• elingillberg

Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?

Hej! Jag står i valet och kvalet med musiken på festen. Det är viktigt med musik för oss och vi kan därför inte bara ta vilket band som helst eftersom det är mycket 70/80-hårdrock blandat med 90 tals musik som vi växt upp till. Jag undrar alltså om det är någon som har erfarenhet av att använda Spotify på större fester?

Vi blir 90 stycken och vi har gjort en spcifik låtlista så att musiken ska passa alla, men det är inte musik man kan hyra live-band till och det hade vi heller inte haft råd med då vi valt att hyra in en komiker som betyder mkt för oss som tar en stor del av budgeten...

Så, vad är negativt med spotify och vad  är positivt?
    Alternativt, någon som känner en billig DJ i Lund-trakten med egen utrustning som inte blir sur över att spela en redan färdig låtlista (givetvis mixa den som han vill)??

Kom gärna med åsikter här. Hur har ni upplevt feststämningen med spotify?
    Har bara varit på en 25 års fest med spotify som musik och tyckte det fungerade sådär. Det var många som ville leka DJ..

• Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?
  • Aniara4

Nu har jag upptäckt en stor nackdel med den briljanta idén att låta gästerna önska sig varsin låt i förväg så att de slipper vara och pilla på våra genomtänkta listor sen. Fick just en lista med ett antal inkomna önskningar. Jisses. Hur kan vi vara vänner med folk som har sån otroligt genomusel musiksmak???

De flesta är visserligen bra, och några fanns redan med på min egen lista, men några av låtarna kommer att komma lååååååååååååååångt ner på listan. Jag får väl lära mig ordningen på låtarna utantill och lyssna uppmärksamt så att vi kan dra från festen strax innan de kommer! {#emotions_dlg.djavulsk}

• Bridezilla11

Nu måste jag bara få fråga er några saker. Jag SUGER verkligen på allt som har med Spotify att göra. Om jag har förstått det rätt så finns det olika uppgraderingsnivåer.. Vilken ska man välja för att slippa reklam OCH spela i offline mode?

Och är det någon som vet hur man ändrar ordningen på alla låtar? Dom står ju i bokstavsordning nu.. Har gjort en egen spellista, och det GÅR INTE att bara dra låtarna dit man vill ha dom (kommer en röd grej som visar att det inte går) Vad gör jag för fel??!

Tack på förhand alla! :)

• Aniara4

Man måste ha Premium för att kunna spela offline. Jag skaffade det nyligen just för att kunna lyssna på musik när jag jobbpendlar över sommaren.

Testade också att ändra ordningen, eftersom det är något jag också har tänkt på. Direkt när jag har öppnat listan går det, men har jag klickat på någon av sorteringsrubrikerna så går det inte längre. Och irriterande nog hjälper det inte att stänga och öppna listan igen. Jag ska testa att logga ut och in och se om det hjälper.

• Rickina

Vi har liveband, men ska ha spotify utan reklam och med mobilt bredband i pauser och som bakgrundsmusik och även om nu festen fortsätter när bandet åkt hem kl 02 :D Vi har stora högtalare och behöver ha en förstärkare mellan dator och högtalare. Men har ni stora datorhögtalare behövs det ju inte.

• Bridezilla11
    Aniara4 skrev 2011-07-22 16:17:56 följande:
    Man måste ha Premium för att kunna spela offline. Jag skaffade det nyligen just för att kunna lyssna på musik när jag jobbpendlar över sommaren.

Testade också att ändra ordningen, eftersom det är något jag också har tänkt på. Direkt när jag har öppnat listan går det, men har jag klickat på någon av sorteringsrubrikerna så går det inte längre. Och irriterande nog hjälper det inte att stänga och öppna listan igen. Jag ska testa att logga ut och in och se om det hjälper.
    Okej, men när man väl lyckats ändra ordningen; ligger den kvar så då, eller måste man spara på något vis? :)
  • Aniara4
    Bridezilla11 skrev 2011-07-23 07:54:15 följande:
    Okej, men när man väl lyckats ändra ordningen; ligger den kvar så då, eller måste man spara på något vis? :)
    Jag vet faktiskt inte. Jag är lite uppgiven nu och funderar på att flytta över alla låtarna till en ny lista där jag aktar mig noga för att komma åt någon av sorteringsknapparna. Jag hade iofs funderat på att göra om listan ändå eftersom den är rätt osorterad.

Så länge man inte sorterar på något vis tror jag den ligger kvar så som man hade den sist.
  • nötmix

Vi har spotifypremium och har redan gjort låtlistan (bröllop 30/6 2012). Låtarna handlar både om kärlek, men många av låtarna är VÅRA låtar som vi gillar. Jag skulle aldrig låta mina gäster välja, hos oss gäller den gyllene regeln för ALLA - ingen får möjlighet att önska sina egna låtar. Vi kör antagligen via iphone för att förtydliga detta ännu mer, då lägger man undan den efter man satt på låtlistan och bara låter det gå. 

Ett tips är att ni använder offline funktionen som finns på spotify, alltså - låtlistan sparas i telefonen och kan spelas även utan uppkoppling till internet. Detta är en premiumtjänst som garanterar att ni får musiken att rulla utan avbrott och hack i låtarna. (Detta händer ofta när låtar buffrar)

Om man sedan använder iphone och vill undvika samtal under festen, ställ telefonen i flygplansläge (detta ska jag göra) då kan ingen ringa och bryta låtspelandet via telefonen utan det kommer rulla på utan avbrott. 

• Aniara4
    nötmix skrev 2011-07-23 09:59:59 följande:
    Ett tips är att ni använder offline funktionen som finns på spotify, alltså - låtlistan sparas i telefonen och kan spelas även utan uppkoppling till internet. Detta är en premiumtjänst som garanterar att ni får musiken att rulla utan avbrott och hack i låtarna. (Detta händer ofta när låtar buffrar)
    Det går såvitt jag förstår att göra samma sak med en dator, alltså att spela i offline-läge. I vår festlokal finns en ljudanläggning dit man kan koppla sin dator, däremot tror jag inte det finns internetuppkoppling. Och som du säger brukar det rulla stadigare om man kör offline än över ett mobilt bredband.
  • nötmix
    Aniara4 skrev 2011-07-23 11:44:18 följande:
    Det går såvitt jag förstår att göra samma sak med en dator, alltså att spela i offline-läge. I vår festlokal finns en ljudanläggning dit man kan koppla sin dator, däremot tror jag inte det finns internetuppkoppling. Och som du säger brukar det rulla stadigare om man kör offline än över ett mobilt bredband.
    Självklart funkar det med datorn också, vi vill bara inte ha gäster som ändrar låtar (lättare med datorn än telefonen) Men har man inte en iphone tex. så kan man självklart använda datorn:) Vi kommer även ha vår macbook stående i lokalen som folk kan lägga in bilderna de tagit på oss digitalt. 
  • wiii
    nötmix skrev 2011-07-28 10:36:37 följande:
    Självklart funkar det med datorn också, vi vill bara inte ha gäster som ändrar låtar (lättare med datorn än telefonen) Men har man inte en iphone tex. så kan man självklart använda datorn:) Vi kommer även ha vår macbook stående i lokalen som folk kan lägga in bilderna de tagit på oss digitalt. 
     Det man kan göra för att undvika att folk pillar i spellistan är att ha ett lösenord på datorn, det hade vi :) Tyvärr hade en av gästerna egen dator med och bytte ut vår dator mot den en stund ( går ju även väldigt lätt att göra med mobil, som troligtvis fler har med sig, var en gäst som försökte koppla in sin mobil men sladden vi hade pasade inte utan bara till dator), öset på dansgolvet blev ju bra ändå, men det var inte musiken vi valt ut, och inte så anpassad till den äldre generationen. Vi lät det vara ett tag och sedan bytte vi tillbaka till vår egen dator igen.

Så det kan ju vara bra att komma ihåg, det är väldigt lätt för gäster att byta till sin egen iphone om man använder mobilen som spelare.
Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?