• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Tillbaka från BM. Nu har SF-måttet stuckit upp till 45cm(!) på en vecka (40,5 för en dryg vecka sedan). Egentligen ska kurvan plana ut nu men min sticker uppåt brantare vilket BM reagerade på. Hon ringde tom läkaren som gjorde UL i onsdags för att fråga honom en extra gång. Dessutom har mitt blodtryck stigit ytterligare (men ingen äggvita, så ingen havandeskapsförgiftning). Karpaltunnelsyndromet är värre, samlar jättemycket vatten - känns sammantaget som att min kropp börjar säga ifrån...

Min BM menade iaf att det kunde absolut vara läge för igångsättning nästa vecka, bara tappen är någorlunda mogen. För barnens del spelar det ingen roll om de kommer redan nu, och hon tyckte absolut man skulle ta hänsyn till hur jag mår. Hon är väldigt bra!

Så håll tummarna tjejer att min tapp är förkortad och förmjukad på måndag när doktorn ska titta (och ev göra en hinnsvepning el åtminstone pilla på den för att irritera den lite tyckte BM). Tänk om vi faktiskt får träffa A och B nästa vecka?! *längtar*

Och så tack till goaste Fru E som skickade en liten present till mig idag - blev så otroligt glad!!!

• Ninnnis

Muggles, 45 cm!? Shit pommes frites! Inte konstigt att din kropp börjar protestera.

Vad bra att BM kör på din linje. Hoppas tappen är mogen på måndag så att ni snart får träffa de små filurerna ♥

• Villemoa
    muggles skrev 2011-05-13 10:09:18 följande:
    Jag måste berömma min man som hjälpte mig enormt när Moa var pytte, trots att han jobbade heltid. Han tog sista kvällsmatningen (kl 23) medan jag gick och lade mig tidigt. Sedan ammade jag några gånger under natten (fick aldrig liggamning att fungera, delvis pga Moa var kräkbarn så jag gick alltid upp) och efter amning tog han över och gav flaskan så jag kunde somna om direkt efter amningen. Jag hade såklart lite dåligt samvete att han var uppe så mkt fast han jobbade, men han menade att "jag har ju ändå ingen nytta av en fru som är helt utsliten" och "det är ju VÅRT barn". Gulle han! Och det är faktiskt väldigt jobbigt att ta hand om ett litet barn en hel dag, ibland är det lugnare på ett jobb...

still here... Ska till BM nu.
    Min make var likadan med Moa och hade samma tänk Det har han nu med Ellie också. Jag har kunnat liggamma men haft svårt att lägga till henne själv så han har gjort det varje natt sen hon föddes! Om hon vaknar på nätterna nu så är det han som går upp och ger henne flaskan så jag ska få sova. Hn är helt ovärderlig min make!
  • Ninnnis
    Villemoa skrev 2011-05-13 14:28:36 följande:
    Min make var likadan med Moa och hade samma tänk Det har han nu med Ellie också. Jag har kunnat liggamma men haft svårt att lägga till henne själv så han har gjort det varje natt sen hon föddes! Om hon vaknar på nätterna nu så är det han som går upp och ger henne flaskan så jag ska få sova. Hn är helt ovärderlig min make!
    Heja din make också!
  • muggles
    Trycker på  "gilla-knappen"
  • Ninnnis

Jag lyssnar på hockey-VM på webbradion och ska snart köra och hämta maken på flygplatsen. Sen ska vi hem och hämta vovven och packa lite innan vi kör till Småland.

Ha en trevlig helg allihop och LYCKA TILL Hvidis och Mugglan om det sätter igång innan jag tittar in igen!

• lanovia 08

Sitter här framför datorn och har dåligt samvete. Sitter här iväntan på att E skall somna. Som vanligt är jag svintrött och mår illa så här efter middagen. ....Lagom till att köket skall tas om hand. Jag vet ju att maken inte heller tycker det är så latjolajban att ta köket. Hade "gärna" gjort det så han slipper. Få se om vi kan hjälpas åt sedan.

• lanovia 08

Vad bra Muggles och Villemoa med pappor som verkligen hjälper till.
    Dagtid har jag verklgien inte mycket att klaga på, på nätterna hjälpte han till det han kunde till en början. Jag vet att jag inte var riktigt lika impad över hjälpen efter att han börjat må psykiskt dåligt, då var han manisk med att han behövde sova eftersom det ju såklart blev värre när han var trött. Då var vi inne i en jobbig ond cirkel.

Fru sy det är verkligen inte lätt det där med hur man skall fördela jobbet, det är ju som ni säger han måste få sova så han orkar köra till jobbet och sedan jobba. Men som sagt du behöver få vila. Hur går det nu när han är hemma över helgen?

• lanovia 08
    Norrskensflamman skrev 2011-05-13 12:38:28 följande:
    Trevlig helg på er allihop!
    Imorgon fyller min pappa år så jag ska dit på ... håll i er... här kommer det Förbjudna ordet...: SMÖRGÅSTÅRTA!!!
    Avis, någon
    Något är fel på mig, blir nu djupt oroad!!! Jag blir inte ens det minsta sugen.

Fick ett mms idag av en kompis på  en utav mina favoritluncher som vi ibland äter tillsammans då maken inte gillar det. INte ens denna lockade mig utan jag blev bara äcklad. Längtar tills mat blir gott igen.
  • lanovia 08
    Ja den hjälpen är verkligen ovärderlig innan man få till det. Att lägga till alltså, det tog nog mig nästan 2 veckor innan jag klarade det själv, då fick jag hjälp.
    Ibörjan när det gjorde svinont att amma satt maken med mig och höll mig i handen medans mina tårar rann. 
    Det är bra att få minnas allt sådan här bra, för min har verkligen varit kanon. Det var bara sista tiden av min mammaledighet som funkade sämre, men det är ju fullt förklarligt.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård