• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Mugglan,

Jag blev helt hes av allt pratande! *skyller på ljudnivån och kvällskylan*Cool

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Här har det varit en grinig dag, Mini stämmer in på varenda punkt i bokens lista över beteende i samband med 8-veckorssteget. Tack och lov för Ergo-selen!

Jag har iallafall hunnit både duscha och äta, och efter att ha spytt ner halva sovrumsgolvet sover Mini nu sött i sin säng (tror jag...). Jag tror banne mig att jag ska passa på att gå och lägga mig själv.

Jag hoppas på en lugn och bra natt för alla trådisar och trådbarn.  

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-08-23 18:56:18 följande:
    Idag har jag varit på öppna förskolan med alla tjejerna, himla trevligt! Sångstund, lek och så lite lunch och lite vuxenprat. Mkt bra för mammahjärtat.
    Vad mysigt det låter! Jag tänkte också söka mig till öppna förskolan så småningom. Vid vilken ålder börjar man gå dit?

Jag har anmält oss till babysim idag, det börjar i oktober  
  • Leksi

Uää fy för magsjuka! Men nu har det vänt tack och lov. Jag kräktes bara en gång igårkväll men maken spydde hela natten stackarn så han har varit som en urvriden disktrasa idag. Jag har varit yr men ändå fått i mig lite yoghurt och gröt. Jobbigt att ta hand om A bara som tyckte det var skittråkigt att vara hemma hela dagen med en mamma som inte orkade hitta på något (och en pappa som låg till sängs med vätskeersättning och coca-cola). Synd att han inte var inskolad på dagis än, det hade varit guld att lämna in honom några timmar där idag! Men imorgon blir det A och jag som går dit så får maken krya på sig en dag till. Ska bli spännande!

• Leksi
    Ninnnis skrev 2011-08-23 20:16:13 följande:
    Vad mysigt det låter! Jag tänkte också söka mig till öppna förskolan så småningom. Vid vilken ålder börjar man gå dit?

Jag har anmält oss till babysim idag, det börjar i oktober  
    Jag kan verkligen rekommendera öppnis! Det har vi gått på jättemycket och även om de små smittas av en och annan bacill emellanåt är det klart värt det. Barnen har jättekul och föräldern får träffa andra med barn i samma ålder och prata lite. Vi började gå när A var 3½ månad men man kan ju börja mycket tidigare än så också om man vill. Men det är ju först då som barnen kanske har något utbyte av det.

Babysim var också kul men lite meckigt tyckte jag (med alla duschbestyr & tajming av mat- och sovtider för typ 20 min i bassängen).
  • passionsblomman
    Leksi, jag tycker inte att ni ska gå imorgon!
    Är det något man inte vill sprida vidare så är det magsjuka. 48 timmar efter sista kräkning brukar vara tumregeln, och ni vet inte än hur det är med A. Jag skulle tveklöst hålla honom hemma tills 48 timmar efter senaste kräkning i familjen. Du riskerar att göra dig riktigt impopulär på dagis ifall du tar dit honom. Prata med dem först åtminstone.

Säger jag, och passar på att skicka allt medlidande förövrigt. Magsjuka suger bokstavligen musten ur en. Usch!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-08-23 10:39:21 följande:
    Fru Bygg, föräldrarpenning suger verkligen ur ekonomin. Men det är ju värt det.
    Hur blir det i stugan? Hur känns det nu när förlossningen närmar sig? Vilket BF har du?
    Stugan har blivit nästan helt klar på utsidan, nu återstår bara att göra vid allt på insidan, bygga friggebod och uterum, men detta ligger mer på en femårsperiod. Vi ska försöka se om vi kan spara lite pengar även om jag är mammaledig och sedan får vi se hur mycket vi gör på stugan nästa år. Stugan kommer ju att vara kvar framöver också och man vill ju njuta av vår lilla familj och kunna hitta på saker för de pengar man kan få över!

BF är 20 september, så det är exakt fyra veckor kvar till beräknat datum. Jag tycker att det är rätt så jobbigt just nu, har ont i ryggen och en hel del förvärkar och sover som en kratta, så det hade ju varit underbart om den lilla prinsessan ville titta ut lite tidigare. Nu har jag ju passerat 36+0, så de stoppar inte förlossningen om den drar igång. Nu tror jag ju att det dröjer att bra tag till, men det är ju iallafall en milstolpe.

Ang förlossningen så känner jag mig lite nervös. Denna gången vet man ju vad det innebär (vilket är skönt), men jag vet ju också hur ont det gjorde sist. Jaja, det är bara att bita ihop när det väl är dags. Man får ju världens bästa belöning efteråt!!!

Hur känner du nu inför din kommande förlossning?
  • Fru Bygg
    Leksi skrev 2011-08-22 14:40:42 följande:
    Välkommen hem Fru Bygg! Kul att ha dig tillbaka!

Måste vara skönt att ha sommarstugan klar nu. Är ni nöjda med resultatet?

Inte långt alls kvar för dig nu! Förvånad Skrattande När är det du har BF? Snart dags att du börjar kika in varje dag och lämna status... Flört  Känns allt ok och förberett inför förlossningen?

Det känns toppen med sommarstugan. Vi är supernöjda med resultatet, men det var tufft med allt arbete i sommar.
    Jag ska försöka titta in varje dag och lämna status. Annars så har jag ju Lanovias nr (och en hel del andras), så jag ska försöka skicka ett sms när det är dags. (om det inte går för fort).
    Vi har plockat fram alla E:s gamla kläder och varit och hämtat vår nya syskonvagn, så det mesta är förberett. Dock så har vi inte packat BB-väskan ännu, men det kommer vi att göra nu om någon dag.
    Det känns helt overkligt att den lilla prinsessan kommer titta ut snart. Jag vet att det är fyra veckor kvar tills beräknat, men E kom 10 dagar tidigare och då är det ju bara drygt två veckor. Vi får väl se hur det blir.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård