• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi

Hinner inte kommentera så mycket som jag vill men

* Flamman, skriver under på det Heloise skrev. JA, skriv ut och sätt upp på kylskåpet!!

* Heloise, duktiga lilla skvätten! Så härligt att läsa om hennes framsteg! Nu hade du ju iofs en träningsplan för hösten men jag kom att tänka på studsmatta? Sån där stor med skyddsnät du vet. Vi har ingen egen, men min svägerska har och det är skitkul!!   Kan tänka mig att det är en bra aktivitet att göra med barnen när de blir lite större just för att få in träning som inte är tråkig.

• dfk

Flamman, TackKyss
    Vad läskigt med hunden som bet dig i halsen! Har den attackerat fler?

Daa, hoppas att det får vända snart, så du får sova!!

Så skönt att det är fredag. Sitter mätt och belåten efter tacos till middag. Sen blir det till att krypa upp i soffan med filt och kolla på någon bra film. Idag är det riktigt höstväder med regn och rusk! Så det blir många värmeljus tända.

• Heloise

Hej Dfk! Kul att se dig här igen

Ingis? Hoppas allt är bra med dig/er, det var längesen!

Idag har jag bjudit Panzer på toast Moscowitz  version ( räkor, ägg, creme fraiche, majonnäs, kryddor och gräslök)
    fläskfilé med lingonsås och klyftpotatis samt till efterrätt Telis( från andra tråden) citronkladdkaka med vanlij kesella. Jag har dragit över mina dagliga points men har fortfarande bara naggat i kanten på bonuspointsen.

Hittade bästa frulle/mellis/ lunchen någonsin ( linssoppan är också överlägsen). Davosgröt, man blandar 1 dl havregryn med 2 dl yoghurt, egentligen ska det vara naturell men jag tog 0.5% jordgubbsyoghurt istället. Man blandar i alla fall ahvregryn med yoghurt ställer i en övertäckte bunke över natten och på morgonen rör man bara ihop och rör ner några bär eller mosad banan. Magert och väldigt mättande och faktiskt jättegott. Tänkte att det borde vara jättebra mellis/frulle till barn om man vill variera den vanliga havregrynsgröten, fast då kan man ju ta naturell yoghurt och röra i (tinade, de blir så saftiga och mosiga då) bär. Elise kommer deffo att få äta davosgröt när hon får äta mejeriprodukter

Fast jag gjorde en variant andra gången och kokade havregrynsgröt, lät den kallna och blandade sen med 3 dl yoghurt, då blev det 2 portioner och lite mindre "grynigt" fast lika mättande. Tror det kan vara mer bebis/barnvänligt.

• Heloise

Mugglan: Ada och Beda är ljuvliga, vilka leenden!

• Daa

Grattis i efterskott till fina tvååringen! (två år redan! )

Muggles: de är ljuvliga, dina tjejer.

Natten till igår fick jag en timmes sömn lite drygt, innan jag vaknade före alla andra. Jag vandrade runt i dimma igår och insåg att reservkrafterna jag antagligen gått på de senaste veckorna håller på att rinna ut. Vad händer när de är slut? undrar jag.

Med de sömntabletter jag haft måste man göra några nätters uppehåll eftersom de är vanebildande och kroppen efter ett tag kräver större och större doser. De fungerade ju inte särskilt bra för mig heller. Två bra nätter av fyra är inte okej. Inte i mitt läge i alla fall. Och definitivt inte när jag sover så pass dåligt under uppehållet.

I alla fall blev det ett besök hos läkaren och inte bara telefonsamtal. Hon gjorde en undersökning, men hittade inga konstigheter. De har tagit några fler prover, så vi får väl se om det visar något.

Jag blev sjukskriven en månad till och fick recept på en annan typ av sömntablett. Den är inte vanebildande så jag kan ta den så många nätter jag behöver. Däremot ska den inte vara lika effektiv som den jag har haft och inte lika "behaglig" (förstår inte riktigt vad det betyder i sammanhanget, men jag kanske märker).

Hon skrev en remiss till en kurator också, så jag hoppas få komma dit snart och luska lite i det hela från det hållet med.

Jag ser väldigt trött ut, konstaterade hon, men jag visar inte tecken på depression, så vi avvaktar med antidepressiva tabletter en vecka till. Innan jag gick peppade hon mig ordentligt (du är en bra människa och du gör ditt bästa och du kan inte göra mer just nu har du det jobbigt och så vidare) men varnade för att panik-känslorna kan komma tillbaka. -Men då vet du att du kan hantera dem, för det har du gjort en gång redan.

I natt har jag sovit gott på den nya tabletten, även om det tog ganska lång tid innan jag somnade. Men en natt är ingen natt för min del (skulle behöva sova en vecka i sträck känns det som), så jag kan bara hålla tummarna för att jag får fortsätta sova bra på dessa tabletter. Och att barnen samtidigt har det bra så de får sova gott om natten.

Tack för alla kramar.

• Daa
    Norrskensflamman skrev 2011-08-19 08:51:29 följande:
    Heloise säger till Flamman:
    "Du är skitsnygg, smart, vältalig och verkar vara en underbar mor och vän.
    Dig kommer nå'n lycklig karl få på kroken och tro att han dött och kommit till himlen"
    *skriver under*
  • Daa

Så mitt första inlägg blev på tok för kompakt och det andra alldeles för luftigt...

*skakar på huvudet och ger upp försöken att förstå hur BT och radbrytningar fungerar*

• Fru Bygg

Hej alla!
    Nu är vi hemma igen. Eller ja, vi kom hem i måndagskväll. Men nu har vi kommit tillbaka i gängorna igen.
    Vi hann bli klara med allt som vi tänkte i sommarstugan, så nu är allt utvändigt på stugan klart.
    Jag mår helt ok, men är vansinnigt trött. Det är väl kanske inte så konstigt, när man sover dåligt om nätterna. Det är ju inte så lätt eller bekvämt att sova med en stor mage. Går in i 9 månaden idag, så det är nedräkning som gäller.

Lanovia, wow redan v. 26, tiden går fort!
    Daa, jobbigt med sömnen. Bra att du tog tag i det och gick till läkaren i fredags. Hoppas nu du kan sova lite bättre på de nya tabletterna!
    Flamman, alla kramar som finns till dig. Är så imponerad av din styrka! Du kommer att klara dig galant, för du är ju en toppentjej (med en toppenkropp!)
    Hvidis, grattis till lilla E (som inte är så liten längre, hela två år!).
    Fru Sy, vill också vara med på trådfika när du kommer ner. Hoppas bara jag kan den dagen!

Jag har glömt bort att kommentera alla andra, men jag kommer snart in i rullorna igen. Nu har jag ju lite tid att sitta här med er också!
    Kramar till alla goa tjejer!

• Daa

Nej. De funkade inte i natt.

Jag är fruktansvärt trött, gruvligt besviken och fortfarande påverkad av den värdelösa #%"/%¤ tabletten. Bara biverkningar och inga verkningar.

Jag förstår inte vad som händer.

Och jag tål inte den elaka häxan som min man och mina barn måste leva med nu.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård