• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan

Godmorgon, tror jag....
    Eller, jag hoppas att det är det för er alla, för det är det inte här!

Har en make som är sur som f-n för att han inte sover ordentligt, vilket han behöver... Lul med vuxen karl som inte kan ta ansvar för sitt eget sovande och sen låter skiten gå ut över mig! Blääää!
    Och jag som tyckt3e allt var så bra igår, hej vad jag bedrog mig!
    Nu är jag på ypperligt dåligt humör!
    Och stormar det inne så har vi orkanvindar ute...

Stora I vart urdålig nere i Kenya, och hamnade på sjukhus, inte kul samtal att få hem!!!
    Men tack och lov var det en reaktion på malariamedicinen och med dropp, vitaminkick och banan så är hon nu på benen, så vitt jag vet full fart framåt och ute på nya äventyr
    Men långt bort är mina stjärneljus...

Grodan verkar krya på sig äntligen, så i så fall är det bara lite hosa på henne och maken, tjohooo!!!

• Fjällbruttan

Fru Sy, hoppas du och Orvar har det lugnt och bra idag! Och att du kan få åkahem, för hur tråkigt det än är att ligga är det ännu tråkigare att ligga på sjukhus...
    Tänker så på er!
    Kram

Heloise, kul att höra om Elise och bra kontakter med vården! Skönt!
    Och heja tradera!! Visst är det en skön känsla när man knipit det man vill ha
    Snygg mobil tycker jag att det var!

Muggles, underbart med Ada och Beda, heja er!

Blomman, hur har ni det?? Hur går det med lill-godingen? Har han tuggat upp några skor än
    Och hur mår du??

Flamman, tack för samtalet igår, alltid lika kul att prata med dig! Hoppas T kryar på sig!

Lanovia, snacka om skitkalas på morgonen... inte avundsjuk! Grodan käkar bara välling för tillfället, det blir ett smetigt elände...
    Ja, hur går det med jobbet, står du ut?
    Och hur går det för maken att vara hemma?

Daa, underbart att höra att parvlarna har blivit två månader och att det går bättre med matningen.
    I ärlighetens namn, det där med sömn har jag aldrig kommit på, vi har fortfarande inte några bra rutiner, men det funkar för oss
    Och jag har varit för trött för att minnas i vilka perioder de har gjort vad...
    Hoppas det löser sig för er!
    Klokt med vindjackan! Mjölkstockning är fruktansvärt vidrigt.
    Pussa gullungarna från oss!

Hvidis, jag är övertygad om att du är fantastiskt vacker!

Leksi, hej Kul att höra att det är bra!

Ninnis, jag är avundsjuk, vill se lite sol jag med nuSolig

Ingis, håller tumarna för dig och syster! Hang in there, ni är så modiga allihop!

Nu är det dags att utfodra barnen lite... kramar er alla och hoppas att solen lyser på er!
    Er som jag glömt att kommmentera, det är för att min hjärna är ett mos, men det vet ni ju

• Hvidbrud

Godmorgon godmorgon!
    Daa: tänkte faktiskt på det där med babysömn i morse... Och jag var helt blank! Jag kommer inte ihåg ett dugg! Så att sova själv, det kan det ju inte ha inneburit=minnesförlust . Jag var en sån som tog upp henne när hon gnälde och ammade oft till sömns och det tog lång tid innan hon somnade själv. (typ 13 månader!) men oj vad skönt det var när hon väl kunde det.
    Bruttan och Lanovia: så gulliga ni är! Tack! Det är bra att komma ihåg att man kanske inte ser helt så förfärlig ut som man känner sig, när man känner sig som fånge i sin stora evigt växande kropp utan måste fokusera på att det är ett fantastiskt mirakel som min kropp får den heliga äran att genomföra. Jag skapar liv! Hallelulja! Varför klaga över åderbrock i kavaljergången då? (bara att hoppas på att de försvinner med tiden...)
    Gräsänka idag. Maken flyger till Wien just nu på konferans till på måndag. Jag och e tar till mamma i morgon för att dofta på havet och skogen (och få lite avlstning...) Ska bli mysigt! För övrigt gillar jag INTE järntabletter... Stackars min lilla mage.

behöver lite tips på enkel kvälsmat till mig och e som inte är för tungt att bära hem från Ica.. Förslag mottages med kärlek!

• lanovia 08

Hvidis du är en HELIG GRAAL, glöm inte det!

• lanovia 08

Idag jobbar jag på som en tok. Som ni så rätt minns, mitt jobb är tidsbegränsat, jag skulle jobba februari ut. Men pga att jag bliev sjuk hann jag inte klar utan jag har jobbat även denna vecka. Sista dagen är satt till imorgon, ev blir jag klar redan idag. Det tycker jag skulle ha varit skönt men är kanske att ta vatten över huvudet.

Och vad skall man säga om jobbet. Jo det har ju gått mycket bättre än förväntat. Men nu räckker det! BASTA! Ingen roligt allt, lite stimulerande vill jag ha det iall fall när jag skall jobba. Och skall man hitta något stimulerande här ja då får man nog plocka fram en STOR lupp!

Så nästa vecka är jag hemma med familjen igen, utan uppdrag.

Jobbet jag sökte blev det inget med. Eller det antar jag för jag har inte hört något mer från dem. Tyvärr!
    Men jag vet att jag inte skall ta det personligt. Vi var många kvalificerade som sökte till få platser. Och några som redan jobbat på exakt detta ställe som konsulter. Jag får hoppas på bättre lycka nästa gång.

• lanovia 08

Daa, exakt hur E sov vid olika åldrar kommer jag inte ihåg. Däremot har hon alltid sovit bra.  Hon var det där barnet som alla mammor i föräldrargruppen titta på med avundsjuka ögon och undrade hur gör du för att få henne att sova??? Ja hur gjorde jag, hade jäkla tur bara (om man nu får prata om tur när det gäller hur ens barn blir, alla är ju en gåva).
    Vad gäller hur man låter barnet sova. Ja det är ju bara ni som kan avgöra hur ni vill ha det. Viktigt tror jag dock att det är att era föräldar gör likadant som er, för barnen lär sig snabbt.
    I Ellens ålder är det inte längre lika kritiskt men vi har fått börja om många gånger när våra föräldrar har kört sina egna läggrutiner och förstört våra.

Du har 2 barn du skall klara av själv, känner inte du att du kan ha båda sovandes i famnen hela dagen då får ni nog försöka få dem att somna själva och ge mer kärlek när de är vakna.

Vi har ända sedan E var typ 2-3 månader hållt stenhårt på att hon skall somna själv på kvällarna. Jädrans vad vi fått kämpa men det är värt det nu, när hon somnar själv och lätt (peppar peppar).
    På dagarna har hon däremot fått sova mycket i famnanarna, men som sagt det är skillnad på ett och 2 barn.

• lanovia 08

Finns mer jag vill kommentera men nu skall jag jobba på så jag blir klar någon gång.

• lanovia 08
    Fjällbruttan skrev 2011-03-03 08:29:20 följande:
    Godmorgon, tror jag....
    Eller, jag hoppas att det är det för er alla, för det är det inte här!

Har en make som är sur som f-n för att han inte sover ordentligt, vilket han behöver... Lul med vuxen karl som inte kan ta ansvar för sitt eget sovande och sen låter skiten gå ut över mig! Blääää!
    Och jag som tyckt3e allt var så bra igår, hej vad jag bedrog mig!
    Nu är jag på ypperligt dåligt humör!
    Och stormar det inne så har vi orkanvindar ute...

Stora I vart urdålig nere i Kenya, och hamnade på sjukhus, inte kul samtal att få hem!!!
    Men tack och lov var det en reaktion på malariamedicinen och med dropp, vitaminkick och banan så är hon nu på benen, så vitt jag vet full fart framåt och ute på nya äventyr
    Men långt bort är mina stjärneljus...

Grodan verkar krya på sig äntligen, så i så fall är det bara lite hosa på henne och maken, tjohooo!!!
    äh du hade ju redan skrivit det. jag läst nog lite för snabbt i min stress. sorry!
  • lanovia 08
    Daa skrev 2011-03-03 08:00:23 följande:

Dubbla bebisleenden ger för övrigt en känsla av ofattbar rikedom.

Mitt hjärta smälter!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård