• elingillberg

Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?

Hej! Jag står i valet och kvalet med musiken på festen. Det är viktigt med musik för oss och vi kan därför inte bara ta vilket band som helst eftersom det är mycket 70/80-hårdrock blandat med 90 tals musik som vi växt upp till. Jag undrar alltså om det är någon som har erfarenhet av att använda Spotify på större fester?

Vi blir 90 stycken och vi har gjort en spcifik låtlista så att musiken ska passa alla, men det är inte musik man kan hyra live-band till och det hade vi heller inte haft råd med då vi valt att hyra in en komiker som betyder mkt för oss som tar en stor del av budgeten...

Så, vad är negativt med spotify och vad  är positivt?
    Alternativt, någon som känner en billig DJ i Lund-trakten med egen utrustning som inte blir sur över att spela en redan färdig låtlista (givetvis mixa den som han vill)??

Kom gärna med åsikter här. Hur har ni upplevt feststämningen med spotify?
    Har bara varit på en 25 års fest med spotify som musik och tyckte det fungerade sådär. Det var många som ville leka DJ..

• Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?
  • Aniara4
    larsa skrev 2011-08-07 22:57:15 följande:
     Släpp kontrollen anlita en duktig dj, men de kostar ,billigt pris dj därefter.
    Annars kan man ju även ha cdpå ingångsmusiken i kyrkan så har man stenkoll på att det spelas rätt.....och sparar in några extra kronor.
    Jag förstår att du gärna vill att folk ska anlita dig istället för att spela Spotify alldeles gratis, och självklart blir det skillnad med en dj, men alla tycker inte den skillnaden är så viktig att de är beredda att betala tiotusentals kronor för det. Din arroganta ton i meningarna ovan gör det inte heller så lockande att ha dig på min fest i alla fall.
  • Nudax

Läste på nytt igenom tråden igen och tänkte svara upp på en fråga, eftersom jag nyss lärde mig svaret själv =D

Det här med att kunna flytta på låtarna i spotifylistan, så att de hamnar i en ordning som man vill. Ibland går det ju inte - som någon skrev - låtarna vill inte flyttas. Nu har jag lärt mig vad man gör.

Sorteringsmenyerna över låtarna, d.vs. "track", "artist" etc. Om det inte går att flytta låtarna som man vill klickar man på sorteringslisten "album" . När man klickar där kommer en liten pil som pekar åt ett håll. Klickar man 3 gånger efter varandra försvinner pilen helt och listan är då i ett läge där man kan flytta om låtarna igen.

• Styrka
    Nudax skrev 2011-11-20 09:28:35 följande:
    Läste på nytt igenom tråden igen och tänkte svara upp på en fråga, eftersom jag nyss lärde mig svaret själv =D

Det här med att kunna flytta på låtarna i spotifylistan, så att de hamnar i en ordning som man vill. Ibland går det ju inte - som någon skrev - låtarna vill inte flyttas. Nu har jag lärt mig vad man gör.

Sorteringsmenyerna över låtarna, d.vs. "track", "artist" etc. Om det inte går att flytta låtarna som man vill klickar man på sorteringslisten "album" . När man klickar där kommer en liten pil som pekar åt ett håll. Klickar man 3 gånger efter varandra försvinner pilen helt och listan är då i ett läge där man kan flytta om låtarna igen.
    Hurra! Strålande! Tack för tipset!
  • Nudax

hehe så lite så, var ju ett ganska otippat sätt - hade bara tur att jag lyckades googla fram hur man gör =D

• TheD

Varför skulle man som gäst gå och byta låt?? Otroligt respektlöst!!!

Vi hade spotify, eller la vi in låtarna på mediaPlayer..? Iaf, låtarna var lagda iordning två foxtrot, två vals osv. Sen var det väl udda låtarlite här och där också. Men det var skönt att ha allting klart! Hade vi haft råd så slulle vi kanske ha ett liveband men det var inget vi prioriterade eller i huvudtaget hade 30 min samtal om ;) Alltså, det var inget viktigt.

• Lajno

Gästerna byter nog gärna låtar eftersom många är vana vid program som spotify osv. Att söka efter låtar o artister är ju inte helt ovanligt på typ förfester och hemmafester.

Vi hade tre listor som vi gjort iordning i förväg på spotify för olika tillfällen under dagen/kvällen. Ingen jättestrikt ordning på låtarna men ändå. När det var dags för dansgolvet att dra igång dröjde det inte länge förrän folk satt o väntade på att kunna byta när en låt tog slut. Vi bad dem att inte hålla på o ändra men insåg snart att det inte var någon idé. Vi hade oxå räknat med att ett lösenord skulle hjälpa men eftersom någon pillade med datorn hela tiden hann man liksom aldrig låsa sig :-/ Jag försökte vid något tillfälle återgå till vår "lista" men kände att allt liksom stannade av. När folk började välja låtar till oss o varandra utifrån spellistan blev det istället roligare och det blev mer drag på dansgolvet. Ingen av oss stressade upp oss för det utan lät det bli som det blev. Vi hade det superkul trots att låtarna inte spelades i vår ordning

Det viktigaste kanske är att man har ett brett utbud som passar festen och människorna som är där, sen kan mixen kvitta! Vi hade i alla fall ingen internetuppkoppling så ingen började söka efter annat än de låtar som vi redan valt ut Ibland får man vara lite flexibel

• Styrka
    Lajno skrev 2011-11-20 20:48:12 följande:
    Det viktigaste kanske är att man har ett brett utbud som passar festen och människorna som är där, sen kan mixen kvitta! Vi hade i alla fall ingen internetuppkoppling så ingen började söka efter annat än de låtar som vi redan valt ut Ibland får man vara lite flexibel
    Det var ju en bra idé! En gyllene medelväg måhända?
  • Anneli256
    larsa skrev 2011-08-07 22:57:15 följande:
    Har läst alla inlägg här och måste bara säga, jag har spelat som dj i 15 år på bröllop lika väl som kvällen är unik och levande likaså är också musiken en kväll/bröllop är inte den andra lik, av erfarenhet läser man av gästerna. Man villhöra olika musik under vissa tider och antal timmar in på kvällen. En erfaren dj tar önskemål och har vissa riktlinjer vad paret vill höra, men det är också gästerna som gör kvällen och man kan omöjligt veta vad de vill höra beroende på tillstånd. Släpp kontrollen anlita en duktig dj, men de kostar ,billigt pris dj därefter.
    Annars kan man ju även ha cdpå ingångsmusiken i kyrkan så har man stenkoll på att det spelas rätt.....och sparar in några extra kronor.
    Mvh Larsa
    Håller med dig Larsa, min sambo är fd dj och har berättat mycket om tänket kring det hela.. vi hade först för avsikt att hyra en DJ men det skulle kosta oss 4000 kr(kompispris).. därför valde vi hellre ett liveband vilket kommer att kosta 5000 kr(oxå kompispris).. Att ha spotify på vårt bröllop var liksom tredje alternativet. Själv tycker jag att "dansen" är en stor viktig del av bröllopsfesten och jag vet att många av våra gäster tycker om att dansa. Därför prioriterade vi om lite och valde att lägga dom pengarna på det. Var på en större fest (ej bröllop) närmre 100 personer, allt var jättefint fördrink, bordsplacering, tal under maten. Sjungande underhållning av serveringspersonalen osv.. När det var dax för dans då var det spotifys orkester àla dansband.. en fest som var mycket påkostad och trevlig föll inte pga det var spotify.. utan på dålig ljudanläggning.. och dåligt val av musik. Tror att om man väljer att ha spotify så är det oerhört viktigt att ljudet är bra och att musiken "passar" dom flesta.. I all ära att det är vårt bröllop osv.. men bara för det är vårt bröllop så innebär det inte att det att alla kommer att vara uppe och dansa till dom låtarna som jag och min m2b. Viktigt att spela musik som får igång folket. Även om man inte har en diskjockey så är det bra att ha någon ansvarig som kanske kan lägga in någon eller några önskelåtar om man inte valt att fråga om det tidigareGlad
  • MadeleneReschke

Vår gemensamma vän har ljud lite som en hobby. Han äger extrema högtalare liknande sådana som finns på diverse clubbar, ljus med olika sorters färger, slowmotion lampor, ja. ALLT. han spelade spotify (vår lista som vi själv gjorde) genom sin dator ut i högtalarna. det kunde inte bli bättre. OJ OJ OJ, alla dansade!

• Aniara4

Jag kan tillägga en efterklokhet. Jag skaffade Spotify Premium bara för att kunna spela offline på festen, la ner jättemycket tid på att skapa den perfekta spellistan, och kvällen innan skulle vi bara ladda ner listan på den ena datorn. Men jag var inte säker på vilken av datorerna vi skulle ta (vi hade redan offline på två mobiler, så vi hade bara en apparat "kvar"), så jag tänkte att jag skulle prata med mannen först och komma överens om vilken vi skulle ta.

Och sen glömde jag det.

Festlokalen hade en internetuppkoppling som vi fick använda, och det funkade ett tag men sen blev det något fel, så det gick inte att spela längre. Som tur var hade jag en äldre version av listan nedladdad på min telefon, så vi kopplade upp den på ljudsystemet istället. Den var inte uppdaterad på ett tag, så det var ju inte riktigt den perfekta fantastiska listan som jag hade tänkt mig, men den var tillräckligt bra.

Men tipset alltså, ska ni spela offline, så glöm för all del inte att ladda ner listan också!

Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?