• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Hej !

Usch vad mycket magsjukor det verkar gå Jag hoppas att ni kryat på er och att bebbarna också mår bättre.
    Ingis: Hoppas det går bra på rättegången, jag har varit på 2, en tings och en hovrätt, när jag vart rånad på jobbet, det var avskyvärt och då var det ändå en främling som utsatt mig för något. Det måste kännas så otroligt jobbigt för din syster, dels är det hennes exman och så är det ändå något så pass privat. Jag kände mig otroligt utsatt, min trovärdighet etc och då var det ändå bara för ett rån. Skickar varma styrkekramar till din syster och till dig som måste vara stark trots att du kommer att vilja klappa till folk för att de kommer att pressa din syster

Fru Sy: Jag hoppas att SD avtar och att det går bra utan sprutorna och att Orvar stannar inne, men ang om du får förtidigt, dina föräldra får visst komma och hälsa på, så länge de inte är förkylda alt har magsjuka eller nått annat. Däremot får de kanske inte hålla i Orvar. Mina föräldrar fick komma till neo-iva i usala och där är det fantastiskt sterilt och noggrant, men personalen brukar tycka att det är viktigt att far/morföräldrar får se sitt barnbarn trots infektionsrisken. Till oss sa de att man ska tänka på att hålla sig ifrån dagis/skolbarn, men friska vuxna går bra. Sen så ska man även passa sig för att åka och handla på stora affärer, åka buss etc.

Flamman:jag hoppas att ni får en underbar helg med tjejerna.

Hvidbrud: herregud vad tiden går fort Har ni tänkt ut några namn?

Här tullar det på för det mesta, mkt läkarbesök och vårdkontakter. Men jag börjar få in snitsen på det här nu och börjar känna mig trygg i alla "vård" relationer. Vi har tur för Elises sjukgymnast och logoped är underbara och ringer en ggr i veckan för uppdatering, känner mig nära Nina( logopeden) eftersom det är vi som har haft närmast arbete.På nått sätt gör det allt lite enklare, att Elises vårdkontakter bryr sig så mycket om henne och är så engagerade. Det ger mig(oss) hopp inför framtiden!

Just nu utvecklas hon i ganska normal takt, hon är ju även prematurfödd så det måste man också tänka på. Nu  skrattar, jollrar och gråter  hon av ilska precis som vilken annan unge som helst. Det största abret är ju maten för oss, ibland orkar hon äta själv och ibland blir det för jobbigt så sonden åker in och ut mest hela tiden. Men det kunde helt klart vara värre

Sen är jag otroligt lycklig över att jag har vunnit en tradera auktion på en barbapapa vagnsmobil, det kan låta fjuttigt, men jag ville verkligen ha en sån och har letat i 7 månader efter en sådan. Det är en fix idé jag har haft, ibland blir jag liksom ha-galen när det gäller en sak och då kan jag gå över lik för att få den! Nu slapp jag döda någon, men den vart rätt dyr *skäms lite*, en av mina bästa vänner sa igår "tänk om Elise hatar Barbapapa?" Hemska tanke, äsch jag får väl se till att uppfostra henne rätt

• Norrskensflamman

Hallå tjejer!!

Härligt att höra från dig Heloise. Så skönt när man har bra kontakter med vården.
    Det kan göra enorm skillnad och öht göra livet lättare.
    Hvidis: Namn ja?! Jättenyfiken... Har ni några på lut?
    INgis: Skickar över styrkekramar.

Min huvudvärk kapitulerade när jag drog i mig två Treo. Treo is da shitt asså. Nu är det bevisat. Allt annat är bara tjafs.

T har 40.2 i feber nu ! Men hon orkar ändå skrika och heja på Charlotte Kalla och Ida
    Och i herrarnas hejade hon först på Sverige, men övergick sen till Ryssland... Ett guld och ett brons konstaterade hon nöjt sen

• muggles

Heloise: härligt att höra om Elises framsteg. Klart hon gillar Barbapapa - det gör väl alla? (Funderar på hur en sådan mobil ser ut...?)

Fru Sy: är det v34 som är om 10 dgr? Här i Gbg säger de att from v34 försöker de inte stoppa en förlossning längre. Men du, du har tagit dig väldigt långt redan och varit otroligt duktig på att ligga ner! Väldigt dålig tajming med din pappas operation men så är det ju i livet, man kan ju tyvärr inte planera in katastroferna. Hoppas nu att allt går bra med op och att inte den extra oron gör så att ngt startar.

Vi har varit på ul idag och fått bra resultat igen: Ada och Beda väger knappt 900 gr/st, så Ada har växt ikapp ytterligare litegrann. Känns otroligt skönt!!! Och jag är så tacksam mot alla vi träffat på i vården som tagit så väl hand om oss och som räddade våra små mirakel.

• Fru sy
    muggles skrev 2011-03-02 15:57:09 följande:
    Fru Sy: är det v34 som är om 10 dgr? Här i Gbg säger de att from v34 försöker de inte stoppa en förlossning längre. Men du, du har tagit dig väldigt långt redan och varit otroligt duktig på att ligga ner! Väldigt dålig tajming med din pappas operation men så är det ju i livet, man kan ju tyvärr inte planera in katastroferna. Hoppas nu att allt går bra med op och att inte den extra oron gör så att ngt startar
    Japp det är v.34+0 om 1,5 vecka! Är alltså i v.32+4 idag så vi har gått lånt nu
  • Heloise

Muggles: kika in i mitt galleri , där finns en bild

• Leksi

*vinkar till Ankan* Usch för kräksjukan! Skönt att ni är på bättringsvägen nu. Hos oss har jag & maken tack och lov klarat oss hittills men vi ropade hej alldeles för tidigt vad gäller Alfred. En kaskadkräkning till i måndagskväll och sen dess diarré. Tycker så synd om honom, min lilla skrutt.
    Tråkigt att det inte blev något husbygge denna gång men det är ju inget litet projekt att dra igång så alla bitar måste ju kännas helt rätt. Var bor ni idag?

Hang in there Fru Sy! Snart 34 veckor avklarade! Jobbigt att du blev inlagd igen och med din pappas operation mitt upp i allting också. Hur har det fungerat idag utan sprutor?

Vad skönt att huvudvärken gick över Flamman! Inga andra symptom på förkylning i antågande? Hoppas du slipper bli sjuk. Låter inte så lovande för dottern dock inför fredag om hon hade så hög feber idag.

Hej Muggles! Underbart med bra UL! Tänk att operationen gick så bra!

Undrar just hur Ninnis har det jag. Cool

Kram på dig Ingis! När är det rättegången är?
    Jag fick för några dagar sedan reda på att en av mina bästa kompisar polisanmält sin man och fått besöksförbud utfärdat. Nu bor hon och barnen hos hennes föräldrar... Jag hade verkligen ingen aning om vad som pågick och känner mig så jäkla dum. Kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att hon skulle låta någon göra sådana saker mot henne, som jag ser på henne är hon stark, självsäker och med rejält skinn på näsan. Men jag hade ett långt samtal med henne nu och sa upprepade gånger att hon gjort helt rätt och att det inte är HON som splittrat familjen genom att anmäla, det är HAN som inte gett henne något val. Fy fan, det är ju mer vanligt än det borde vara men man tror liksom inte att det händer ett kompispar.

• Leksi

Oh, glömde ju dig Lanovia! Vilken natt ni haft! Förvånad

Tyvärr känner jag igen det alltför väl... Mycket kräks och bajs här på sistone, mycket tvätt har det blivit...

Håller tummarna för att lilla E blir frisk nu. Nalle

Hur går det med tråkjobbet förresten? Står du ut? Men visst var det en begränsad period bara?
    Har du hört något från jobbet du sökte?

• Norrskensflamman

Så Lille A har också råkat ut för kräk- o bajssjuka Stackars små, de blir så slaka och ynkliga...

T har fortfarande 39,2 i feber och hostar hemskt. Bara hon blir frisk till söndag då vi ska iväg !!
    Och att det inte är lilla K:s tur sen...

Suck!!

• Daa

Hejsan.
    Men nu ska jag göra ett försök att kommentera lite:

Massa kramar till alla er som är sjuka. Hoppas ni och era kära kryar på er snart.

Fru Sy: Åh, vilken jobbig timing med din pappas operation. Håller tummarna att allt löser sig till det bästa. Orvar, stanna kvar ett tag till. Du får en kram till här, Fru Sy.

Muggles: så härligt att höra att Ada och Beda utvecklas bra!

*klappar Leksi på axeln för att hon tagit kontakt med läkare*

Heloise: Tack för att du delar med dig av era upplevelser. Det är så skönt att få läsa om Elises framsteg och att du känner dig trygg i vårdkontakterna.

Ingis: tänker på dig och din syster inför rättegången.

Flamman: tack för telefonsamtalet igår. Det var trevligt. Ni finns i mina tankar också.

Bruttan: jobbigt med de små stjärneljusen så långt borta, särskilt när en av dem blivit sjuk.

Hvidis: besvärligt att lille killen flyttade tillbaka sig.

Blommis: hoppas att du mår bra och att allt flyter med lilla gullhögen (nu syftar jag alltså på valpen, inget annat. ).

Nu sover båda barnen efter en natt som varit lite besvärlig. Förmodligen borde jag gå och lägga mig också nu när Axel äntligen gav efter och slöt sina blå. Istället sitter jag här och skriver, iförd en vindjacka då jag kom på att draget från luftvärmepumpen kanske inte är så bra för mjölkproducenterna.
    Men jag tänkte ta tillfället i akt och fråga lite om era erfarenheter kring tvåmånaders-bebisars sömn (krumelurerna från VUL-bilderna har blivit bebisar som är två månader gamla! ♥) . Hur lite är det normalt att sova under ett dygn? Vi tycker att de har börjat sova lite och har mycket svårare att komma till ro än tidigare. 
    Är det negativt att deras mormor, när hon är här för att avlasta oss, låter dem sova i sin famn och tar upp dem så fort de är lite oroliga? Det känns som att man inte ska kunna skämma bort dem på det viset och att man till och med borde göra det och vill göra det, men vi måste samtidigt få vår vardag att fungera och det blir svårt om barnen inte kan somna och sova vidare utan att någon håller dem i famnen. I förlängningen måste jag ju klara av att ta hand om dem ensam.
    Matningen har utvecklats bra och jag ska försöka att välja att ta nattens besvärligheter som en svacka och inget annat.
    Vi har ju faktiskt lyckats med dubbelamning några gånger. Iofs med assistans från maken, men ändå.

Dubbla bebisleenden ger för övrigt en känsla av ofattbar rikedom.

Många kramar till er alla.

Oj, nu vaknade Axel. Han borde ju vara vansinnigt trött efter dygnen som varit, men jag kanske tänker fel.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård