• elingillberg

Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?

Hej! Jag står i valet och kvalet med musiken på festen. Det är viktigt med musik för oss och vi kan därför inte bara ta vilket band som helst eftersom det är mycket 70/80-hårdrock blandat med 90 tals musik som vi växt upp till. Jag undrar alltså om det är någon som har erfarenhet av att använda Spotify på större fester?

Vi blir 90 stycken och vi har gjort en spcifik låtlista så att musiken ska passa alla, men det är inte musik man kan hyra live-band till och det hade vi heller inte haft råd med då vi valt att hyra in en komiker som betyder mkt för oss som tar en stor del av budgeten...

Så, vad är negativt med spotify och vad  är positivt?
    Alternativt, någon som känner en billig DJ i Lund-trakten med egen utrustning som inte blir sur över att spela en redan färdig låtlista (givetvis mixa den som han vill)??

Kom gärna med åsikter här. Hur har ni upplevt feststämningen med spotify?
    Har bara varit på en 25 års fest med spotify som musik och tyckte det fungerade sådär. Det var många som ville leka DJ..

• Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?
  • Aniara4
    AnnaJacob skrev 2011-08-02 21:41:48 följande:
    En sak som man dock missar när man har en förbeställd lista är ju att känna av stämningen. Det är ju något som en diktig DJ gör. DJn känner ju av lite vad för låt folk har lust till och även när folk börjar svettas lite för mycket och behöver en lugn låt..=)
    Sant, det är ju en nackdel och en av de saker man betalar för med en DJ. Men man får ju väga varje sak mot budgeten, och just det är något vi har valt att inte prioritera.
  • ClaraH
    AnnaJacob skrev 2011-08-02 21:41:48 följande:
    Ok, det är ju ett alternativ, men när alkoholen går in, så går oftast vettet ut. Såklart om man ber folk att inte röra datorn, så kommer de nog att låta bli, men känns lite det lite B att förbjuda sina gärster saker...eller jag vet inte!?=s
    En sak som man dock missar när man har en förbeställd lista är ju att känna av stämningen. Det är ju något som en diktig DJ gör. DJn känner ju av lite vad för låt folk har lust till och även när folk börjar svettas lite för mycket och behöver en lugn låt..=)
    Vi kommer inte att tillåta gästerna att ändra i vår lista. Dessutom har jag lösenord på min dator...
  • BlackWIngedAngel

En annan tanke kring hur man håller folk borta kan ju vara att ladda ner sin lista offline och sedan inte ha någon internetuppkoppling med sig till lokalen. Eller?

• Pinkgrape
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-06 22:04:34 följande:
    En annan tanke kring hur man håller folk borta kan ju vara att ladda ner sin lista offline och sedan inte ha någon internetuppkoppling med sig till lokalen. Eller?
    Så kommer vi göra. Har haft så tidigare och det fungerar bra. Vi kommer dessutom lägga datorn lite gömd, så det inte blir så uppenbart att den finns där.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Aniara4
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-06 22:04:34 följande:
    Så kommer vi att göra, men folk kan ju fortfarande stuva om i den listan man har.
  • BlackWIngedAngel
    Aniara4 skrev 2011-08-06 22:06:58 följande:
    Så kommer vi att göra, men folk kan ju fortfarande stuva om i den listan man har.
    Sant förstås. Jag har förstås svårt att tänka mig att någon skulle peta på vår dator, men det är ju alltid säkrast att ställa den lite dold. Jag skulle bli fullkomligt tokig om någon försökte röra den listan, eftersom det är en extremt strikt ordning på låtarna. 
  • Nudax
    AnnaJacob skrev 2011-08-02 19:42:27 följande:
    Jag vill börja med att säga att jag har inte läst alla svar med jag har spotify till min 25 års fest, och det fungerade inte super. För det första så är lite lite en party killer när folk ska stå vid en dator och välja musik, och för det andra så är det lite trist om folk har valt låtar och satt dem i kö, men så kommer en som vill höra sin låt nu, och tar bort hela kön (eller kanske inte vet riktigt hur kösystemet fumkar).
    En annan sak som jag märkte var att det var samma personer som var uppe och valde musik, det gjorde ju att det inte blev den stora blandningen plus att "gamlingarna" inte precis var uppe och valde sin musik. Jag tycker helt klart att det är värt pengarna att ha en DJ som håller i musiken..om man nu inte vill ha ett liveband! =)
    Vi kommer att ha spotify (troligen) men vi kommer inte ha så som på din fest - d.v.s. att folk ska välja musik etc under festen. Vi kommer omsorgsfullt i förväg ha valt en mix som passar vårt tema för bröllopet och som vi vet innehåller låtar alla gäster gillar - och sen sätta på denna i en mix under hela kvällen. Inga gäster ska få vara där och pilla i listan.
  • 20110820

Nu har jag inte jag läst några svar men tänkte bara tala om hur vi kommer att göra.

Jag har gjort en lista i Winamp som vi kör, där är ca 7 timmar musik i en bra blandning och fördelen med Winamp är att man kan lägga in crossfade på valfritt antal sekunder, alltså att nästa låt börjar strax innan den förra är slut. På så sätt blir det aldrig tyst.

Vi har en ansvarig för att sköta musiken men eftersom listan är klar behöver han inte göra mer än att starta musiken och fixa om något strular. Vi lösenordsskyddar datorn och enbart han får tillgång till lösenordet. Jag har tyvärr erfarenheter från tidigare fester att folk är framme och pillar och byter låt och det är ALLTID ett big no-no men ännu mer så på vårt bröllop...

• larsa

Har läst alla inlägg här och måste bara säga, jag har spelat som dj i 15 år på bröllop lika väl som kvällen är unik och levande likaså är också musiken en kväll/bröllop är inte den andra lik, av erfarenhet läser man av gästerna. Man villhöra olika musik under vissa tider och antal timmar in på kvällen. En erfaren dj tar önskemål och har vissa riktlinjer vad paret vill höra, men det är också gästerna som gör kvällen och man kan omöjligt veta vad de vill höra beroende på tillstånd. Släpp kontrollen anlita en duktig dj, men de kostar ,billigt pris dj därefter.
    Annars kan man ju även ha cdpå ingångsmusiken i kyrkan så har man stenkoll på att det spelas rätt.....och sparar in några extra kronor.
    Mvh Larsa

• BlackWIngedAngel
    larsa skrev 2011-08-07 22:57:15 följande:
    Har läst alla inlägg här och måste bara säga, jag har spelat som dj i 15 år på bröllop lika väl som kvällen är unik och levande likaså är också musiken en kväll/bröllop är inte den andra lik, av erfarenhet läser man av gästerna. Man villhöra olika musik under vissa tider och antal timmar in på kvällen. En erfaren dj tar önskemål och har vissa riktlinjer vad paret vill höra, men det är också gästerna som gör kvällen och man kan omöjligt veta vad de vill höra beroende på tillstånd. Släpp kontrollen anlita en duktig dj, men de kostar ,billigt pris dj därefter.
    Annars kan man ju även ha cdpå ingångsmusiken i kyrkan så har man stenkoll på att det spelas rätt.....och sparar in några extra kronor.
    Mvh Larsa
    Det är knappast samma sak som att ha en cd-spelare till ingångsmusiken i kyrkan. Det skulle möjligtvis vara jämförbart att diskutera liveband gentemot inspelad musik, men ändå inte riktigt. Akustiken i en kyrka är annorlunda och de absoluta tystnaden i övrigt gör upplevelsen tydligare än vad det blir när folk festar loss, dansar, sjunger med eller pratar om annat.

En DJ spelar trots allt inte musiken; H*n spelar upp musiken. Det är oavsett vilket inte live längre och således inte jämförbart med kyrkomusiken. Ett liveband kan man oroa sig för att det spelar fel i låten. En DJ oroar man sig för att de ska spela fel låtar. Stor skillnad alltså.

Självklart kan det finnas ett värde i att ha en DJ i vissa fall, men det är faktiskt inte omöjligt att gissa vilken musik man ska spela om man känner de inbjudna. I vårt fall handlar det om att hitta dansbar musik som vi som brudpar gillar. Några lugnare, några snabbare, men alla ska passa att dansa till. 
Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?