• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

Jag håller inte på och föder, även om jag hoppas på att det snart blir så, väldigt snart gärna

Vi har varit hos bm idag igen, vår vanliga var sjuk så vi fick träffa en vikarie. Som vanligt mäter de magen så olika så hon fick den till 3 cm mindre idag än förra veckan... inte roligt även om jag vet att det kan bli så. Men nu har vi tjatat oss till ett tul, så det ska vi göra på tisdag.

Proverna på min lever har kommit, tydligen hade de stigit från onsdag till fredag förra veckan. Inte några jättehöga men ändå en stigning. Och gallsyraprovet de tog låg oxå för högt. Ska tydligen ligga på 10-11 och den låg på 16 för mig. Nya prover skall tas imon, sen tar det till nästa vecka innan vi får svar. Har de då stigit ännu mer är det möjligt det blir igångsättning. Men hoppas det kommer igång av sig själv innan. Har tydligen hepatos, är det ngn som vet ngt om det? Behöver väl knappast säga att jag börjar bli trött på att det hela tiden skall vara något att oro sig för

Men Orvar har namnsdag på lördag, så då tycker vi det är en bra dag för honom att komma Tips på hur vi kan hjälpa igång det mottags gärna.

• Fru sy

Kramar till alla, framförallt till Flamman!! Jag läser men just nu är det inte mer ork i mig till att kommentera...

• Hvidbrud

Fru sy: jag vet bara att en av mina klienter blev igångsatt pga hepatos. Men jag känner inte till hur hennes värden låg, eller så. Hoppas att det inte är någon fara! Kramar om! Han kommer ju inte förrän den 17de, så det är ju ingen risk!

• Hvidbrud

Flamman: kramar om. Du anar inte hur glad jag är för att din bästis kommer hem. Nu! Kramar omoch masserar axlar och nacke lite och påminner dig om att andas.

• Hvidbrud

Blommis: vore det inte en god ide att starta upp en ny "i vått och torrt" med lite vårtecken och gryende hopp för en ljusnande framtid i TS...? Rimmfrost ÄR vackert. På vintern....

• Hvidbrud

Var och hälsade på på jobbet idag! Härligt välkomnande! Kändes bra! Och så skönt att intr jobba där! (även om jag saknar mina fina kolleger!)

• Norrskensflamman

Blomman; Tusen tack för vårblommorna   Det kändes fint den här grådaskiga, slaskiga morgon! Underbart!
    Visst är de blå blommorna Scilla? Eller vad heter de? Vi hade såna i mammas rabatt hemma minns jag.  De och snödropparna kikade alltid fram först av alla.

Voj, voj vad gott pasta med en sås på räkor, avocado, lök, creme fraiche och cayenne är *slickar mig om munnen* Gjorde jättegod (tycker jag själv) middag igår och känner att jag skulle kunna äta en stor portion av samma, redan nu på morgonen !!

Fru Sy; att det alltid är nåt prov som du ska behöva oroa dig över... Jobbigt! Men skönt att de håller koll på dig och Orvar så att allt är okej. Snart så är det dags... Tänk vad spännande

Hvidisen, kära vän, jag försöker andas så gott det går. Föressten, jag har tappat kontrollen, när har du BF?? Hur mår du?

Våra kompisar från norra Ry ringde igår och var eld och lågor för att jag skulle komma med flickorna till fjällen med dem. Då jag berättade att maken ändrat sig och också kommer med så trodde jag att de skulle bli glada. Åtminstone mannen i familjen, eftersom han o maken är bra kompisar. Men de blev faktiskt lite besvikna... De menade på att de sett fram emot att få umgås med mig och flickorna under avslappnade former, att vi skulle bo med dem och de skulle få pyssla om oss. De är oroliga att maken kommer göra helgen enbart jobbig för mig. Mannen i familjen sa att "nu kommer inte Flamman kunna slappna av och vila nåt alls". Kan ligga nåt i det. Men jag ska iaf försöka att slappna av och inte låta honom förstöra för mig.
    jag har varskott honom om att om det blir en massa dricka så han blir full, kommer jag sova över hos de andra med flickorna, för jag vill inte vara under samma tak ensam med honom då. Så det så.

Nåt som ändå är positivt (tror jag) är att han pratade med sin far igår. Kontakten har ju varit i princip obefintlig sista tiden. OCH han börjar fundera på att tillbringa åtminstone två veckor med mig och barnen och sina släktingar under semestern. Alltid något.

• Daa

Flamman: mina allra varmaste kramar. Skönt att höra att bästisen kommer hem. Du har fått många bra inlägg och jag kan bara hålla med dem. Trycker lite till på det här: Du vet väl om att du är värdefull.  

• Daa

Fru Sy: trist med värden som blir sämre. Läste just på growing people om hepatos och jag kände igen det där med klådan (blir plötsligt lite irriterad på min bm som sade att min klåda förmodligen berodde på torr hud... Ingen skada skedd här, men hur blir det med nästa som berättar om svårt kliande handflator och fotsulor?). Det verkar som att det viktiga är att hålla koll på värdena och det gör ni ju redan. Men trist med ännu ett orosmoment.

• Ninnnis

Flamman, jag har nog missat att du skrev om att bästisen kommer hem, men det är ju jättebra! Jag förstår dina vänners reaktion. Det tyder på att det är måna om DIG och det är precis sådana människor du ska omge dig med. BRA att du bestämde dig för att åka, med eller utan maken. Vem vet, han kanske ändrar sig igen?

Fru Sy, vad jobbigt med alla besvär du drabbas av! Men snart kommer han ut och du får förhoppningsvis må bra igen

Blommis, vilka underbara blombilder. Man blir ju alldeles glad

Fru E, hur är det?

Och Fru Bygg har väl inte varit inne på ett tag? Hur har ni det?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård