• Höstbröllop 2011

Romantiska, gärna ovanliga, ringar - Bildtråd

Jag vill ha bilder på de mest romantiska ringarna ni kan tänka er! Jag behöver inspiration till min vigselring och vill inte ha nån typ "Schalins" eller annan vanlig ring som var och varannan har på fingret.

Jag skriver inte vad just jag menar med "romantiska ringar" eftersom det är en definitionsfråga och också en fråga om personlig smak. Det är upp till var och en att lägga upp bilder på den ring de själva tycker stämmer in på beskrivningen.

• Svar på tråden Romantiska, gärna ovanliga, ringar - Bildtråd
  • Drömbröllop12
    Aleta skrev 2011-03-15 23:07:09 följande:
    Det är stenarna som är unika. Naturfärgade djupgula diamanter. Det går inte att beskriva hur de såg ut i verkligheten...*suck* igen.

Det blev så här istället, också naturfärgade stenar fast inte alls lika djup färg, det är färgen som kostar. 
    phpjvsukk.jpg (600×476) 
    Åh vilken underbar ring du hade till höger i bild, Superfin! Var är den köpt och vad fick du ge för den? Är det gula diamater? Kan ingenting om ringar men letar efter den rätta ringen att kombinera med min (schalins trinidad) och kanske skulle en sådan kunna passa. Tycker det är jättesvårt, kan ingenting om ringar.
  • Drömbröllop12
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-15 23:07:20 följande:
    Haha! Sitter faktiskt just nu och tittar på deras hemsida Flört
    Vågar man köpa därifrån? Kan som sagt nada om ringar. Så skratta inte nu men ringarna där är ju använda, kan man få dem att se som nya ut genom att typ slipa upp dem eller hur tänker man då?
  • Höstbröllop 2011
    Drömbröllop12 skrev 2011-03-16 17:38:46 följande:
    Vågar man köpa därifrån? Kan som sagt nada om ringar. Så skratta inte nu men ringarna där är ju använda, kan man få dem att se som nya ut genom att typ slipa upp dem eller hur tänker man då?
    Det är ju det som är charmen, att de är använda och har det slitaget som gör dem romantiska, tycker jag. Sen beror det förstås på modellen också men den typen av ring jag vill ha är iaf som vackrast lite sliten.

Jag tror iofs att det finns nyare ringar där också om man hellre vill ha det Glad
  • Amejuli
    Drömbröllop12 skrev 2011-03-16 17:38:46 följande:
    Därifrån vågar man absolut köpa tycker jag. Annars så kan du också besöka en av pantbankerna på plats ifall du hellre vill titta på en ring först. En del pantbanker har ingen försäljning på plats men gå in på pantbankens hemsida så ser du vilka som har det. Den som ligger på östermalm i sthlm har många ringar på plats (Fast ofta väldigt dyra också) men de säljer även via nätet om du inte har möjlighet att åka dit.

De flesta ringar går ju att putsa upp och om det är något särskilt fel på dem brukar det stå i anonsen, exempelvis nagg i sten eller så. I vissa anonser står det också gammal slipning (om stenen alltså)
    En annan sak som kan vara bra att kolla upp innan du handlar där är huruvida storleken på ringen går att ändra eller ej (om det inte är din storlek på ringen) Det kan du göra genom att skicka bilden på ringen till en guldsmed.

Men som sagt, känner du dig osäker så kan du besöka en pantbank IRL så att säga. Men kolla då upp att de har försäljning och inte bara inlämning först.
    Annars kan du ju som någon skrev här besöka en antikhandel.
    Att köpa begagnat kan ju framför allt vara bra om du önskar en lite större sten men inte riktigt har råd exempelvis.

Stort lycka till!
  • Aleta
    Semlorna skrev 2011-03-16 10:18:48 följande:
    Mina ringar. Den med stenar är från 30-talet och för mig är den både romantisk och ovanlig. Älskar formen på skenan, den är avsmalnande in mot stenen för att sen rundas ut och smalna av igen på undersidan. Som en upp och nervänd droppe eller ett blad på var sida om stenarna  (kanske inte syns på bra på bild). Hittade den i antikaffär i berlin.

Mitt tips är att titta i antikaffärer utöver pantbankerna. Finns mycket vackert och unikt där. I större städer åtminstånde borde det finnas antikaffärer med enbart smycken. Vet iaf att det finns flera i göteborg.

Ljuvliga!
  • Aleta
    Drömbröllop12 skrev 2011-03-16 17:37:21 följande:
    Åh vilken underbar ring du hade till höger i bild, Superfin! Var är den köpt och vad fick du ge för den? Är det gula diamater? Kan ingenting om ringar men letar efter den rätta ringen att kombinera med min (schalins trinidad) och kanske skulle en sådan kunna passa. Tycker det är jättesvårt, kan ingenting om ringar.
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-15 23:38:56 följande:
    Men de här ringarna är verkligen superfina! Är det gula diamanter eller citriner? (Jag är såå dålig på stenar...) 
    Tack! Alla stenarna är diamanter. Jag köpte dem själv på http://www.fancydiamonds.net/ de har alltid gula och rosa små diamanter som är kalibrerade (exakt lika stora och färgmatchade) för t ex ringar, det är bara att fråga. (Det var jättekul när det kom en kille från en budfirma med ett paket diamanter. ). 
    Ringarna är från Atelier Ajour http://www.atelier-ajour.se/. Deras design (den med gula stenar heter atelier), mina stenar. Ganska dyra. Jag vet inte exakt eftersom det var lite annat också. Runt 15 kanske med stenarna?
    Jag hade aldrig köpt en så dyr ring om det inte varit för att jag totalt förlorat mitt hjärta till den där andra ringen som kostade sisådär 250.000:- ... men jag fick i alla fall prova den!
  • förlovadflicka

Tycker alla ringar ser så dyra (men fina!) ut att jag slänger upp mitt budgetalternativ som jag är väldigt nöjd med. Tycker att en ring blir romantisk när den inte ser ut precis som alla andra. No offence men jag skulle inte vilja ha en schalinsring alla andra har, det tycker jag inte är så romantiskt, varje kärlek är unik och då borde ringarna vara det också. (Ok, behöver ju inte vara helt unik i världen liksom men inte sån som alla har menar jag :))

(Jättedålig bild men ändå :P)

• vickan1976
    Amejuli skrev 2011-03-15 22:03:16 följande:

Jag köpte den här från pantbanken och tycker den är väldigt romantisk. Men när jag fick hem den stack diamanterna ut lite för mycket för min smak så vet inte riktigt om jag kanske ska sälja den igen än.... Men tycker den är fin iaf.
    Denna var ju ljuvlig! Så fin!
  • Amejuli

Åh, vad svårt det är att bestämma sig. Funderar lite på ringar i de här stilarna nu. Två av dem är lite för dyra men tror det går att göra billigare med lite modifieringar vad gäller diamantstorlek och sen gå till en guldsmed som kan göra dem åt mid. Är det någon som har koll på vad guldsmeder brukar ta för själva jobbkostnaden på ringar av den här typen?

Svar på tråden Romantiska, gärna ovanliga, ringar - Bildtråd