• elingillberg

Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?

Hej! Jag står i valet och kvalet med musiken på festen. Det är viktigt med musik för oss och vi kan därför inte bara ta vilket band som helst eftersom det är mycket 70/80-hårdrock blandat med 90 tals musik som vi växt upp till. Jag undrar alltså om det är någon som har erfarenhet av att använda Spotify på större fester?

Vi blir 90 stycken och vi har gjort en spcifik låtlista så att musiken ska passa alla, men det är inte musik man kan hyra live-band till och det hade vi heller inte haft råd med då vi valt att hyra in en komiker som betyder mkt för oss som tar en stor del av budgeten...

Så, vad är negativt med spotify och vad  är positivt?
    Alternativt, någon som känner en billig DJ i Lund-trakten med egen utrustning som inte blir sur över att spela en redan färdig låtlista (givetvis mixa den som han vill)??

Kom gärna med åsikter här. Hur har ni upplevt feststämningen med spotify?
    Har bara varit på en 25 års fest med spotify som musik och tyckte det fungerade sådär. Det var många som ville leka DJ..

• Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?
  • marimekko86

Vi kommer om budgeten räcker ha liveband, och sen får festen vara slut då de spelar till sena natten.! Men om vi inte har råd med liveband samt som bakgrundsmusik när gästerna anländer och i pausar mm kommer vi köra spotify. Lokalen vi hyr har en kick-ass ljudanläggning så ljudet  blir inga problem. Kommer i sånna fall ha en rullande lista som toastparet ansvarar över...ingen får pilla där.!

• Aniara4
    wiii skrev 2011-07-28 17:48:31 följande:
    Tyvärr hade en av gästerna egen dator med och bytte ut vår dator mot den en stund ( går ju även väldigt lätt att göra med mobil, som troligtvis fler har med sig, var en gäst som försökte koppla in sin mobil men sladden vi hade pasade inte utan bara till dator), obilen
    Men vad är det för fräcka gäster folk har?! Jag räknar kallt med att folk ger fan i att pilla på min dator. Hoppas den kommer att stå någonstans lite undanskymt också. När jag har varit på fest i den lokalen har jag inte sett eller tänkt på var källan till musiken har varit någonstans. Dessutom har vi ju låtit folk önska varsin låt och hoppas de nöjer sig med det. Dels vet de ju då att det förr eller senare kommer en låt de gillar i alla fall, dels har de förhoppningsvis förstått att vi har lagt ner tid på att göra genomtänkta spellistor.
  • nötmix
    Aniara4 skrev 2011-07-28 17:54:54 följande:
    Men vad är det för fräcka gäster folk har?! Jag räknar kallt med att folk ger fan i att pilla på min dator. Hoppas den kommer att stå någonstans lite undanskymt också. När jag har varit på fest i den lokalen har jag inte sett eller tänkt på var källan till musiken har varit någonstans. Dessutom har vi ju låtit folk önska varsin låt och hoppas de nöjer sig med det. Dels vet de ju då att det förr eller senare kommer en låt de gillar i alla fall, dels har de förhoppningsvis förstått att vi har lagt ner tid på att göra genomtänkta spellistor.
    Så tänker jag också - därför kommer vi utse någon som har ansvaret för musiken, även om vi inte tror att någon skulle våga sig på att ändra. Om det sker har vi iaf någon som kan säga till. Vi har verkligen valt musiken med omsorg och att låta gästerna välja låtarna på vårt bröllop kan bli väldigt fel då vi vill ha låtar som är oss men samtidigt våra gäster. De vi har valt passar alla och är i all typ av genre - men jag och min m2b gillar även alla dessa låtar.
  • AnnaJacob

Jag vill börja med att säga att jag har inte läst alla svar med jag har spotify till min 25 års fest, och det fungerade inte super. För det första så är lite lite en party killer när folk ska stå vid en dator och välja musik, och för det andra så är det lite trist om folk har valt låtar och satt dem i kö, men så kommer en som vill höra sin låt nu, och tar bort hela kön (eller kanske inte vet riktigt hur kösystemet fumkar).
    En annan sak som jag märkte var att det var samma personer som var uppe och valde musik, det gjorde ju att det inte blev den stora blandningen plus att "gamlingarna" inte precis var uppe och valde sin musik. Jag tycker helt klart att det är värt pengarna att ha en DJ som håller i musiken..om man nu inte vill ha ett liveband! =)

• Aniara4
    AnnaJacob skrev 2011-08-02 19:42:27 följande:
    Jag vill börja med att säga att jag har inte läst alla svar med jag har spotify till min 25 års fest, och det fungerade inte super. För det första så är lite lite en party killer när folk ska stå vid en dator och välja musik, och för det andra så är det lite trist om folk har valt låtar och satt dem i kö, men så kommer en som vill höra sin låt nu, och tar bort hela kön (eller kanske inte vet riktigt hur kösystemet fumkar).
    En annan sak som jag märkte var att det var samma personer som var uppe och valde musik, det gjorde ju att det inte blev den stora blandningen plus att "gamlingarna" inte precis var uppe och valde sin musik. Jag tycker helt klart att det är värt pengarna att ha en DJ som håller i musiken..om man nu inte vill ha ett liveband! =)
    Det märks lite att du inte har läst tidigare svar. Det vanligaste verkar vara att man vill ha en förprogrammerad lista, och frågan är snarast hur man håller folk borta från datorn - inte att de ska stå där och köa och pilla och greja! Och jag tror som sagt inte att våra gäster är så fräcka att de går och ändrar i den musk vi har valt.
  • nötmix

Vi ska ha både liveband och spotify - en DJ skulle jag aldrig tillåta spela på vår dag då musiken hade varit totalt kass enligt vår smak. Det värsta som kan hända är att en gyllene tider, ledin eller europe låt kommer på. Huva. Om man känner sina gäster någorlunda väl kan man nog räkna ut vad de gillar för låtar typ de 10 över 50 gillar att bugga 3 låtar till dom, de där 20 åringarna gillar RNB - rumpskakarlåtar till dom osv.

• nötmix

Tillägg: skriv med i festprogrammet eller låt toastmastern nämna precis innan dansen att musiken är det ingen som rör - fast finare formulerat såklart.

• wiii
    Aniara4 skrev 2011-07-28 17:54:54 följande:
    lite småberusade gäster var det vi hade, som framåt kvällen blev så extremt sugna på JUST DEN LÅTEN!

• AnnaJacob
    Aniara4 skrev 2011-08-02 20:21:46 följande:
    Det märks lite att du inte har läst tidigare svar. Det vanligaste verkar vara att man vill ha en förprogrammerad lista, och frågan är snarast hur man håller folk borta från datorn - inte att de ska stå där och köa och pilla och greja! Och jag tror som sagt inte att våra gäster är så fräcka att de går och ändrar i den musk vi har valt.
    Ok, det är ju ett alternativ, men när alkoholen går in, så går oftast vettet ut. Såklart om man ber folk att inte röra datorn, så kommer de nog att låta bli, men känns lite det lite B att förbjuda sina gärster saker...eller jag vet inte!?=s
    En sak som man dock missar när man har en förbeställd lista är ju att känna av stämningen. Det är ju något som en diktig DJ gör. DJn känner ju av lite vad för låt folk har lust till och även när folk börjar svettas lite för mycket och behöver en lugn låt..=)
  • Sommarbrud2012

När min bror gifte sig 2009 hade de ett liknande system, fast de använde sig inte utav Spotify utan iTunes
    Det negativa, som så många redan påpekat, var att det blev ett fasligt zappande mellan låtar av bröllopsgästerna. Musiken låg på en dator som var inkopplat till högtalarna i ett litet, litet rum som låg precis i anslutning till dansgolvet och där var det lätt att smita in och byta låt...

För mig, som ju visserligen inte tillhörde brudparet, tyckte jag ändå inte att det var hela världen Nu var det visserligen inget jätteröj på dansgolvet, trots ett relativt stort bröllop var vi max 15-16 personer på dansgolvet och vi hade jätteroligt tillsammans.
    Jag tror att det kan bli värre om 80 pers står på dansgolvet och det börjar zappas fram och tillbaka mellan låtar så att hela rummet blir stillastående.

Svar på tråden Hur fungerar det med spotify på festen? Har ni använt det?