att det aldrig är tyst.
    Lite jobbigare att få tag på alla låtar dock.. Det finns klart lagliga och mindre lagliga vis att göra det på isåfall. ;)

Bröllop 28/5 2011
  • millan

Hej !

Jag blev lite undrande... Vi ska också använda oss av spotify på vår bröllopsfest och just då premium. Men är det nån inställning man gör för att få tillgång till låtarna offline ? Det är ju trisst om det mobila bredbandet av någon anledning lägger av eller att täckningen inte är så bra där vi ska hålla festen !

• Pinkgrape
    millan skrev 2011-03-29 20:53:19 följande:
    Hej !

Jag blev lite undrande... Vi ska också använda oss av spotify på vår bröllopsfest och just då premium. Men är det nån inställning man gör för att få tillgång till låtarna offline ? Det är ju trisst om det mobila bredbandet av någon anledning lägger av eller att täckningen inte är så bra där vi ska hålla festen !
    Om man går in på spellistan som man vill göra tillgänglig offline, så ska det uppe i högra hörnet stå "Available offline". Där ska man klicka :)
Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?