• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa
    Ninnnis skrev 2011-04-13 13:01:50 följande:
    Bra att det går framåt med kuratorn, Flamman. Och det är INTE för mycket begärt att du ska vara lycklig! *kramar*

Villemoa, vad jobbigt det låter med allergin. Har de andra det lika jobbigt? För visst var maken och Moa också allergiska?

Fru Sy, spännande med slemproppen!
    Maken har det jobbigast. Han är superduper-allergisk mot främst gräs och gråbo som ju kommer senare (och då får han det inte roligt stackaren). De mediciner som finns på marknaden hjälper till 25% kanske och då har han prövat allt! Han har ju erfarenhet från 3-årsåldern så han vet bättre hur han ska hantera det än mig.
    Moa har det också lite jobbigt, det kliar i hennes ögon och hon är tröttare än vanligt. Vi ska till hennes allergiläkare den 4 maj för pricktest så det blir fastställt exakt vad hon är allergisk mot och så att vi får medicin på recept. Vi ska då också passa på att kolla upp Ellie för hon kliar sig fasligt mycket i ögonen! Förvånad Hon sover ute i vagnen båda dagpassen och jag hoppas hon kan fortsätta med det.
  • Villemoa

Blommis; vilken UNDERBAR FK-handläggare!!

Flamman; vad bra att det känns som att terapeut-samtalen ger något! KLART att du förtjänar att vara lycklig!!

• passionsblomman
    Ninnnis skrev 2011-04-13 13:03:42 följande:
    Ja, maken tyckte det var fantastiskt mysigt. Han blev alldeles rörd. Och jag började såklart nästan gråta när han berättade det. Men sov gott gjorde jag i alla fall
    Hihi. Ja han kunde väl behöva en stilla stund av att polletten ramlar ner. Det måste vara så totalt surrealistiskt för männen....
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Vändningsförsöket är avbokat! Han vände rätt just när vi var där! Nu har han vänt igen, den lille busen. BM sa att så fort födseln börjar ska jag in till KK. Ska stå på mig och säga att mitt barn ligger i ostabilt fosterläge. Så får vi se... Det lät som om det isåfall blir vändningsförsök och värkstimulerande drop (som jag verkligen INTE vill ha) men jag får insistera. Och hoppas att han har borrat ner sig tids nog. Men fy tusan vad det har börjat göra ont! Det närmar sig!!!!!

Fru sy: spännande med slemproppen! Bara 4 dagar kvar nu!

• passionsblomman
    Villemoa, fy fadriken vad tråkigt det är för alla som får så mycket av vår och sommar förstört eller åtminstone delsaboterat, av allergier! Värdelöst!!!

Ninnis, ja, jo ganska bra tror jag, men jag blev stressad när syrran sa att "ja vid 4 månader ska de ju iallafall vara ordentligt rumsrena" och Truls blir ju 16 veckor näsa vecka. Han har iofs inte gjort något alls inne vare sig i hallen eller uppe i tv-rummet på flera veckor, men köket-det är visst ute eller något, för där kissade han senast idag-fast vi just hade varit ute.
    Pratade med tjejen som ska ha valpkursen om saken, och hon sa att om han inte slutar med det snart, så kan man säga till, för då är det en grej, inte bara "råka", och då måste man visa att det är fel. Men det är som med barn ju, "det är så individuellt".

Igår körde jag fullständigt slut på stackarn, för vi hängde med sonen på vandringen som skolan gjorde. Sisådär 60 ungar, fullt ös i skogsspåret och vilja springa först av alla (detf ick han inte för JAG orkar inte kuta sådär)
    Rätt mycket att styra upp med alla barn med mer önskan att hålla på med honom än vad han själv har behov av. Massor av timmars knatande på små små ben, och tusentals intryck.
    Jag blev riktigt rädd igårkväll, att jag hade gjort något väldigt dumt. Han var helt knäckt! Och jag var helt nervös idag tills jag såg att han skuttade på alla benen precis som vanligt när jag kom ner i hallen. Utan att halta eller så menar jag. Det var många timmar han sprang igår. Från 9 till 13 med bara lite fikapaus och sedan lunchpaus-då var alla iofs förbjudna att komma i närheten medan han sov som en stock på min arm.

Jaha! Och nu upptäckte jag just att han smitit upp på övervåningen och alltså klättrat upp för hela trappen! Den får lilla han inte alls gå i än!
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-04-13 13:31:07 följande:
    Hihi. Ja han kunde väl behöva en stilla stund av att polletten ramlar ner. Det måste vara så totalt surrealistiskt för männen....
    Definitivt! Han tyckte det var så häftigt att de "kommunicerade" på egen hand. Annars är det ju alltid jag som visar vart han kan känna sparkar för tillfället. Maken och hans lille son ♥

Surrealistiskt men alldeles magiskt...
  • passionsblomman

Hvidis, vilken lurifax du har därinne! Ligg som du ska lilla parvel! Det är lättare att kommaut med huvudet först, än med ändalykten och dubbelvikt!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård