• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Lördagkväll i smurfhuset, Jag= mobbar Elise så att hon vaknar, klä på henne olika kläder, ta kort och skicka till alla jag känner. Elise= kul i början, suger efter ett tag, Panzer= Sover framför NHL.

• Heloise

Nu finns det 2 jätteroliga( tycker jag då) kort på ELise under lilla Elise, det ena när det är kul med modeplåtning, det andra när det suger! Återkommer imorgon med kommentarer och uppdatering.

puss i rusket

• Fjällbruttan
    lanovia 08 skrev 2011-02-26 15:57:17 följande:
    Någon som har något bra tips på vad man kan ge för mat?
    Snabbtittar in:

Frys vätskeersättning blandat med lite coca-cola..
    ja, superonyttigt men de små liven får i sig vätska, ett tips från en kompis..

majsvälling, risvälling, i små doser (vi gav Grodan 20 ml i taget)

Och så en sak till som jag lärde mig med lilla vild, har man inte fått i dem nog med vätska kan de bli förstoppade och då kräks de upp maten för att de inte kan smälta den!
    Vi fick rätt på det när vi vart inlagda med Lilla Vild efter en låååång magsjuka, hade inte en aning om det!

Så vätska! Det är det viktigaste!

Hoppas att ni kryar på er!

Kram
  • Fjällbruttan

Annars sitter just nu mina Stjärneljus på väg mot Nairobi... men vi är i alla fall under samma himmel

Fru Sy, krya på dig!! Heja mannen som sköter om dig!

Alla andra, tänker på er!

Kram

• lanovia 08

Tack för tips. Vi kämpar på med vätska för glatta livet. Säkert inte tillräckligt men så gott vi kan. Idag har hon i alla fall velat äta en halv macka och den har stannat kvar i magen...

Influensamässigt mår jag mycket bättre nu. MEN gissa om inte jag vaknade med diarré imorse. Är så j-la less nu.

• Fjällbruttan

Lanovia, krya på dig!
    Vet hur less man blir!
    Igår var jag så lycklig när jag tog en promenad i vårsolen, den första på flera månader efter konstant sjukstuga här! Less är bara förnamnet!!

Grodan har lite feber men vi tänker stoppa henne i skoterpulkan och fara ut ett tag idag, hon har inte över 38 och friskluft kan vi alla behöva!

Stjärneljusen är nu i Masai Mara och kollar väl på zebror, vi kollar på grådaskiga fjäll, men det är 0-gradigt så det är skönt ute

Kramar om er alla och hoppas att ni får en skön söndag!

Efter skoterturen tänker jag sätta mig i fåtöljen med en stoooor kopp te och läsa en bok

• Leksi

Oj Lanovia, ni har det verkligen inte roligt nu! Hoppas lilla E fått i sig tillräckligt med vätska idag och att din mage lugnat ner sig.

Både jag och maken verkar ha klarat oss men A har haft sitt livs första magsjuka, lilla skrutten. Det började med en härlig diarré-blöja i fredags eftermiddag, följt av kaskadspya i dubbelsängen natten till lördag men som tur är verkar han redan vara på bättringsvägen. Idag har han ätit både lite gröt och fruktpuré samt druckit mycket vatten.

Tack för alla tips från er erfarna mammor, de ska jag försöka lägga på minnet till nästa gång!

Bruttan: När vi var med A till barnakuten i höstas sa läkaren till oss att frisk luft var jättebra när de små är förkylda. Det var något med fuktigheten som väl är för torr inomhus så det var bara bra att vara ute med dem varje dag och gärna låta dem sova ute, ÄVEN när de har feber, och hon menade att ner mot 15 minus var inget problem alls.

• Leksi

Jag har förresten bokat läkartid nu. *klappar mig själv på axeln*

Just nu sitter jag och tycker synd om Alex i Solsidan, men roligt är det!

• Leksi

Åh vill också se zebror, gaseller och giraffer!
    Dina tjejer får säkert en helt oförglömlig resa Bruttan! Men jag förstår att du längtar efter att ha dem hemma igen.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård