• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Vad jobbigt Ninnnis! Vi har varit förskonade från magproblem tack och lov. Det är så jobbigt när de bara skriker...

EA: vad härligt att höra om Buster förresten! Valpar och bebisar låter inte alltför olika...

• Ninnnis

Mina försök att hindra Mini från att somna vid nattmatningarna och istället äta lite mer har gett lite resultat. Han har sovit flera 2,5- och 3-timmarspass de senaste nätterna. Så himla skönt! Jag tycker dock det är svårt att hålla honom vaken (jag nickar dessutom ofta till själv), så det finns nog mer att jobba på.

Magknipet har *peppar peppar* bara varit på dagtid, jag är glad att vi har sluppit kånka runt med honom på nätterna iallafall. 

Nu ska jag sluta skriva egoinlägg och passa på att plocka undan lite medan Mini sover. 

Kram på er! 

• Villemoa

Ninnis: stackars Mini som har sån magknip!! Hoppas att uteslutandet av mjölkprodukter hjälper! Vet hur det är, Moa var mjölkproteinallergiker men det växte som tur var bort till 2-årsdagen. Testa rismjölk till kaffet, minst äckligt av havre- och sojamjölk, iaf i mitt tycke.

• Hvidbrud

Ninnis: vill gärna höra egoinlägg från dig. Så nyfiken på hur det går och hur ni har det! Hoppas att Ninis mage blir bättre snartظ!

• Fru sy
    Villemoa skrev 2011-08-01 19:28:09 följande:

Testa rismjölk till kaffet, minst äckligt av havre- och sojamjölk, iaf i mitt tycke.

Jag tycker bäst om havremjölken, fast bara den från googreen. Om man vill kan man göra egen, ska inte vara svårt... bara att mixa 3 dl havregryn med 1 liter vatten och sedan sila av. Jag har tänkt att jag ska testa bara för jag är nyfiken påhur det smakar.

När det gäller smör är becel absolut det bästa!! Och yoggi är Alpro bäst. Carlshamns blåbärsyoggi är god oxå.

• Ninnnis

Tack för mjölkfria tips! Jag har köpt Oatlys havremjölk, matlagningsgrädde och yoghurt (den heter "Havregurt" till makens stora förtjusning ) samt Carlshamns smör. Helt ok än så länge , men jag testar gärna era tips.

Hör och häpna, men Mini hade inte magknip överhuvudtaget igår! Jag har ingen aning om det kan bero på mjölken redan eller om det är ett sammanträffande, men skönt är det iallafall! Däremot var han ganska "famnig", men det passar väl ganska bra med utvecklingsfasen vid 4-5 veckor? Och han får gärna vara i famnen, bara han inte har ont. 

Idag ska vi åka in och göra hörseltest på Mini, eftersom de bara kom igenom på ena örat på BB. 

• Ninnnis

En fråga, bör man ge nya droppar om barnet kräks kort efteråt? Jag gav Mini båe Semper och D-droppar imorse och han kräktes ganska rejält efter en liten stund, frågan är om han har fått i sig något eller om allt kom upp?  

• Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-08-02 09:47:39 följande:
    En fråga, bör man ge nya droppar om barnet kräks kort efteråt? Jag gav Mini båe Semper och D-droppar imorse och han kräktes ganska rejält efter en liten stund, frågan är om han har fått i sig något eller om allt kom upp?  
    Jag minns bara att jag jämt glömde att ge de där D-dropparna....

Hoppas Mini:s mage håller sig i schack nu. Så jobbigt när de har ont
  • Norrskensflamman

Blommis, var är du??? Ingis??? Bruttan???

Har alla tagit BT-semester?

Jag har själv inte haft ork att skriva så mycket, men jag läser när jag hinner.

Jobbig, jobbigt hemma.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård