• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Syrinx skrev 2012-09-10 10:30:28 följande:
    Solde, , ursäkta, men herregud (no fun intended) så skitnödigt! Man måste väl kunna ha lite distans till sitt yrke! Jag har sett de där, eller åtminstone liknande, tavlorna. Svärmor som är kyrkomusiker har en där det står tjurko-musiker och så en kossa vid orgeln. Och så tjurko-kören förstås, en hel kör med sjungande kossor. Alldeles fantastiskt roligt ju! 

Hur gick det med tittandet på de livsfarligt söta små gosbollarna? Någon som ska flytta hem till er?  
    Yes, det är de tavlorna! Finns tjur-koherde och bis-ko-p också, samt många andra helt underbara!

Nej, tyvärr ingen ny gosboll i hushållet! Maken var stenhård!  Det hade varit precis hur enkelt som helst att plocka med hem en el två el så...förvisso att det var livsfarligt!
  • Soldemor
    OskyldigSyrinx skrev 2012-09-10 10:30:28 följande:
    Solde, , ursäkta, men herregud (no fun intended) så skitnödigt! Man måste väl kunna ha lite distans till sitt yrke! Jag har sett de där, eller åtminstone liknande, tavlorna. Svärmor som är kyrkomusiker har en där det står tjurko-musiker och så en kossa vid orgeln. Och så tjurko-kören förstås, en hel kör med sjungande kossor. Alldeles fantastiskt roligt ju! 

Hur gick det med tittandet på de livsfarligt söta små gosbollarna? Någon som ska flytta hem till er?  
    Och jo, hon tar sig själv på oerhört stort allvar! Hon är ju näst intill helig  (och där skulle gloriasmileyn suttit, om min mus hade fungerat.)
  • Soldemor
    Ninnnis skrev 2012-09-10 11:41:38 följande:
    Solde, det låter som att din chef är totalt humorbefriad. *skakar på huvudet*
    Totalt!!
  • start september

Hoppas så att det blir en fin födelsedag Ingis och att det sedan drar igång illa kvickt! Är det pga diabetes du sätts igång tidigare?

Här är det sista månaden innan dagisstart. Brottas mycket med vad jag tycker och vill kring det, inte alltid helt enkelt att veta. Jag mår väldigt bra av att jobba och hon är understimulerad hemma när vi inte går till öppna förskolan,och det är ett bra dagis men det tär lite på mig att hon inte går ännnu och att det möjligen tar ett tag till. Hon är trygg och öppen, men det känns ju inte bra om hon blir nersprungen hela tiden. Ja ja. Mammanojor säger maken. Hon blir ett nu i dagarna.  

• Norrskensflamman

Solde, bu för din chef!! Har hon ingen humor eller självdistans alls???

Syrinx; jag skulle också vilja veta om min hund skäller när jag är borta. Ägaren kanske tror allt är frid o fröjd?
    Låter som att vovven är otrygg.

• Norrskensflamman

Blommis: Väntar med spänning på en liten rapport från er intressanta dag! Synd på lasagnen, men jag är övertygad om att det fixade sig ändå.

Jag vabbar halv dag idag, sen kommer M hem och löser av mig.

September, förstår dina känslor. Man vill ju helst att de ska gå när man sätter dem på dagis. Jag hade samma oro när jag förstod att min T skulle vara 11 månader när hon skulle inskolas. Men det löste sig av sig självt... hon började gå när hon var 8 månader. Så när det var dags för dagis var hon redan stadig på benen, om än väldigt liten...
    Men jag tror nog det löser sig ska du se! Inte kommer de springa ner henne. Kram!

• Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2012-09-11 10:12:13 följande:
    Jag har! Igångsättning idag! Nu! På förmiddagen! Håll tummar och tår
    Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih!!!!!!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård