• elingillberg

Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?

Hej! Jag står i valet och kvalet med musiken på festen. Det är viktigt med musik för oss och vi kan därför inte bara ta vilket band som helst eftersom det är mycket 70/80-hårdrock blandat med 90 tals musik som vi växt upp till. Jag undrar alltså om det är någon som har erfarenhet av att använda Spotify på större fester?

Vi blir 90 stycken och vi har gjort en spcifik låtlista så att musiken ska passa alla, men det är inte musik man kan hyra live-band till och det hade vi heller inte haft råd med då vi valt att hyra in en komiker som betyder mkt för oss som tar en stor del av budgeten...

Så, vad är negativt med spotify och vad  är positivt?
    Alternativt, någon som känner en billig DJ i Lund-trakten med egen utrustning som inte blir sur över att spela en redan färdig låtlista (givetvis mixa den som han vill)??

Kom gärna med åsikter här. Hur har ni upplevt feststämningen med spotify?
    Har bara varit på en 25 års fest med spotify som musik och tyckte det fungerade sådär. Det var många som ville leka DJ..

• Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?
  • Liina86

Var på ett bröllop förra året med Spotify. Tyckte inte att stämningen var riktigt lika hög som bröllopet jag var på veckan innan med liveband men det kan ju ha berott på gästerna också =P

Datorn stod inne i ett skåp och ingen annan än de som var ansvariga var där och pillade. Dock var det så att varje gång någon var där och gjorde nåt så hade datorn hamnat i något slags viloläge eller skärmsläckaren gått på eller hur det var så varje gång man "väckte" datorn för att justera volym eller byta låt eller nåt så blev det ett hack i musiken. Otroligt irriterande! Så se till att det inte händer med era datorer!

• Aniara4

Vår festlokal har en ljudanläggning som man bara kan koppla in sin dator eller mp3-spelare på, mycket behändigt. Däremot är det tveksamt om det finns internet, men Spotify Premium blir nog ändå bäst just eftersom det minskar möljigheten för folk att börja rota efter sina egna favoritlåtar. Dessutom kommer ju alla gäster att få önska sig en favoritlåt i samband med att de svarar på inbjudan, så det kanske också hjälper till att hålla dem lite lugna.

Spö var förresten kanske lite överdrivet, smäll på fingrarna borde räcka.

Man kan ju be toastmaster tala om att det finns en musikansvarig och att ingen annan får röra datorn, om man är rädd att det ska bli ett problem.

• Pinkgrape
    awarwen skrev 2011-03-30 10:18:47 följande:
    Surround, vilken bra idé! Det har jag inte ens tänkt på. Men, kan man koppla det till en dator? Gud, vad jag känner mig teknisk... not... Tomte
    Haha ptja, jag antar att man kan det, för vi hade då gjort det så. Hur man gör, det har jag dock ingen aning om :P Beror kanske lite på vad det är för system och dator också.
  • Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-03-30 10:31:30 följande:
    Vår festlokal har en ljudanläggning som man bara kan koppla in sin dator eller mp3-spelare på, mycket behändigt. Däremot är det tveksamt om det finns internet, men Spotify Premium blir nog ändå bäst just eftersom det minskar möljigheten för folk att börja rota efter sina egna favoritlåtar. Dessutom kommer ju alla gäster att få önska sig en favoritlåt i samband med att de svarar på inbjudan, så det kanske också hjälper till att hålla dem lite lugna.

Spö var förresten kanske lite överdrivet, smäll på fingrarna borde räcka.

Man kan ju be toastmaster tala om att det finns en musikansvarig och att ingen annan får röra datorn, om man är rädd att det ska bli ett problem.
    Men va smart! Den idén ska jag sno, att alla får önska en låt :D
  • AnnaoDennis
    awarwen skrev 2011-03-30 10:18:47 följande:
    Surround, vilken bra idé! Det har jag inte ens tänkt på. Men, kan man koppla det till en dator? Gud, vad jag känner mig teknisk... not... Tomte
    Ja man kan koppla det till datorn, det gör vi ofta när vi har fest hemma :):)
  • Humlan66
    Pinkgrape skrev 2011-03-29 23:42:54 följande:
    Vi hade med oss våra högtalare hemifrån, hembio, sourrandsystem. Vi köpte det jättebilligt, typ 800kr och högtalarna är inte större än kanske 10-15 x 10-15cm, basen är inte större än en laptop. Det var i en lokal för ca 100 personer, men vi var bara kring 70 personer där tror jag.

Det funkade dock alldeles utmärkt, så kanske någon ni känner har högtalare ni kan låna? Behöver inte alltid vara värst-sorten för att funka bra :D
    wow va billigt- vart köpte ni det någonstans ? Va det länge sen ?
    Kanske skulle berätta namnet på sorroundsystemet oxå fniss
  • Pinkgrape
    Humlan66 skrev 2011-03-30 12:26:16 följande:
    wow va billigt- vart köpte ni det någonstans ? Va det länge sen ?
    Kanske skulle berätta namnet på sorroundsystemet oxå fniss
    Det var väl ca 2år sedan. Det var ett extra bra pris, kostade kring 1500kr egentligen, också billigt iofs.
    Tror det heter Philips HTS3011, om jag inte tar helt fel.
  • elingillberg
    Liina86 skrev 2011-03-30 10:28:45 följande:
    Var på ett bröllop förra året med Spotify. Tyckte inte att stämningen var riktigt lika hög som bröllopet jag var på veckan innan med liveband men det kan ju ha berott på gästerna också =P

Datorn stod inne i ett skåp och ingen annan än de som var ansvariga var där och pillade. Dock var det så att varje gång någon var där och gjorde nåt så hade datorn hamnat i något slags viloläge eller skärmsläckaren gått på eller hur det var så varje gång man "väckte" datorn för att justera volym eller byta låt eller nåt så blev det ett hack i musiken. Otroligt irriterande! Så se till att det inte händer med era datorer!
    Bra iakttagelse där med "hacket" som kommer när skärmsläckaren går på . Ska prova själv och se vad man kan göra för att förhindra det utan att ngn måste pilla med datorn hela tiden.! Tack!
  • Pinkgrape
    elingillberg skrev 2011-03-30 13:58:49 följande:
    Bra iakttagelse där med "hacket" som kommer när skärmsläckaren går på . Ska prova själv och se vad man kan göra för att förhindra det utan att ngn måste pilla med datorn hela tiden.! Tack!
    Ta bort skärmsläckaren på datorn ;P Och ändra inställningarna så inte datorn går i viloläge :)
  • elingillberg
    Pinkgrape skrev 2011-03-30 14:01:34 följande:
    Ta bort skärmsläckaren på datorn ;P Och ändra inställningarna så inte datorn går i viloläge :)
    Ja, precis. Min blivande sa precis det..haha. Ja, jag hade nog knäckt det själv också, men ibland hinner munnan före hjärnan.. :)

Ja, vi funderar också på att låta folk önska låtar, mn vi har redan skickat  inbjudningarna så vi tar det via vår bröllopshemsida. Om det är någon som tycker det är roligt att läsa om så är det www.elinodavid.skagiftasig.se
Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?