• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Bruttan förstår att det är jobbigt att skicka iväg tjejerna. Men de kommer säkert få det helt kanon.

• Fru sy
    lanovia 08 skrev 2011-02-25 19:31:03 följande:
    Men fy Fru sy. Inget vidare. Verkar det bli något bättre, menar genom att du inte tagit halsbrännemedicinen något mer? Vad var det för medicin?
    Jobbigt med så mycket sd. Skönt att det makenär hemma idag.
    Tror det är vinterkräk... tycker det borde blivit bättre nu annars. Medicinen är Gaviscon, bm tipsade om den, kommer inte våga testa igen.
  • lanovia 08
    Fru sy skrev 2011-02-25 20:29:57 följande:
    Tror det är vinterkräk... tycker det borde blivit bättre nu annars. Medicinen är Gaviscon, bm tipsade om den, kommer inte våga testa igen.
    Kunde hon i alla fall inte tipsat om någon utav alla dem som inte smakar perrka?
    Stackare med magsjuka.
  • lanovia 08

Här jublade vi när skruttan åt igår. Imorse fick hon smaka lite gröt, hon tyckte det var så gott att hon bara satt och skrek efter mer. jaja tänkte vi vill hon har så får hon, 1½ portion satte hon i sig och vi var inte särskilt oroliga eftersom hon inte spytt på flera dar.
    Sedasn gick det kanske 5 min så spydde hon upp allt. Senare försökte vi med en halvportion gröt, den behöll hon, lite senare ändå en halv portion till. Den behöll hon.
    Hon har inte kissat på hela dagen trots att vi kämpar på med vätska, så samtidigt som gröten satt vi där med saft och spruta, tillslut så vände allt igen. 2 gånger har jag blivit duschat i spya idag. Och vi vet inte om vi vågar ge henne någon mer mat idag. Får kämpa med saft ett tag nu.

• lanovia 08

Någon som har något bra tips på vad man kan ge för mat?

• Villemoa

Bruttan: förstår att det är ångest när flickorna ska iväg, vilken tur att de kommer att ha en underbar resa!

Flamman: hoppas lilla K blir frisk lagom till er resa!

lanovia: usch vilken sjukstuga ni har därhemma, hoppas lilla E piggar på sig snart! Har tyvärr inga tips på bra mat hon kan äta som hon får behålla. Har ingen erfarenhet av magsjuka, har aldrig haft det själv *peppar, peppar*

• Villemoa

Blommis: jaa, lite bilder på Truls vore toppen! Hoppas Blompojken har piggat på sig också!

Fru sy: usch och fy för Gaviscon, det är det äckligaste jag vet! Drack det när jag väntade Moa och får kväljningar bara jag tänker på det! Med Ellie åt jag Novalucid och det funkade rätt bra.

• Klockarbol

*vinkar till tråden*

Lanovia - Så trist att lilla är så dålig

Jag har givit mina barn det jag fick av mamma när jag var liten och varit magsjuk - kokt, kallt (rumstempererat) vatten i små mängder (typ matsked) men ofta och dito med te med socker i. När det går bra så är nästa steg skorpa utan smör och blåbärssoppa, även detta i små mängder.
    Sen har både jag och barnet lidit till hungerstårar men det är värt det för när det blir för mycket för fort så kommer det bara upp igen...

Nu minns inte jag hur gammal din skrutta är?
    Fortsätter det så här så är det nog läge att ringa sjukvårdsrådgivningen - lättare sagt än gjort just i dag tydligen men nångång ska köerna väl släppa!
    Min yngsta ligger i influensa hos min mamma, över 39 graders feber för 5e dagen så nu är det dags att ringa och höra hur vi ska rodda eventuellt läkarbesök i land, att 78-årig mamma ska släpa ut henne på buss är uteslutet iaf...

*Återvänder till telefonköandet*

• Norrskensflamman

Voj, voj, vilken sjukstuga i tråden !!
    Håller med Klockarbol: Vatten, vatten, vatten (obs, rumstempererat) med tesked. Resorb om ni får i henne det.
    Lilla K hade bara feber en dag, nu är hon pigg o kry, så det blir nog simskolan imorgon.
    Maken håller på och lägger klinkers på golvet i bastun. Blir fint
    Annars så har vi uruselt med pengar både han och jag, men slalomresan med flickorna blir av, det är PRIO 1 på det. Sen får vi leva på Blöta (tunnbröd som doppas i buljong) resten av månaden

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård