• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Jag har haft det lite jobbigt med allergi. För en 6 år sen sådär började jag känna av hassel och al men det var inte värre än att jag var lite snorig men i år är det värre än någonsin!! Det kliar i ögonen, jag är täppt i näsan och har dov huvudvärk. Jag känner och märker själv att jag är på dåligt humör och snäsig för jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. Inte har det varit bättre av att jag inte får äta Clarityn eller dylikt eftersom jag ammar. Men så var jag till Apoteket igår och där hittade vi iaf ögondroppar och nässpray som jag kan ta. Vi får väl se om det hjälper annars får jag boka tid på Vårdcentralen och träffa läkaren.

Idag blir Ellie 5 månader! Det är helt otroligt hur fort det har gått! Hon är en så otroligt glad och lättsam bebis, sover och äter bra. Vi har precis avslutat en spädbarnsmassage-kurs i BVC:s regi och det har varit jättemysigt, det är bara att fortsätta massera hemma

Såg att några av er pratade syskonvagnar tidigare och jag är supernöjd med den vi har från Babyproffsen, Baby Travel heter den! Enda nackdelen med den är väl att jag inte kan sittdelarna mot mig men det finns inte många syskonvagnar som är sådana.

Just det Ninnis, vi köpte också vårt babyskydd till Moa och det har nu gått i arv till Ellie.

• passionsblomman

22:15 Dox: Underkastelsen

Svensk dokumentär från 2010. En film om de hundratals kemikalier vi alla bär i vårt blod, som ett resultat av de kemiska ämnen vi har spridit i vår miljö under de senaste 70 åren. Den svenska dokumentärfilmens nestor Stefan Jarl riktar kameran mot det största hotet mot mänskligheten. Från 12/04.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Det verkar som det gick att klippa och klistra texten...bra!

Jo, för om ni inte såg det där programmet igår, och ni ska boka in ETT viktigt program att se så SE DEN HÄR DOKUMENTÄREN!!!

Jag VET att det är ett jobbigt ämne och att man gärna vill stänga av, inte ta in det. "Inte en sak till" liksom.
    Men mer on topic än det här är för vår tråd och våra liv, får man nog faktiskt leta efter.
    Alla vår "varför" och "det är så orättvist". Jag är tämligen övertygad om att svaren på oerhört mycket ligger i allt det vi ännu inte vet-för att ingen förut ställde frågorna.

Och när det gäller vad man kan göra. Ja då är man inte fullt så hjälplös som man kanske tror ibland. Opinion, politik...vad ska skatterna gå till? Ska vi ha skatter? Eller är varje krona till plånboken det bästa för oss alla?

Plötsligt är det inte sant längre att fetma enbart beror på intag och uttag på matkontot. Plötsligt är ADHD, diabetes, missfall, infertilitet och väldigt mycket annat som vi brukar prata om i tråden satt på en helt annan karta än vi är vana vid.

Man brukar säga "intet nytt under solen" men det som det här programmet handlar om, är faktiskt nytt. En ny utmaning. Ett nytt kemiskt universum, som vi inte tog reda på något alls om, innan vi mjukgjorde, flamskyddade och smutsavvisade precis allting.

• Fru sy

Måste fråga en lite otrevlig sak... är det någon av er som sett av att slemproppen gått innan det satte igång för er? Var nämligen en slemmig typ genomskinlig sak när jag torkade mig efter toa... undra om det kan varit en bit av den?!?

• passionsblomman

Fru sy, det var ganska så säkerligen en bit av den. Den behöver inte släppa all på en gång, eller ens i samband med att det hela sätter igång. Men ett tecken på att man närmar sig en bebis i famnen är det ju. Men det kan om sagt komma lite av och till ganska länge.

• Villemoa

Fru sy; ja det låter som att det är slemproppen. Med Ellie så kom nog delar av slemproppen mot slutet, som en mycket tjockare flytning. Kommer dock inte ihåg hur lång tid det tog innan hon kom från att den började släppa så att säga.

• passionsblomman

Villemoa och Hvidis, tackar som frågar. Jag vet inte.
    Det enda jag vet är att jag är sanslöst trött just nu-vilket skulle kunna bero på att medicinen kanske sänker för mycket-men det vet jag inte. Inga provsvar än. Ska till läkaren imorgon så jag får väl fråga hur jag mår...

Bruttan! är du säker på att vi verkligen ska komma vi också? Och det där jag sa med att baka mjukbröd, verkar som att det är det sista du behöver! Jösses!

EA, kramar här med!

Hvidis, jag säger bara: Håll svärmor borta! Den pressenbehöver du inte också!

• passionsblomman

Ninnis, häromsistens skrev du om makens egentid med mini där i magen. Ooooooo vad gulligt det var! (och helt obegripligt att du kunde sova ändå! )

• passionsblomman

Leksi, vilken liten gladskit! Klart han får min röst!

Flamman, loads of love. Hjärta

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård