• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

*vinkar till alla*

Fru Sy, jag hoppas verkligen att Orvar lugnar sig lite och håller sig kvar ett tag till i sin enrummare. Kram!

Daa: jag minns inte heller riktigt det här med sömnen och vilka månader osv. Jag vet att T sov mycket och att K sov lite. Jag ammade dem oftast till sömns och sen lade jag dem alltid att sova i sin egen säng. Jag har aldrig burit omkring dem till sömns. Jo T som hade kolik första tre månaderna blev rätt mycket buren och vaggad. Men annars så har jag alltid lagt över dem i sina egna sängar. Vi hade först en vagga som stod bredvid min säng, så jag kunde vagga om de vaknade på natten och blev lite oroliga. Sen när det blev spjälsäng så stod den också så nära att jag kunde sträcka ut handen och bara hålla dem i handen eller lägga min hand på deras rygg eller mage och då lugnade de sig. Man hör liksom när det är hunger och när de bara vaknar och är lite oroliga. Då kan det räcka med mammas hand.
    När de blev lite större och inte direkt somnade efter amning så lade jag dem ändå i sin säng och satt bredvid och strök på dem, eller pysslade med nåt i rummet så de såg mig.
    Vet bara att det var så otroligt skönt att de lärde sig att somna av sig själva och jag slapp gå och vyssja och bära. Det går ju bra när de är små, men när de är större blir det jobbigt.
    Stor kram!

Tack själva tjejer för trevliga samtal ♥

• Norrskensflamman

Just det: en rutin som jag införde redan när de var pytte-yttesmå var att när det var läggdags läsa aftonbön och så sjunga en visa. Puss o kram o godnatt. Det har varit till stor hjälp. Vi som reser och far och övernattar på alla möjliga och omöjliga ställen och länder (bilar, båtar, hotell, tält, stugor, för att inte tala om alla konstiga länder...), så har det där varit en trygghet tror jag för barnen. De har vetat att nu är det dags att sova när vi bett bön och sjungit derat godnattvisor. Än idag gör vi det. T har sin visa och K sin egen.

• Hvidbrud

Nunsk denna heliga gralen hoppa ner i badkaret, använda nya schampoot nya renskrämen och krämen, vaxa benen digga lite oldschool prince och sova eftermiddag. Är inre det en bra plan? Vattnet kallar! Kram!

• Norrskensflamman

Våra kompisar förundras alltid att det går så fort att natta våra barn, både när vi sover borta på helt främmande ställen och när vi har gäster och huset fullt i folk. Den där rutinen är guld värd

• Fjällbruttan
    lanovia 08 skrev 2011-03-03 10:26:49 följande:
    Bruttan hur går det med I?
    Ny rapport idag på morgonen, båda barnen mår bra, de har varit på en gamedrive på morgonen men inga?? djur (jag antar att de menar typ lejos och så.. zebror snubblar man ju över )

Här är de nu:

http://kibosafaricamp.com/kibo-safari-camp-photo-gallery

Lite avis är jag!
  • Fjällbruttan

Nu stormar det så det piskar på fönstren och lilla Vild står i soffan och tittar ut och undrar varför det låter

I morse var hon ganska kul till frukost:

-Mamma, jag vill ha smörgås med ost, men utan skal!  (inga kanter)
    -OK, vad vill du dricka?
    -Blåbärssoppa!
    -Men du gillar ju inte blåbärssoppa?!
    -Orange blåbärssoppa menar jag ju!! (Med hög arg röst)
    -Åh, vill du ha fruktsoppa?
    -JA!!! Orange blåbärssoppa!!

• Fjällbruttan
    Norrskensflamman skrev 2011-03-03 10:37:56 följande:
    Just det: en rutin som jag införde redan när de var pytte-yttesmå var att när det var läggdags läsa aftonbön och så sjunga en visa. Puss o kram o godnatt. Det har varit till stor hjälp. Vi som reser och far och övernattar på alla möjliga och omöjliga ställen och länder (bilar, båtar, hotell, tält, stugor, för att inte tala om alla konstiga länder...), så har det där varit en trygghet tror jag för barnen. De har vetat att nu är det dags att sova när vi bett bön och sjungit derat godnattvisor. Än idag gör vi det. T har sin visa och K sin egen.
    Jag har två godnattverser jag läser

Och Stora I släpar fortfarande runt sin kanin, Kaninen Nino med morotsslipsen
    Han är numera en herre som är grå... han borde vara vit eller beige, men han drunknar visst i tvättmaskin enligt I... så han badar ibland, som ett spädbarn och jag skrattar så jag gråter varje gång!!

Fast roligast var det när Lilla Vild sett Ninom bada och när han torkat tog hon saken i egna händer och skulle tvätta öronen på honom i handfatet med tandkräm.... Hu så I skrek här hemma då
  • Fjällbruttan
    Hvidbrud skrev 2011-03-03 10:40:00 följande:
    Och färga de grå!
    Spara några liter färg till mig
  • Fjällbruttan

Lanovia, hoppas du hinner klart idag!!
    Kram

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård