• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Daa Massa kramar, vilket helvete du gå igenom nu. Kan inte ens föreställa mig hur det känns att inte få sova.
    Inte konstigt att du blir en som du själv kallar det "häxa" men det är inte kul att behöva dras med sig själv när man känner att man beter sig på ett sätt man inte själv vill.

• lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-08-18 21:06:59 följande:
    Fiiiiiiina magen! När får jag se den live?
    Glömde svara på detta. Jadu, jag hoppas du får se den snart för jag vill se Mini live. Och dig också så klart. Men jag har tyvärr ingen bra lösning på det. Vi har för stunden ingen resa söderut planerad.
    vi har pratat på att det vore skönt med en hotellhelg innan plutten kommer. Men just nu har vi ite pengarna.

Appropå pengar har vi nu några sköna månader framför oss med full lön för maken och nästan full lön för mig. Detta kommer innebära att vi får in de där nästan 10000 kr i månaderna som vi går minus på att vara hemma med barn. Nu föredrar vi så klart att få vara hemma men skall bli skönt med några månader med lite mera pengar. Dock skall vi passa på att renovera hallen, åka till Ullared och försöka betala av så mycket som möjligt på det lånet vi tog för att lägga plattor på framsidan så är nog inga problem att göra slut på dem.
  • lanovia 08

Heloise, ojdå det var inget litet besök. visst är det kul med besök men inte alltid man vill ha alla på en gång och isåfall är ju lite förvarning att föredra.

• lanovia 08

INGIS HEJ!!!! kul att höra från dig. Även om det verkar vara lite si o så med dig och hemmafronten?
    Har saknat dig här! Kram

• lanovia 08

Här har vi haft en kanonhelg. Var innåt landet på dop för en bardomskompis dotter i lördags. Passade på att hälsa på några andra bekanta. Blev en heldag och E hade jättekul o skrattade hela dagen. Kom hem rätt sent men hon somnade gott i bilen så det gick bra.
    Igår fick vi städat och plockat en del här. Fortfarande massor kvar. Vi har lyckats nå den där katastofnivån när det bara måste städas för att ens komma fram i huset och sociala förmodligen skulle klaga över att det bor barn i detta. Så jag skall fortsätta jobba mig igenom idag.
    Vi har ärvt ytterligare kläder från Es kusiner, tyvärr är allt tvättat i parfymerat tvättmedel. Något som jag inte klarar av så allt måste tvättas om. Det tar sin lilla tid och generar klädhögar...

• Leksi

Daa
    Helvetes jävla skit!

Flamman
    Härligt med rolig helg! Det är du och flickorna SÅ värda!

Ingis - härligt att se dig här igen!! Låter som du har fullt upp som vanligt. Grattis till lyckad löneförhandling och ny rabatt! Men vad är det med maken?

• Leksi
    lanovia 08 skrev 2011-08-18 20:31:06 följande:
    Leksi hur går eran inskolning?
    Kan du inte gå dit någon dag om du vill se hur det är där? Byta med maken eller vara med om några veckor för att kolla läget.
    Hej Lanovia!

Har glömt att svara på detta. Jo, jag ska faktiskt vara ledig nu torsdag-fredag och kolla in förskolan. Eftersom det är jag som ska lämna på mornarna sedan är det kanske bra om vi över lite på det också.
    Fy vad jag önskar att det här redan var gjort!
  • Leksi

Tack tack för bra recepttips på sistone förresten! I lördags gjorde jag Ninnis dumlekladdkaka (som jag dock måste grädda lite längre nästa gång) och igår gjorde jag Blommis fyllda kycklingfiléer (som fick högsta betyg av maken!). Slurp! Tungan ute

• lanovia 08

Leksi, bra att du också får kollat in förskolan. förstår din känsla. Lämna bort sitt barn är inte lätt, men jag tycker att det går mycket lättare redan nu.
    Även om det är olika dagar, idag hade jag lite svårare, saknar henne mycket. Men det är ju bara några timmar innan jag får hem henne igen. Och då är det full fart.

• Leksi
    Heloise skrev 2011-08-21 16:10:13 följande:
    Nej det är inte så att ajg får ens chansen utan alla ringer/messar när de redan är på väg, helst när de är i Valbo 15 min härifrån

Fast visst det var ju jättetrevligt när alla sitter men jag är het slut efter att ha lagat mat och servat alla. Vill mest lägga mig i badet och sova haha.
    Shit vad jobbigt! Förvånad Är ändå imponerad av att du lyckades knåpa ihop allt med så kort varsel.
    Gud jag skulle bli galen om vi skulle få så många gäster på mat helt oförhappandes. Jag är verkligen ospontan när det gäller sånt. Jag har redan ångest för vad vi ska bjuda på på lördag när ett kompispar med två barn kommer på besök.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård