• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Fru Sy, jobbigt med dålig sömn och får på rymmen. Gick det bra på BVC? Jag tror som Hvidis att det är viktigt att vara tydlig med vad du känner. Jag är mästare på att vara martyr i det tysta, men det blir ju ingenting bättre av...

• Villemoa
    Norrskensflamman skrev 2011-05-12 11:53:06 följande:

Fortfarande inga bebisar??

Blomman Hjärta Jag vet. Och jag vet att du vet. Och du vet att jag vet.
    Jag jobbar frenetiskt just nu för att ligga steget före.

Jo, vi har exakt en sån försäkring. Ibland funderar jag på om han funderar på det. Det skulle ju onekligen lösa alla hans ekonomiska problem. Om det hände mig nåt alltså.
    Så jag tror det är bäst att vi ser till att hinna före, du, jag, Ingis, Bruttan och vilka fler som vill vara med...

Count me in!
  • Hvidbrud

Det är lika bra att ta det i början för när man är så jäkla trött som man kan bli av månader (år!) av osamanhängande sömn är det guld värt att ha fixat att komunikationen är lätt och inte ännu ett oöverstiglig berg som man bara inte orkar ta tag i och inte alltid har det bästa utfallet i parförhållandet.

• Villemoa

Ninnis: fina, fiiiina magen! Vad roligt att du haft samma outfit på varje bild Jag älskar fortfarande mina randiga mammamysisar

Fru sy: håller med de andra, var tydlig i kommunikationen! Klart att du vill gå ifrån en stund och pyssla med annat! Man behöver det om så bara för nån minut. Det jag brukar se mest fram emot när maken kommer hem är att kunna gå på toaletten själv och med stängd dörr

• Fru sy
    Villemoa skrev 2011-05-12 15:15:31 följande:
    Jag älskar fortfarande mina randiga mammamysisar
    Det gör jag oxå! Fast mina sitter inte uppe längre så jag ser nog riktigt rolig ut när jag går och håller i dem eller drar upp de hela tiden. Funderar på att sy in dem så jag kan fortstta använda de

Det gick jättebra på bvc, han väger nu 3880g och är 52cm. Växer så det knakar gullungen!
  • Fru sy

Jag försöker att prata med mannen och tala om hur jag känner, kan oxå vara dålig på det ibland och tycker att han skall fatta ändå. Men det gör han ju inte

Sen stör det mig lite att han tycker jag är ledig för att ta hand om Orvar, och då är det jag som skall ta nätterna själv för annars orkar han inte jobba. Sen är det inte så att han tycker jag skall göra något annat här hemma under dagarna eller så, utan det är Orvar jag skall ta hand om. Men skall låta han ha Orvar riktigt mkt i helgen så får han se vilket jobb det faktiskt är, och det är ju ett jobb som är över hela dygnet. Mannen var rolig förra veckan, han hade honom rätt mkt natten till fredag, och sen fred em tyckte mannen att han började känna sig dålig, som han höll på att bli sjuk. Men efter att vilat en stund märkte han att det "bara" var trötthet efter en natt med lite sömn

HHan har några kompisar som sagt att de första 8 veckorna kan pappan typ inte göra något, utan att det bara är mamman som gäller. Och det har han liksom fastnat i, han tror att han inte kan göra något. Men så känner inte alls jag. Visst det är jag som har maten, men allt annat kan ju faktiskt pappan oxå göra!

Oj vad jag gnäller på mannen nu, bara så ni vet så tycker jag han är bäst oxå!

• Hvidbrud

Fru sy: det är han också! Vi vet att han är en underbar man och fin pappa! Gnälla får man! Kram

• lanovia 08

Fru Sy vi förstår att din man är bäst och en superbra pappa. Men ibland blir man trött och less även på de bästa av männen. Nätterna är det värsta ett förhållande har att ta sig igenom, båda vill ju bara få sova så att man orkar med nästa dag. Mannen skall orka med att jobba en hel dag, du kan ju försöka sova lite när Orvar sover någon gång under dagen så ja han har väl rätt till viss del. MEN du måste också få sova, även om du får ta största biten på natten så måste ni ju bytas av lite. Bråkar Orvar mycket på nätterna så kan maken kanske gå upp lite tidigare så du får sova en stund ostört på morgonen?  Och när ni kommer till helgerna så är det definitivt hjälpas åt, då måste du får sova för att orka övrig tid.
    Hur gammal är Orvar nu? Har maken varit hemma 10 dagar med er? Märkte han inte då hur jobbigt det var när O skrek flera timmar? Fasiken det är ju det mest frustrerande som finns.  Vi hade ju "kolik-light" på E, irritationen oss emellan var hög ibland då. Inte så att vi egentligen var sura utan det ärju bara SÅÅÅÅ jobbigt att höra på skriket.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård