• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-07-30 10:58:59 följande:
    Precis så är det här också
    När vår vovve var liten fick hon vara med inne i badrummet när jag duschade om vi var hemma själva. Det var tom så att hon följe med ibland när man gick på toa. Nu är det Orvar som ligger på badrumsmattan ibland... och när jag duschar brukar han kunna sitta i babysittern i badrummet... vi har ett prickigt duschdraperi som han gillar att kolla in
  • Ninnnis

Om jag får till en dusch när jag är ensam hemma så är oftast både Mini och vovven med i badrummet:

Vi har gått vår 8-kilometersrunda allihop, så skönt! Nu ska jag ta en dusch (helt ensam!) innan vi ska hem till gudsonens familj. 

• Villemoa

Daa: hoppas att du har fått sova något inatt och att det här med sömnproblemen snart kommer tillrätta! Hoppas att tabletterna kan hjälpa till när du väl bestämmer dig för att ta dem. Du kan ju inte ha det så här längre! Många kramar till dig

• Hvidbrud

Lanovia: oh, vilken mardröm att hon ramlade ner! Man kan ju inte vara där 120%dom man så gärna vill. Tack o h lov är de ju så mjuka att man slipper undan med förskräckelsen! *kramar om*
    Letar efter vackert tyg från Guatemala att sy ringsjal av (behöver en när hissen ska repareras och om jag ska springa ner med lite tvätt ect. Korta turer där händerna behövs och jag inte orkar stå och knyta sjalen) Kan bara hitta en butik i Stockholm som för fair traid handvävda tyger... Någon som kan tips om hur och var jag kan hitta?

• Hvidbrud

E bajsade på pottan idag! Kom själv och sa till och tog av kläder och blöja! Bravo!

• Heloise

Lanovia: usch vad hemskt men inte gör det dig till en dålig mamma heller!

Fru E: gulliga Buster

Hvidis: wow duktiga E!

Idag firade vi min mormor som är mer ä lovligt virrig. Vilket ju är fruktansvärt tragiskt och jag står min mormor väldigt väldigt nära så det skär i mig att se henne såhär men nu är hon virrig som få och faktiskt j-vligt rolig så och då.

Idag tog hon mina rosor som jag fick av Panzer på vår bröllopsdag med sig hem, Panzer försökte lite fint säga att det var mina blommor, men uttryckte sig så här
    *men G det där är gamla blommor ska du verkligen ta med dig dem hem?
    varpå mormor svara * ja de ser lite gamla ut men de är fortfarande fina så jag tar med dem hem.

Nu trodde ju hon så klart att det var hennes blommor och lart mormor får ta med sig mina rosor hem med hon r så rolig lite små kleptoman man får hålla i grejjerna. Speciellt smink, mormor och mkt förtjust i smink och tar gärna med sig min mascara eller nagellack eller lipgloss etc hem.

Hon har även varit på min mammas glasögon, solbrillor och bestick... Cool Vi ger henne oftast ett glas vin och sätter henne bredvid Elises vagnSkålBaby

Men sjunga för Elise det kan hon, då fungerar minnet som det ska och hon sjunger gamla visor och ramsor som hon inte gjort annat( vilket hon kanske inte har heller med 2 barn, 2 bonusbarn och 5 barnbarn samt 2 bonusbarnbarn)

• muggles

Fru Bygg:  nu hoppas jag att du kan se.

Villemoa: de är enäggs. Vi hade svårt att se skillnad i början men nu tycker jag att de är jättolika (fast det tycker inte våra vänner och bekanta ).

• muggles

Leksi: nu är du också med i adressboken.

Daa: jag känner igen mig i dina sömnproblem. Jag fick ung så med Moa när jag var uppe för mkt och ammade för ofta på nätterna. Sömnen blev så störd och upphackad så att jag inte kunde somna fast jag var hur trött som helst. Det tog ca en månad att få ordning på, dvs det räcker inte med några bra nätter. Bara så du vet så kommer det att gå över även om det känns hopplöst när du sitter där mitt i natten och inte kan sova. Kram!

• muggles
    lanovia 08 skrev 2011-07-29 20:10:19 följande:
    Ninnis det är nog som de andra skriver att Mini är i en utvecklingsfas. Jag funderade också på det där med mjölkprodukter när E hade sin kolik "light" men någon sa till mig att de inte kan få laktosallergi förrän de är typ 3-4 år?? Däremot kan de ha allergi mot mjölkprotein men då krävs det rejäl omställning i kosten.

Men framför allt skulle jag säga att om han bara är grinig och skrikig i några dar så ställ inte till det för mycket med din egna kost eller för mycket trick. Lätt att säga när jag sitter så här i efterhand och har gått igenom det. Men när vi väl hade tatt oss igenom Es magont så kunde jag verkligen känna att, ja men det var ju bara något kolikaktigt och vi kom långt med minifom. Jag hade klarat mig utan alla tips o tricks som alla i omgivningen skulle komma med och som jag bara sööög i mig. Ät inte mjölkprodukter, gör inte si gör inte så.

Jag menar inte att predika eller säga att du inte skall testa mjölkprodukterna om du vill det. Bara att ibland är det inte konstigare än omogna tarmar eller en utvecklingsfas. (Detta kommer från en som kommer ha glömt bort allt detta när det är dags för nästa bebis).
    Jag håller med! (Men jag förstår om man vill testa allt för att få sin bebis att skrika...)
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård